ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناتوانی در تشخیص بوی بنزین یا صابون می تواند نشانه شروع بیماری پارکینسون باشد

مداخله سریع و اولیه یکی از راه های مقابله با بیماری های مرتبط با زوال عقل است.یک پژوهش طولانی مدت که توسط محققین دانشگاه ایالت میشیگان انجام شده نشان می دهد شناسایی بیماری در مراحل ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

مداخله سریع و اولیه یکی از راه های مقابله با بیماری های مرتبط با زوال عقل است.یک پژوهش طولانی مدت که توسط محققین دانشگاه ایالت میشیگان انجام شده نشان می دهد شناسایی بیماری در مراحل ابتدایی اش یک سری علائم خاص دارد. یکی از این نشانه ها، نفهمیدن بوی بنزین یا بوی صابون است.

این مسئله بسیار مورد بحث بوده و قبل ها نیز مطرح شده که افراد مبتلا به بیماری های زوال عقل، به خصوص آلزایمر، در مراحل ابتدایی بیماری شان دچار ضعف در بویایی خواهند شد.

پروفسور هونگلی چن می گوید که پژوهش آن ها به مدت 10 سال طول کشیده و نتیجه تحقیقات روی 2462 نفر (1510 سفید پوست و 952 سیاه پوست) مورد آزمایش قرار گرفته. هر شخص 12 نوع ادویه و بوی مختلف از دارچین و لیمو گرفته تا صابون و بنزین را بو کرده و آن ها را تشخیص داده است. سپس هر کدام از آن ها با برچسب ضعیف، متوسط و خوب شناسایی شده و در طول یک دهه مورد نظر قرار گرفتند.

42 نفر از این تعداد طی این دوره به پارکینسون مبتلا شدند که همگی در ابتدای دوره تست با حس بویایی ضعیفی رو به رو بودند. در کل، آن هایی که بویایی ضعیفی داشتند، 5 برابر شانس بیشتری در ابتلا داشتند. حتی با در نظر گیری فاکتورهای دیگر نظیر، سیگار کشیدن و آسیب های وارده به سر، نتایج به سمت حس بویایی گرایش داشت.

جالب اینکه سیاه پوستان در این تست موفق بودند و ارتباطی میان حس بویایی ضعیف و بیماری پارکینسون در آن ها مشاهده نشد که این احتمالا به خاطر جامعه آماری کوچک آن ها بوده است و باید در آینده پژوهش های دقیق تری انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad 29
    Mohammad 29 | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶

    این مطلب مخصوص کسانیه که بوکس کار میکنن

مطالب پیشنهادی