ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جت جنگنده میگ-41 روسیه توانایی پرواز هایپرسونیک و خروج از جو زمین را دارد

روسیه مدعیست «میگ-41»، جت جنگنده ای که قرار است جایگزین نسل کنونی «میگ-31» بشود، توانایی پرواز هایپرسونیک و خروج از جو زمین را دارد. این هواپیمای جنگنده به موشک های هایپرسونیک هم مجهز شده، ضمن اینکه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

روسیه مدعیست «میگ-41»، جت جنگنده ای که قرار است جایگزین نسل کنونی «میگ-31» بشود، توانایی پرواز هایپرسونیک و خروج از جو زمین را دارد. این هواپیمای جنگنده به موشک های هایپرسونیک هم مجهز شده، ضمن اینکه می تواند به عنوان پهپاد هم ایفای نقش کند و از راه دور کنترل شود.

روسیه طی سال های اخیر به دنبال تسلیحات خودکار و هوشمند بوده، از جمله موشک های کروز که توانایی فکر کردن دارند، اما مشخص نیست میگ-41 در زمره جنگ افزارهای هوشمند قرار می گیرد یا خیر.

میگ-31 ام-بی

در این گزارش آمده است که میگ-41 قابلیت دستیابی به ارتفاع بسیار بالا را دارد و می تواند ماهواره های کوچک را به فضا بفرستد. البته هم اکنون برخی مدل های میگ-31 هم توانایی چنین کاری را دارند.

میگ-41 سرعتی بیش از 4300 کیلومتر بر ساعت دارد

جت جنگنده مورد بحث می تواند به سرعت 3.5 ماخ، یعنی بیش از 4300 کیلومتر بر ساعت برسد [البته طبق تعاریف، تا 5 ماخ سرعت در دسته سوپرسونیک یا مافوق صوت قرار می گیرد]. به گفته «ایلیا تاراسنکو» مدیر عامل شرکت میگ، این هواپیما به طور کامل از دید رادارهای کنونی پنهان خواهد ماند.

«آناتولی کوچور» خلبان برجسته روسی می گوید هدف اصلی از ساخت چنین پرنده هایی که به «رهگیر» (Interceptor) معروفند، دسترسی به ارتفاع بالا و سرعت فوق العاده است و قابلیت مانور چندانی ندارند. یکی از مهم ترین کاربرد جت های رهگیر، شناسایی و انهدام موشک های بالستیک است که پس از پرتاب، جو زمین را ترک می کنند و فقط در زمان برخورد، پایین می آیند.

اگرچه میگ-41 قرار است جایگزین میگ-31 بشود، اما به نظر می رسد با نسل و پلتفرم کاملاً جدیدی روبرو هستیم. میگ-31 BM در ارتش روسیه در حال حاضر بهترین جت رهگیر دنیا محسوب می شود. انتظار می رود تحویل نمونه های میگ-41 از اوایل دهه 2020 میلادی آغاز شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • امیر رهبری
    امیر رهبری | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

    این موضوع تنها یک پروپاگاندای خبری از جانب یک فرمانده روسی هست.بزرگترین چالش روسیه در برنامه های دفاعی خودش در سالهای اخیر موضوع بودجه هست که با تحریم های غرب این فشار نیز بیشتر شده است. در بهترین حالت جنگنده سوخو ۵۷ یا پاکفای سابق تا سال ۲۰۲۰ و با موتور اصلی عملیاتی نخواهد بود. به همین دلیل روسیه همچنین طرحی را با این وضع اقتصادی حداقل تا سال ۲۰۳۰ به مراحل اولیه تست هم نمیتواند برساند. ظرفیت های تکنولوژیکی روسیه بالا هست. منتهی پیش نیاز اقتصاد پویا برای این کشور محقق نشده است. و این خبر نیز از آن دسته خبرهای بی ارزش که در برخی کشور ها که اسم نمیبرم با عنوان جنگنده نسل ۵ مطرح شده است، میباشد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی