ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

حکایت یک موفقیت بزرگ؛ طلوع و غروب مدل افسانه ای مرسدس بنز CLK GTR

مرسدس آ ام گ برای جشن سالگرد 50 سالگی خود، ویدیویی کوتاه مدتی از بهترین اتومبیل های مسابقه ای خود منتشر کرده است. این ویدئو ها خودروی مسابقه ای استثنایی مرسدس سی ال کا جی ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

مرسدس آ ام گ برای جشن سالگرد 50 سالگی خود، ویدیویی کوتاه مدتی از بهترین اتومبیل های مسابقه ای خود منتشر کرده است. این ویدئو ها خودروی مسابقه ای استثنایی مرسدس سی ال کا جی تی آر (CLK GTR) را نشان می دهد.

عجیب آنکه طراحی و توسعه این خودرو فقط در 128 روز صورت گرفته. این اتفاق در حالی رخ داده که در صنعت خودروسازی برای تولید یک محصول مدت زیادی زمان لازم بوده تا نسخه کانسپت معرفی شود و سپس مجددا پس از طی مدت زمانی نسبتا طولانی محصول نهایی تولید می شود.

البته این موضوع کاملا در مورد خودروهای مسابقه ای صادق نیست، چرا که خودروی مسابقه ای Ford GT40 در کمتر از یک سال ساخته شد ولی هرگز نتوانست مسیر موفقیت در مسابقات را به سرعت CLK GTR طی کند.

اینکه مرسدس تنها در چهار ماه یعنی در زمستان سال ۱۹۹۶ تا بهار ۱۹۹۷ یکی از بزرگترین خودروهای GT1 را توسعه داده و آن را راهی بازار کرد به هیچ عنوان سبب کاهش کیفیت و کارایی این خودرو نشد.

هرچند که این اتومبیل مسابقه ای هرگز موفق نشد که برنده سری مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شود، اما تقریبا توانست در هر مسابقه دیگری از جمله تمامی ۱۰ دور مسابقه FIA در سال ۱۹۹۸ جایگاه نخست را از آن خود کند.
قطعا این ویدئو ها به شما نمی گویند که مرسدس در توسعه سی ال کا جی تی آر به میزان کمی از همراهی و کمک مکلارن بهره برده است. البته این موضوع قبلا هم از طریق انتشار گفته های ماتی پترانی در مجله خودرویی جالوپنیک اطلاع رسانی شده است.

این مکانیک معروف مطرح کرده است که مرسدس بنز، یک دستگاه خودروی مکلارن اف۱ جی تی آر (F1 GTR) را برای توسعه سی ال کا جی تی آر (CLK GTR) خریداری کرده و سعی کرد از آن استفاده کند.


با لغو برنامه ریزی شده مسابقات اتومبیل رانی DTM پس از پایان فصل در سال ۱۹۹۶ دیگر زمان زیادی را در اختیار مرسدس آ ام گ قرار نبود تا بتواند به توسعه ماشین خود بپردازد.

در این زمان بهتربن کار از نظر مرسدس برای سرعت بخشیدن به پیشرفت خودروی مسابقه ای اش، خرید خودروی F1 GTR مک لارن بود. چرا که این خودرو توانست در مسابقات لمانز در سال ۱۹۹۵ و مسابقات قهرمانی BPR Global GT Championship در سال ۱۹۹۵-۱۹۹۶ بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

آ ام گ یک شاسی # 11R را از تیم فرانسه ای و رقیب Labree خریداری کرده و پس از انجام یک سری اصلاحات بدنی موتور ۶ لیتری و ۱۲ سیلندر خود را بر روی آن نصب کرد.
در اولین تست نمونه اولیه این خودرو برند اشنایدر نتوانست آن را کنترل کند و در چند دور ابتدایی با خودرو تصادف کرد اما آ ام گ دست از تلاش برنداشته و همچنان به توسعه و بهبود خودرو ادامه داد تا سرانجام CLK GTR موفق شد در سال ۱۹۹۷ جایزه قهرمانی از آن خود کند. بد نیست بدانید که بعدها شاسی # 11R خودروی F1 GTR به شکوه سابقش بازگردانده و به یکی از کلکسوینر ها فروخته شد.

هر دو مدل مسابقه ای و خیابانی این خودرو جزء سوپراسپرت های اسطوره ای دهه ۱۹۹۰ شناخته می شوند مدل خیابانی این خودرو موفق شد در یک نتیجه باورنکردنی ۱۷ مسابقه از ۲۲ مسابقه قهرمانی FIA GT Championship در دهه ۱۹۹۰ را برنده شده و جایزه نفر اول را از آن خود کند.

با این حال پس پایان سال ۱۹۹۸ فدراسیون جهانی اتومبیل رانی، برگزاری کلاس مربوط به این مدل را لغو کرد و گفته می شود که به همین دلیل است که تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو ساخته شده است.

در نهایت می توانید ویدیو جذاب مربوط به داستان تولید این خودرو افسانه ای در کهکشان مرسدس بنز را تماشا کنید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی