ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی نوت 8

حوالی سال ۲۰۱۱ بود که سامسونگ متوجه شد همه کاربران طرفدار موبایل های کوچک و نقلی نیستند و تعداد زیادی از آنها هم، از هرچه بزرگتر بودن نمایشگر دستگاه استقبال می کنند. این نقطه ی تولد ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

حوالی سال ۲۰۱۱ بود که سامسونگ متوجه شد همه کاربران طرفدار موبایل های کوچک و نقلی نیستند و تعداد زیادی از آنها هم، از هرچه بزرگتر بودن نمایشگر دستگاه استقبال می کنند. این نقطه ی تولد فبلت های سری نوت محسوب می شود، محصولی که در طول سالهای اخیر همواره بهتر شده و حالا در نسل تازه، به جذاب ترین صفحه نمایش سامسونگ تاکنون مجهز است.

صفحه نمایش اینفینیتی که در گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) با حاشیه های فیزیکی ناچیز و خمیدگی در ۲ طرف رونمایی شده بود، حالا به نوت ۸ آمده و اندازه نمایشگر نسل جدید را از ۵.۷ به ۶.۳ اینچ فزونی داده است، آن هم بدون افزایش قابل توجه در ابعاد دستگاه. قلم استایلوس S Pen هم ویژگی اساسی فبلت های سری نوت است که نمایشگر بزرگ دستگاه را تکمیل می کند و دلیل عمده ای برای خرید محصول به حساب می آید.

اما صحبت در مورد نوت ۸ بدون یادآوری سرانجام نسل قبلی امکان ندارد، محصولی که با وجود تمام جذابیت های خود، به دلیل مشکل باتری از بازار جمع شد و بسیاری از طرفداران فبلت های سامسونگ را آزرده ساخت. حالا نوت ۸ با ویژگی های بهتر از محصول قبلی به بازار آمده و می خواهد خاطره نه چندان دلچسب نسل پیش از خود را پاک کند؛ موضوعی که در ادامه میزان موفقیت سامسونگ را در آن خواهیم سنجید. از شما دعوت می کنیم با بررسی گلکسی نوت ۸ همراه باشید.

طراحی

نوت ۸ با نمایشگر اینفینیتی حالا بیشتر از هرچیز به گلکسی اس ۸ شباهت دارد، بدنه هر دو محصول از شیشه و فلز ساخته شده و نمایشگر در ۲ طرف خمیدگی دارد؛ فقط زاویه های طراحی در نوت ۸ اندکی تخت تر هستند و ابعاد دستگاه هم کمی بزرگتر شده است. در حقیقت نوت ۸، حدود ۱.۵ میلی متر از اس ۸ پلاس پهن تر و ۳ میلی متر بلند تر شده است. ضخامت بدنه هم در نوت ۸ از ۷.۹ میلی متر به ۸.۶ افزایش یافته است. برای مقایسه آیفون ۷ پلاس ۷.۳ میلی متر و گلکسی اس ۸ پلاس ۸.۱ میلی متر ضخامت دارد، هرچند داخل بدنه هیچ کدام از این دو محصول، قلم استایلوس تعبیه نشده است.

برای خارج کردن قلم از بدنه کافی است گوشه پایین سمت راست را فشار دهید و S Pen را بیرون بکشید. خوشبختانه مشکل برعکس جا خوردن و گیر کردن قلم در نسل قبلی حل شده بود و حالا در نوت ۸ هم دیگر امکان گیر کردن استایلوس داخل بدنه وجود ندارد. اما توضیح بیشتر در مورد قلم را به بخش مربوطه واگذار می کنیم. کمی این طرف تر تنها اسپیکر دستگاه، درگاه USB نوع C و جک ۳.۵ میلی متری هدفون به چشم می خورند که بخش پایین بدنه را به خود اختصاص داده اند.

در نمای راست دکمه خاموش/روشن قرار گرفته که محل مناسبی دارد و به خوبی زیر انگشت شست کاربر می رود. جایگاه کارت حافظه و سیم کارت بالای بدنه است و در نمای چپ، دکمه های کنترل صدا و دکمه اختصاصی برای فعال کردن بیکسبی را مشاهده می کنیم که حالا مثل گلکسی اس ۸، به نوت ۸ هم اضافه شده است.

با توجه به حذف حاشیه های نمایشگر در نوت ۸ هم حسگر اثر انگشت مثل گلکسی اس ۸ از زیر صفحه نمایش، به پشت بدنه کنار لنز دوربین رفته است. اما اگر تفاوت ابعاد این دو محصول را در نظر بگیریم، نیازی به توضیح نخواهد بود که کاربران بدون داشتن انگشتان بسیار بلند، دسترسی راحتی به حسگر اثر انگشت ندارند.

احتمالاً سامسونگ نمی خواسته با کمی پایین تر آوردن حسگر اثر انگشت طراحی یکدست پشت بدنه را خراب کند، اما به همین دلیل به جای تلاش برای رسیدن انگشت به حسگر، ترجیح خواهید داد با استفاده از حسگر عنبیه یا چهره قفل دستگاه را باز کنید. البته این موضوع یک مرحله به روند باز کردن قفل اضافه می کند چرا که برای فعال شدن حسگر عنبیه لازم است یکبار روی صفحه قفل سوایپ کنید، در حالی که حسگر اثر انگشت بلافاصله پس از تماس دست کاربر عمل می کند.

گلکسی نوت ۸ و قلم S Pen ضمناً‌ هردو به گواهی IP68 مجهز هستند، موضوعی که نشان می دهد ۳۰ دقیقه غوطه ور کردن دستگاه تا عمق ۱.۵ متری آب نباید مشکلی در عملکرد آن ایجاد کند. ناگفته نماند که خریداران نوت ۸ می توانند این محصول را در ۴ رنگ مشکی، طلایی، آبی و خاکستری تهیه کنند.

نمایشگر

بدون شک، بازار نمایشگر دنیا دست کره ای هاست و سامسونگ و ال جی این بازار پرسود را بین خودشان تقسیم کرده اند، اما وقتی بحث از فناوری اولد (OLED) موبایل می شود، سامسونگ حرف اول را می زند.

بزرگ ترین وجه تمایز سری هشتم کهکشانی های سامسونگ «نمایشگر بیکران» (Infinite Display) آنهاست، همان نامی که این شرکت کره ای برای صفحه نمایش لبه تا لبه و بسیار عریض (یا مرتفع، بسته به زاویه دید شما) انتخاب کرده.

نمایشگر گلکسی نوت 8 نه تنها بزرگ ترین نمونه بین پرچمداران 2017 این کمپانی به شمار می رود، بلکه بهترین آنها نیز هست. فروردین ماه امسال، گلکسی اس 8 بهترین نمایشگر را به دنیای موبایل هدیه داد و حالا این پرچم به دست گلکسی نوت 8 سپرده شده. در واقع بهتر است بگوییم تنها رقیب سامسونگ در بخش نمایشگر موبایل، خودش است.

فبلت جدید سامسونگ نمایشگر 6.3 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن +QHD دارد که حدود 20 درصد از گلکسی اس 8 بزرگ تر است. تراکم 521 پیکسل در هر اینچ، ظریف ترین جزئیات را به نمایش در می آورد و تشخیص پیکسل ها از عهده چشم تیزبین ترین افراد هم خارج است.

حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی نوت 8 در حالت خودکار و در محیط پرنور به رقم خیره کننده 1240 نیت می رسد که رکورد جدیدی در دنیای موبایل محسوب می شود و 22 درصد بیشتر از گلکسی اس 8 است.

سامسونگ چهار حالت مختلف را برای نمایشگر گلکسی نوت 8 انتخاب کرده که هرکدام با یکی از استانداردهای رنگی مطابقت دارند:

  • حالت Adaptive برای پوشش بیشترین گستره رنگی
  • حالت Cinema مطابق با گاموت رنگی DCI-P3
  • حالت Basic مطابق با گاموت رنگی sRGB/Rec. 709
  • حالت Photo مطابق با گاموت رنگی Adobe RGB

نمایشگر گلکسی نوت 8 تمام این گاموت های رنگی را به طور کامل (و حتی فراتر از سطح مورد نیاز) پوشش می دهد. انتخاب ما برای کاربری عمومی و ترکیبی، حالت Adaptive است که به صورت هوشمند، بهترین تصویر را بر اساس محتوای موجود نمایش می دهد.

روشنایی فوق العاده، بازتاب بسیار کم (4.6 درصد) و کنتراست بی نهایت، همگی باعث می شوند که گلکسی نوت 8 بهترین موبایل حال حاضر برای استفاده در محیط بیرون و فضاهای پرنور باشد.

از طرفی اگر به استفاده از موبایل قبل از خواب عادت دارید، فناوری Super Dimming گلکسی نوت 8 می تواند روشنایی نمایشگر را تا 2 نیت کاهش دهد تا بدون نگرانی با آن کار کنید. گفتنیست حتی در کمترین روشنایی، باز هم کیفیت تصویر و غنای رنگ ها حفظ می شود.

نمایشگر همیشه روشن (AOD) هم که بخش جدایی ناپذیر موبایل های پرچمدار سامسونگ طی یکی-دو سال اخیر به شمار می رود، در گلکسی نوت 8 ارتقاء یافته و کمترین مقدار انرژی ممکن را مصرف می کند. گلکسی نوت 8 را می توان نخستین محصول از خانواده نوت سامسونگ دانست که به صورت پیش فرض به این قابلیت مجهز شده.

جالب است بدانید جابجایی محتوای AOD روی نمایشگر توسط مدار سخت افزاری ویژه ای انجام می شود و به نرم افزار متکی نیست، بنابراین مصرف انرژی چندانی ندارد.

ایراد گرفتن از گلکسی نوت 8 در قسمت نمایشگر کار دشواریست؛ حتی اگر خیلی سختگیر باشید، با تنظیم دستی و شخصی سازی رنگ ها و دیگر ویژگی های صفحه نمایش می توانید به نتیجه دلخواهتان برسید.

شاید طی سال های پیش رو با ورود دیگر شرکت ها (به خصوص ال جی) به حوزه نمایشگر، تغییری در این وضعیت ایجاد شود، اما فعلاً سامسونگ بی رقیب است.

رابط کاربری

گلکسی نوت ۸ با اندروید نوقا ۷.۱.۱ و نسخه ۸.۵ از رابط کاربری Samsung Experience عرضه می شود، در حالی که گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس هر دو هنوز روی نسخه ۸.۱ هستند. البته بیشتر ویژگی های جدید و قابلیت های نرم افزاری نوت ۸ به قلم اس پن مربوط هستند که در بخش مربوطه آنها را مطالعه کردید، اما ۲ ویژگی جذاب و کاربردی جدید برای خریداران فبلت پرچمدار سامسونگ در نظر گرفته شده است.

اگر برخی اپلیکیشن ها را به شکل همزمان استفاده می کنید، قابلیت اول که App pair نام دارد برای شما ساخته شده است. به لطف این ویژگی جدید می توانید اپلیکیشن هایی که همزمان لازم دارید را با یکدیگر جفت کرده و آیکون آنها را در بخش پنل های کنار صفحه در اختیار داشته باشید.

مثلا می توانید برای رانندگی کردن اپلیکیشن نقشه را با اسپاتیفای جفت کنید. حالا لمس آیکون آنها در کنار صفحه به سرعت نمایشگر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند هر یک از اپلیکیشن ها را در یکی از آنها قرار می دهد.

ویژگی دوم هم Quick commands نام دارد، قابلیتی که با استفاده از آن می توانید عملکردهای مورد نظر خود را به شکل ماکرو برای دستگاه تعریف کرده و آنها را با یک دستور صوتی ساده به انجام رسانید. مثلا برای دستگاه تعریف کنید که با شنیدن جمله «غذا اومد» دوربین را باز کند، حالت عکاسی از غذا را فعال کند، عکس بگیرد و آن را داخل گالری مربوط به عکس های خوراکی قرار دهد.

باقی ویژگی های رابط کاربری از جمله دستیار جدید بیکسبی با برادران کوچک تر نوت ۸ یکسان است. بر همین اساس از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر بررسی گلکسی اس ۸ یا مقایسه رابط کاربری سامسونگ با اندروید خالص را مطالعه فرمایید.

دوربین

گلکسی نوت ۸ اولین موبایل سامسونگ با دوربین دوگانه به حساب می آید، موضوعی که نشان می دهد شاید شرکت کره ای در راهکاری شبیه اپل، دوربین دوگانه را به عنوان ویژگی فبلت بزرگتر خود در نظر گرفته باشد. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید مطالعه مقاله دوست و همکار عزیز امیر مستکین را به شما پیشنهاد می کنم.

اما برگردیم سراغ بررسی دوربین دستگاه. هرچند سامسونگ دیرتر از رقبا به دنیای دوربین های دوگانه قدم گذاشته است، اما در عوض حالا برای اولین بار هر دو لنز این تلفن هوشمند به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند، بر خلاف آیفون ۷ پلاس (بررسی دیجیاتو) که چنین مزیتی ندارد. هر دو دوربین ضمناً ۱۲ مگاپیکسلی هستند، یکی مجهز به لنز عریض با میدان دید ۷۷ درجه و دیگری با لنز تله فوتو و میدان دید ۴۵ درجه ای، که با ۲ برابر بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تصویر برداری می کند.

به لطف وجود لنز دوم پس از فعال کردن رابط کاربری دوربین، در سمت راست یک دکمه جدید با عنوان 2X مشاهده می کنید، درست مشابه رابط کاربری آیفون ۷ پلاس. به شکل پیش فرض دستگاه با لنز اصلی عریض عکاسی می کند اما اگر این دکمه را بزنید لنز تله فوتو با عمق دید کمتر و ۲ برابر بزرگنمایی بیشتر (بدون افت کیفیت) فعال می شود.

اما نوت ۸ هم مثل آیفون ۷ پلاس قادر است با الگوریتم های پیشرفته نرم افزاری پرتره هایی با زمینه محو ثبت کند، هرچند کمی تفاوت این کار را انجام می دهد. در آیفون کافی است حالت پرتره را فعال و عکاسی کنید تا یک عکس از چهره مخاطب با زمینه محو داشته باشید. در نوت ۸ وقتی حالت Live focus را از کنار صفحه فعال کنید، دستگاه با لنز تله فوتو یک عکس ثبت می کند و قبل یا بعد از عکاسی می توانید مقدار محو بودن زمینه را برای دستگاه تعیین کنید.

image

البته باید توجه داشته باشید که هنگام ثبت عکس پرتره فاصله دوربین با سوژه نباید بیش از حد دور باشد. علاوه بر این عملکرد نرم افزاری دستگاه کاملاً بی نقص نیست و توصیه می کنیم در محو کردن زمینه تصویر زیاده روی نکنید (در تصویر بالا به لبه های دست سمت چپ و بالای سر سوژه توجه کنید).

اما یک تفاوت عمده با آیفون اینکه نوت ۸ همزمان با عکس پرتره، یک عکس عادی هم با دوربین اصلی و عریض دستگاه ثبت می کند که در آن محیط پیرامون سوژه نمایان است.

در حقیقت گلکسی نوت ۸ برای ثبت چنین عکس هایی به شما امکان کنترل بیشتری می دهد. پیش از ثبت عکس می توانید مقدار محو شدن زمینه را به شکل زنده مشاهده و تعیین کنید، پس از ثبت عکس در صورت عدم رضایت میزان آن را در تغییر دهید و هم زمان با ثبت عکس، یک تصویر عادی هم با لنز دیگر ثبت کنید (حالت Dual capture در تنظیمات دستگاه به شکل پیش فرض فعال است).

ناگفته نماند که گلکسی اس ۸ از نظر عملکرد تصویربرداری یکی از بهترین های بازار است و از نوت ۸ هم به دلیل شباهت های سخت افزاری می توانید انتظار مشابهی داشته باشید.

image

در نور روز رنگهای عکس ثبت شده با نوت ۸ پویا، کنتراست عالی و جزئیات کافی هستند. هرچند سنسور دوربین دوم پیکسل های کوچکتری دارد، اما تا وقتی نور محیط مناسب باشد کیفیت تصویر راضی کننده خواهد بود.

در نور کم هم می توانید روی کیفیتی در حد و اندازه اس ۸ حساب باز کنید، اما دوربین دوم به دلیل پیکسل های کوچکتر و گشادگی دریچه دیافراگم ۲.۴ نمی تواند به اندازه لنز اصلی نور جذب کند. دستگاه این موضوع را تا حدی با پردازش های نرم افزاری ثانویه مرتفع می کند اما همین کار در عین حال تا سطح زیادی جزئیات تصویر را هم از بین می برد. در نتیجه توصیه می کنیم تا جای ممکن در نور کم، از لنز اصلی برای عکاسی استفاده کنید.

image

خوشبختانه نوت ۸ به فلش LED دوگانه پر قدرتی مجهز است که در شرایط بسیار کم نور شما را در ثبت عکس هایی با کیفیت یاری خواهد کرد.

image

و اما دوربین ۸ مگاپیکسلی جلوی بدنه که به لطف پیکسل های ۱.۲۲ میکرونی و ضریب اف ۱.۷ سلفی های چشم نوازی با عمق دید ۸۰ درجه ثبت می کند، یعنی عرض بیشتر از لنز عریض پشت بدنه.

گلکسی نوت ۸ ضمناً‌ قادر است ویدیوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم و Full HD را با ۶۰ فریم در هر ثانیه ثبت کند. امکان زوم اپتیکال تا ۲ برابر در اینجا هم وجود دارد و از همه مهم تر لرزشگیر دیجیتالی دستگاه است که به ثبت ویدیوهایی با کیفیت و بدون لرزش منجر می شود.

در پایان از شما دعوت می کنیم کیفیت دوربین دستگاه را در گالری نمونه عکس های ثبت شده با نوت ۸ مشاهده کنید. ضمناً برای آشنایی بیشتر با عملکرد رابط کاربری و امکانات جدید دستگاه به زودی بررسی ویدیویی نوت ۸ را تقدیم حضورتان خواهیم کرد.

سخت افزار

در حالی که بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ های خانگی چهار گیگابایت رَم دارند، گلکسی نوت 8 به شش گیگابایت حافظه رَم پر سرعت مجهز شده. در واقع این فبلت پرچمدار، نخستین موبایل با تولید انبوه و عرضه جهانی است که شش گیگابایت رَم دارد.

دیگر اجزای سخت افزاری گلکسی نوت 8 هم در نوع خود بهترین هستند: چیپست 10 نانومتری اگزینوس 8895، وای-فای و LTE گیگابیتی، بلوتوث 5، انواع قابلیت های امنیتی بیومتریک و مابقی قسمت ها که به صورت جداگانه به آنها خواهیم پرداخت.

نتایج بنچمارک

طبق معمول، گلکسی نوت 8 با چیپست اگزینوس به دستمان رسید. این چیپ چهار هسته سفارشی با فرکانس 2.3 گیگاهرتز، چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز، و پردازشگر گرافیکی Mali-G71 MP20 را در خود جای داده است.

نخستین تست با استفاده از اپلیکیشن معروف آنتوتو (Antutu) انجام شده و همان طور که پیش بینی می شد، امتیاز این موبایل به گلکسی اس 8 پلاس بسیار نزدیک است:

رقبای اندرویدی نوت 8 مانند اچ تی سی U11 و شیائومی Mi 6 در جایگاهی پایین تر قرار می گیرند و فقط وان پلاس 5 (با 8 گیگابایت رَم) اندکی بهتر از فبلت پرچمدار کره ای عمل می کند.

پس از آن سراغ دیگر نرم افزار معروف تست یعنی گیکبنچ (Geekbench) می رویم که عملکرد دستگاه را در دو حالت تک هسته ای و چند هسته ای مورد ارزیابی قرار می دهد.

در این تست می بینیم گلکسی نوت 8 تمامی رقبای اندرویدی را پشت سر می گذارد. البته در حالت تک هسته ای همانند همیشه، چیپست های اپل بی رقیب هستند.

اعداد و ارقام را که کنار بگذاریم، تجربه کار کردن با گلکسی نوت 8 بسیار لذت بخش است. موبایل به صورت آنی به درخواست هایمان پاسخ می دهد و در نصب و اجرای اپلیکیشن ها و قابلیت های متعدد رابط کاربری بدون هیچ تأخیری عمل می کند.

به لطف رابط گرافیکی ولکان (Vulkan) سنگین ترین بازی های حال حاضر سیستم عامل اندروید هم با بالاترین سرعت و کیفیت روی گلکسی نوت 8 اجرا شدند.

همه این نتایج نشان می دهند با قوی ترین موبایل اندرویدی حال حاضر دنیا روبرو هستیم. البته شاید طی روزهای آتی، پرچمداران جدید سونی، ال جی، هوآوی و دیگر سازندگان بتوانند این وضعیت را تغییر دهند.

ارتباطات

سامسونگ حدود یک ماه قبل نسل جدید چیپست اگزینوس 8895 را معرفی کرد که به نخستین مودم LTE جهان با حداکثر سرعت 1.2 گیگابیت بر ثانیه (6CA) مجهز بود، اما در گلکسی نوت 8 همان مودم قبلی با حداکثر سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه (5CA) را شاهد هستیم.

البته هنوز تا رسیدن به مرز سرعت این مودم (حداقل در کشورمان) زمان زیادی باقی مانده، اما در بررسی سرعت اینترنت اپراتورهای کشور دیدیم که گلکسی اس 8 با بهره گیری از قابلیت های جدید شبکه 4.5G از جمله Carrier Aggregation نتیجه فوق العاده ای را رقم می زند.

گلکسی نوت 8 همانند دیگر پرچمداران سال 2017 سامسونگ به بلوتوث 5 نیز مجهز شده که اگرچه دیگر «اولین» محسوب نمی شود، اما باز هم در زمره معدود موبایل های حائز این ویژگی جای می گیرد.

پیش از این با عملکرد و کارآیی نسل پنجم فناوری بلوتوث آشنا شده اید، بنابراین دیگر نیازی به توضیح آن نیست. فقط باید بدانید بلوتوث 5 برد بیشتر، سرعت بالاتر و قابلیت اتصال همزمان به دو هدفون را دارد و ارتباط صوتی با کیفیت را با هدفون های سازگار با آن فراهم می کند.

گلکسی نوت 8 یک درگاه ارتباطی USB 3.1 از نوع Type-C دارد که برای انتقال داده، شارژ و اتصال لوازم جانبی به کار می رود. البته این درگاه از «دیسپلی پورت» هم پشتیبانی می کند و می تواند خروجی 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم کند.

فضای ذخیره سازی

نسخه پایه گلکسی نوت 8 به 64 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده که بیش از 50 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می گیرد. اگر احساس می کنید به فضایی بیشتر از این نیاز دارید، دو راه پیش روی شماست: یا مدل های 128 و 256 گیگابایتی را بخرید، یا از کارت حافظه برای افزایش فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

سرعت عملکرد حافظه بسیار خوب است. در تستی که انجام دادیم، سرعت خواندن متوالی از حافظه به 600 مگابایت بر ثانیه رسید که از SSD های خانگی هم بیشتر است. البته سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بسیار کمتر از اینهاست، اما بارگذاری اپلیکیشن ها و بازی های سنگین، جابجایی فایل داخلی، و انتقال فایل از کامپیوتر به گلکسی نوت 8 با سرعت قابل قبولی انجام می شود. به عنوان مثال انتقال فایل یک گیگابایتی از کامپیوتر به حدود 20 ثانیه زمان نیاز دارد.

کیفیت صدا

انتظار می رفت که سامسونگ، گلکسی نوت 8 را به اسپیکر دوگانه مجهز کند، اما این اتفاق نیفتاد و همچنان شاهد یک بلندگو در لبه پایینی هستیم. البته با وجود قلم و فشردگی طراحی دستگاه، شاید واقعاً جایی برای بلندگوی دوم وجود نداشت.

بلندی صدای اسپیکر گلکسی نوت 8 تقریباً در حد گلکسی اس 8 پلاس است، اما در حجم صدای بالا اعوجاج و آشفتگی بیشتری پیدا می کند. کیفیت بلندگوی گلکسی نوت 8 و دیگر پرچمداران سامسونگ در سال 2017 را می توان یکی از معدود نقاط ضعف آنها قلمداد کرد.

البته سامسونگ به فکر دوستداران موسیقی بوده و همراه گلکسی نوت 8 یک هدفون (ایرفون) حرفه ای با برند مطرح اتریشی AKG را عرضه کرده است. ووفر 11 میلیمتری و توییتر 8 میلیمتری این هدفون صدایی قدرتمند، تفکیک شده و شفاف را تولید می کنند که گوش دادن به آن واقعاً لذت بخش است. اگر به بیس عمیق و دلنشین (حتی در ولوم پایین) و تفکیک صدای عالی علاقه دارید، هدفون همراه گلکسی نوت 8 کاملاً شما را راضی خواهد کرد.

امنیت

پرچمداران امسال سامسونگ از نظر قابلیت های امنیتی، سرآمد موبایل های بازار هستند. گلکسی نوت 8 علاوه بر روش های امنیتی مرسوم مانند پین، رمز عبور و الگو، از احراز هویت بیومتریک با اثر انگشت، چهره یا عنبیه چشم هم بهره می گیرد که می توانید بسته به نیازتان هرکدام از آنها را به کار بگیرید.

طبیعتاً حسگر اثر انگشت، انتخاب اول بسیاری از کاربران است. حسگر مورد استفاده در گلکسی نوت 8 سرعت بسیار بالایی دارد و به محض قرار گرفتن انگشت، عمل می کند. البته همچنان جایگاه نامناسب این حسگر به خوبی حس می شود، به خصوص اینکه ارتفاع نوت 8 هم بیشتر شده و دسترسی به آن مشکل تر خواهد بود.

اگر از کثیف شدن مداوم لنزهای دوربین خسته شدید، می توانید سیستم های احراز هویت بدون تماس یعنی اسکن عنبیه یا تشخیص چهره را استفاده کنید. این دو فناوری در گلکسی نوت 8 نسبت به گلکسی اس 8 (در زمان بررسی اولیه) بسیار بهتر عمل می کند و حتی با وجود عینک روی چهره، با سرعت بالا موفق به شناسایی می شود.

همانند قبل، اسکن عنبیه و تشخیص چهره به طور همزمان عمل نمی کنند، ضمن اینکه هرگونه سیستم احراز هویت بیومتریک را باید با روش امنیتی دیگری مثل پین، پسورد یا الگو همراه کنید.

پرچمداران کنونی سامسونگ در حال حاضر تنها موبایل های مجهز به اسکنر عنبیه محسوب می شوند، اما شاید یک هفته دیگر، رقیب سرسختی به نام «آیفون 8/اکس/پرو» برای آنها پیدا شود.

قلم S Pen

خانواده گلکسی نوت بدون قلم استایلوس S Pen معنایی ندارد و سامسونگ با معرفی هر فبلت جدید، قابلیت های جدیدی را به این قلم کاربردی اضافه می کند. از آنجا که گلکسی نوت 7 عمر کوتاهی در بازار داشت، ویژگی های قلم پرچمدار جدید این شرکت کره ای همگی تازه به نظر می رسند.

اول از همه، قلم S Pen همانند خود موبایل نوت 8 کاملاً ضد آب است و می توانید در شرایط مختلف بدون نگرانی از آن استفاده کنید. جنس بدنه قلم کمی لغزنده است و اگر دست های چربی داشته باشید، در دست گرفتن این قلم نازک برایتان سخت می شود.

نوک S Pen نسبت به قبل کمی نازک تر شده و اصطکاک بیشتری با نمایشگر دارد، ولی برای اینکه لغزش های ناخواسته را کنترل کنید و بعداً بتوانید نوشته های خودتان را بخوانید، به کمی تمرین نیاز خواهید داشت.

اگر در حالت قفل بودن موبایل، قلم را بیرون بکشید، حالت یادداشت برداری سریع روی نمایشگر خاموش فعال می شود که تا 100 صفحه محتوا را به صورت خودکار برایتان ذخیره خواهد کرد.

قابلیت «پیام زنده» (Live Messages) که از منوی شناور S Pen قابل دسترسی است، راه تازه ای را برای ابراز خلاقیت در اختیارتان می گذارد و به نوشته ها جان می بخشد. نکته مثبت Live Messages این است که حاصل کار به شکل فایل استاندارد GIF ذخیره می شود و می توان آن را همه جا به اشتراک گذاشت.

قابلیت های ترجمه سامسونگ روز به روز بهتر می شود و اکنون با استفاده از منوی Translate می توانید کلمات و جملات مختلف را به زبان های دیگر برگردانید. سامسونگ برای ارائه خدمات ترجمه از سرویس های گوگل بهره می گیرد.

قابلیت جدیدی که به این نرم افزار اضافه شده، تبدیل یکاهای اندازه گیری و واحدهای پولی است. برای این کار، کافیست قلم S Pen را در حالت ترجمه روی یک مقدار مشخص نگه دارید تا آن را به واحد دیگر تبدیل نماید.

کاربران خانواده نوت سامسونگ به خوبی با Pen Up آشنا هستند، اپلیکیشنی با ۲.۷ میلیون کاربر که شرکت کره ای، برای اشتراک گذاری آثار خلق شده با قلم S Pen منتشر کرده و در بین آثار موجود در گالری این اپلیکیشن، نمونه های حرفه ای هم کم به چشم نمی خورند.

سامسونگ در بروزرسانی جدید این اپلیکیشن تمپلیت های آماده را برای رنگ آمیزی اضافه کرده که سرگرم شدن با آن می تواند برای کاربران در هر سن و سال و جنسیت لذت بخش باشد.

باتری

نوبتی هم که باشد، نوبت پاشنه آشیل سامسونگ است. این کمپانی کره ای طی یک سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بست تا اتفاقات ناگوار گلکسی نوت 7 در آینده تکرار نشود.

جالب است بدانید در هر ماه نزدیک به سه درصد از کل باتری های سامسونگ در روند تست و ارزیابی سنگین هشت مرحله ای، نابود می شوند که اگرچه هزینه فوق العاده ای را برای این شرکت کره ای به همراه دارد، ولی مایه دلگرمی کاربران خواهد بود.

ظرفیت باتری گلکسی نوت 8 نسبت به نسل قبل کمتر شده و از 3500 به 3300 میلی آمپر ساعت رسیده. رئیس بخش موبایل سامسونگ می گوید با توجه به اینکه چیپست های 10 نانومتری تا 30 درصد بهینه تر عمل می کنند، جای نگرانی در مورد عملکرد باتری دستگاه وجود ندارد.

اما به هر حال 3300 میلی آمپر ساعت، رقم دلگرم کننده ای برای موبایلی با شش گیگابایت رَم و نمایشگر 6.3 اینچی محسوب نمی شود، به خصوص اینکه گلکسی اس 8 پلاس هم باتری 3500 میلی آمپر ساعتی دارد.

تست های ما نشان داد گلکسی نوت 8 با استفاده ترکیبی و نیمه سنگین شامل مرور وب، ویرایش عکس و عملیات پردازشی، حدود 8:30 ساعت دوام می آورد که به نوبه خود رقم خوبیست و حداقل یک روز کامل را با شما همراه خواهد بود، اما تقریباً 1 ساعت کمتر از گلکسی اس 8 پلاس است.

گلکسی نوت 8 با بهره گیری از فناوری شارژ سریع، در کمتر از یک ساعت و نیم به طور کامل شارژ می شود که زمان معقولی به نظر می رسد، ضمن اینکه از فناوری شارژ سریع وایرلس نیز برخوردار است که البته به شارژرهای مخصوص نیاز دارد.

جمع بندی

نوت ۸ مثل گلکسی اس ۸ به نمایشگر جذاب و چشمگیر اینفینیتی مجهز است و می تواند مثل آیفون ۷ پلاس با دوربین دوگانه عکاسی کند. اما چیزی که محصول را از رقبای خود متمایز می کند قلم S Pen محسوب می شود که در نوع خود بهترین است و حالا در نسل تازه، در مقابل آب هم مقاوم ساخته شده است. فبلت سامسونگ از قوی ترین سخت افزار روز بازار بهره می برد و به لطف قابلیت های نرم افزاری جدید خود می تواند نهایت استفاده از صفحه نمایش ۶.۳ اینچی را برای کاربر فراهم کند.

البته ناگفته نماند که وجود قلم، وزن و ضخامت دستگاه را به شکل محسوسی افزایش داده است. اگر بهترین موبایل مجهز به قلم بازار را می خواهید، تحمل وزن و ضخامت دستگاه و البته، ۲۰۰ دلار هزینه گران تر نسبت به گلکسی اس ۸ پلاس برای شما مشکل ساز نخواهد بود. اما اگر می توانید از قلم جذاب محصول و کاربردهایش صرف نظر کنید، برادران کوچکتر نوت ۸ با هزینه کمتر، بخش عمده ای از ویژگی های این تلفن هوشمند را در اختیار شما خواهند گذاشت.

حالا سوال اینجاست که آیا بازگشت سری نوت به جایگاه حقیقی خود برای شما به اندازه کافی شکوهمندانه بود؟ و آیا حاضر هستید ۹۶۰ دلار برای داشتن بهترین فبلت مجهز به قلم در بازار هزینه کنید؟

  • همکاران تحریریه:
  • عکس: فرهنگ فیروزیان
  • نگارش و بررسی در همکاری با حمید مقدسی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (57 مورد)
  • فرزاد لیموچی
    فرزاد لیموچی | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    سلام دوستان
    از طریق لینک زیر تو مسابقه شرکت کنید و حتی اگه حواب سوالاتتون اشتباه باشه تو قرعه کشی سه عدد نوت ۸ شرکت داده میشین

    https://www.zoomit.ir/galaxy-note-8-campaign/?code=BA0F8159

  • amirhosseinroonasi
    amirhosseinroonasi | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تیم دیجیاتو و تشکر از آقای گلستانه بابت بررسی جامع شون.
    سوالی برام پیش اومده. در بررسی بخش دوربین نوشته شده فلاش دوگانه. در سایت جی اس ام آرنا هم به این موضوع اشاره شده اما در مراسم معرفی، سامسونگ به چنین چیزی اشاره نکرد و در چند سایت دیگه مثل سی نت و فون آرنا، چیزی در مورد فلاش دوگانه ندیدم و طبق عکس ها هم فلاش دوربین نوت 8 فرقی با اس 8 نداره و هیچ سایتی هم به دوگانه بودن فلاش دوربین اس 8 اشاره ای نکرده. می خواستم بدونم حالا واقعا فلاشش دوگانه هست یا خیر.
    سپاس.

    • amirhosseinroonasi
      amirhosseinroonasi | ۱۷ شهریور ۱۳۹۶

      اگه پاسخ بدید ممنون می شم...

  • کیخسرو گورانی
    کیخسرو گورانی | ۱۵ شهریور ۱۳۹۶

    پردازندش در عملکرد تک هسته ای تقریبا نصف توان آیفون رو داره!!!گند زد رفت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی