ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارک بزرگ فلورانس که از کنار زمین عبور کرد، دو قمر هم دارد

هفته پیش بود که سیارک غول آسای فلورانس (3122 Florence)، بزرگ ترین سیارک شناسایی شده توسط ناسا از زمان راه اندازی مرکز ردیابی اجرام نزدیک به زمین (NEO) از کنار کره خاکی عبور کرد. ناسا ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

هفته پیش بود که سیارک غول آسای فلورانس (3122 Florence)، بزرگ ترین سیارک شناسایی شده توسط ناسا از زمان راه اندازی مرکز ردیابی اجرام نزدیک به زمین (NEO) از کنار کره خاکی عبور کرد.

ناسا از این فرصت استفاده کرده و با استفاده از رادیو تلسکوپ 70 متری «مرکز شبکه فضای دوردست گلدستون» فلورانس را مورد مطالعه قرار داد و اعلام کرد این سیارک عظیم، دو قمر کوچک هم دارد.

طبق آمار ناسا بیش از 16 هزار NEO در فضا سرگردان هستند، اما تنها 60 مورد از آنها قمر دارند. در بین این 60 نمونه، فلورانس سومین «سیارک سه گانه» به شمار می رود که دو قمر به دورش می چرخند.

تصاویر ثبت شده در بازه زمانی هفتم الی دهم شهریور توانست اندازه دقیق تر این جرم آسمانی و برخی از ویژگی های توپوگرافی سطح آن را آشکار سازد. فلورانس اندکی بزرگ تر از برآوردهای قبلیست و قطری در حدود 4.5 کیلومتر دارد، که اگر در مسیر برخورد با زمین قرار گیرد به خطری جدی بدل می شود.

این سیارک هر 2.4 ساعت زمینی یک بار حول محورش می چرخد و تقریباً گرد است، ساختاری کوه مانند در کمربندش قرار گرفته و دو منسطه مسطح بزرگ در آن دیده می شود.

فلورانس در تاریخ 1 سپتامبر (دهم شهریور) به نزدیک ترین فاصله اش به زمین رسید و از 7 میلیون کیلومتری ما عبور کرد، که تقریباً 18 برابر فاصله بین زمین و ماه محسوب می شود. این سیارک اکنون از ما دور شده، اما تقریباً 500 سال بعد دوباره به ملاقاتمان خواهد آمد.

دانشمندان قصد دارند با بررسی بیشتر اطلاعات به دست آمده از طریق ماهواره های مختلف، ساختار و اجزای تشکیل دهنده فلورانس را با جزئیات بیشتری ارزیابی کرده و نحوه گردش قمرها در اطرافش را نیز بهتر درک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱۷ شهریور ۱۳۹۶

    اخبار مربوط به فضا میخونم یاد انجمن زمین تخت گرایان میفتم ?

مطالب پیشنهادی