ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

10 روش تشخیص خودروهای دست دوم سیل زده

خریداران خودروهای دست دوم باید هوشیار باشند چرا که تقریبا نیمی از وسایل نقلیه آسیب دیده در طوفان هاروی می توانند راه خود را به بازار فروش باز کنند. این وسایل نقلیه اغلب به اسم ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

خریداران خودروهای دست دوم باید هوشیار باشند چرا که تقریبا نیمی از وسایل نقلیه آسیب دیده در طوفان هاروی می توانند راه خود را به بازار فروش باز کنند. این وسایل نقلیه اغلب به اسم خودروهای مورد استفاده شده با عناوین تعمیراتی غلط و غیر قانونی به بازار عرضه خواهند شد.

با توجه به اینکه پیش از طوفان هاروی در حدود نیم میلیون خوودرو در ایالت تگزاس و لوئیزیانا در رفت و آمد بودند، خریداران و مصرف کنندگان خودروهای استفاده شده باید هوشیار باشند چرا که انتظار می رود (ترجیح مردم این مناطق استفاده از وانت های بزرگ و کراس اوور ها بوده است) این وسایل نقلیه در طی ماه های آینده وارد بازار فروش مجدد شوند.
به طور معمول آب وارد خودروها نمی شود. اما از راه رسیدن یک طوفان عواقب اجتناب ناپذیری را به دنبال دارد. طوفان هاروی علاوه بر آسیب انکار ناپذیری که برای اسباب و اساسیه منازل داشت، به خودروها نیز صدمات جبران ناپذیری وارد کرد.

آب سیل عموما ترکیب خورنده ای از آب، خاک و گاها نمک است که می تواند به طور موثر در تمامی نقاط یک خودرو نفوذ پیدا کرده و به آن آسیب وارد کند. اگر خودرویی به صورت کامل در سیل غرق شود، تمیز کردن و بازسازی کامل آن می تواند تا ساعت ها به طول انجامد.

اگر هزینه بازسازی و تعمیر یک خودرو از هزینه فروش مجدد آن بیشتر شود، شرکت بیمه ای که مالک وسیله نقلیه آن را انتخاب کرده است خودرو را کاملا از رده خارج کرده و آن را اوراق می کند.

چرا باید از خودروهایی که از آب گرفته شده یا نجات یافته نام گرفته اند اجتناب کرد؟

این گونه وسایل نقلیه به طور معمول در حراج به اوراقی ها فروخته شده و پس از آن بازیافت می شوند.

بنا به گفته CarFax، متاسفانه نیمی از تمام مدل های که بر اثر سیل و طوفان هاروی آسیب دیده اند نهایتا تعمیر شده و به خریداران آماتور و ناآگاه فروخته می شوند.

CarFax یک سرویس تجاری مبتنی بر وب است که گزارشاتی را در که مورد اتومبیل های دست دوم در اختیار شرکت ها و مصرف کنندگان امریکایی و کانادایی قرار می دهد.
بازسازی، نوسازی و فروش مجدد این خودروهای آسیب دیده تا زمانی که عنوان "بازسازی شده" بر روی آن ها قرار نگیرد غیر قانونی است.

با این وجود احتمال می رود که مصرف کنندگان این وسایل نقلیه آسیب دیده، آن ها را از طریق اسناد غیرقانونی تعمیر و بازسازی راهی بازار کرده و از این طریق بتوانند خودرو را به راحتی و با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

یکی از دلایلی که سبب می شود مالکان این وسایل آسیب دیده متمایل به انجام این عمل غیر قانونی شوند شرکت های بیمه هستند که هزینه های مربوط به خودروهای بازسازی شده را پوشش نداده و یا حداکثر هزینه و مسئولیت های پایه این چنین اتفاقاتی را عهده دار می شوند.


از طرف دیگر، مطمئنا تعداد اتومبیل ها و کامیون هایی که بیمه نشده اند هم کم نبوده و همچنین بعضی از خودروها نیز به اندازه ای آسیب ندیده اند که بیمه آن ها را جز خودروهای بازسازی شده محسوب کند.

در نهایت این وسایل نقلیه با یک سری اسناد غیرقانونی و جعلی وارد بازار فروش مجدد می شوند.
اطلاعات CarFax نشان می دهد که اتومبیل هایی که از طریق طوفان هاروی آسیب دیده اند به احتمال زیاد برای فروش در ایالت هایی که تحت تاثیر سیلاب های ساحلی و رودخانه قرار گرفته اند ارائه می شوند. البته لازم به ذکر است که نباید احتمال حضور این خودروها در ۴۸ ایالت دیگر را نیز نادیده گرفت.
به یاد داشته باشید که نوع فروشنده‌ این خودروهای آسیب دیده و غیر قانونی مهم نیست.

هرگز نباید فریب حراجی را خورد که بخش خصوصی یا یک دلال خودروهای استفاده شده برای فروش این خودروها برگزار کرده است. حتی اگر خودروها از قیمت های استثنایی و جذابی برخوردار باشند.

اگر تصور می کنید اتومبیل یا کامیون که در حال خریدن آن هستید از طریق آب آسیب دیده است هرگز این معامله را انجام ندهید و خودتان را از انواع و اقسام مشکلاتی که ممکن برای شما در جاده ها رخ دهد در امان نگه دارید.

این وسایل نقلیه شاید از ظاهر خوب و مرتبی برخوردار باشند ولی واقعیت این است که خودروهای غرق شده از داخل زنگ می زنند و ممکن است با گذشت هفته ها و یا حتی ماه ها مشکلات ناشی از غرق شدگی را بروز دهند.


نگاه کنید، لمس کنید و بو بکشید (یک فهرست ده تایی از اقداماتی که قبل از خرید یک خودرو باید انجام دهید.)
همیشه سعی کنید قبل از خرید و پرداخت پول یک خودرو بدون توجه به شرایط، یک مکانیک قابل قبول را برای بررسی وسیله نقلیه به همراه داشته باشید.

در اینجا ده راه حل در دسترس شما قرار گرفته است که در صورتی که مکانیک حاذقی را نمی شناسید با استفاده از دست، چشم و بینیتان بتوانید وسایل نقلیه معیوب و آسیب دیده را تشخیص دهید.

۱_تاریخچه خودرو را با استفاده از شماره VIN (شماره شناسایی وسیله نقلیه) از طریق سایت هایی مثل CarFax، Experian’s Auto Check و یا اداره مبارزه با تخلفات بیمه VinCheck بررسی کرده و به دنبال یافتن گزارش هایی مبنی بر آب گرفتگی یا نجات یافتگی خودرو باشید.

۲_در درون خودرو به دنبال نشانه های مخصوص نوسازی باشید. از جمله این نشانه ها می توان به موکت و یا اسباب و وسایلی اشاره کرد که پس از سیل تمیز شده و یا جایگزین شده اند.

سایش غیرمنتظره یا محو شدن پنل های درب نیز می تواند از نشانه های خودروهای نوسازی شده باشد.

۳_گوشه های کف پوش را کنار بزنید.(تمامی کف پوشها را امتحان کنید از جمله کف پوش های زیر پای مسافران و راننده و یا حتی قسمت باری) به دنبال آثار باقی مانده از سیل، لکه های آب، علائم زنگ زدگی، کپک و یا حتی جوش شرین باشید.

به این منظور از بینی خود کمک بگیرید.اطمینان حاصل کنید که موکت زیرین تمامی کف پوش ها را بررسی کرده اید. چرا که این موکت ها می تواند حتی چند ماه پس از آب گرفتگی نیز خیس باشند.

۴_بررسی کنید که آیا آب در درون داشبورد و یا کابین ذخیره سازی داخلی وجود دارد یا نه.

به دنبال رطوبت، کپک و یا دوده بر روی کمربند ایمنی باشید. آثار زنگ زدگی را بر روی پیچ های کنسول مرکزی، درب خودرو، لولای بالایی درب و یا دیگر قطعات خودرو جستجو کنید.

۵_چراغهای جلو خودرو را به همراه سیگنال ها و سیستم های الکتریکی روشن کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه امکانات خودرو به درستی کار می کنند. درب ها را باز بگذارید تا سیستم سخنگوی نصب شده بر روی خودرو تست شود. به این ترتیب احتمال آسیب دیدگی توسط سیل نیز بررسی می شود.

۶_کاپوت خودرو را باز کنید و به دنبال هرگونه گل و لای و پسماند در پشت سیم کشی ها، شکاف ها، اجزای کوچک و اطراف هر شی دیگری باشید.

۷_سیم کشی برق و ایستگاه تقویت کننده را در محفظه موتور و در زیر داشبورد بررسی کرده و به دنبال اجزای زنگ زده، خوردگی و یا باقی مانده آب باشید. قطعات آلومینیوم و آلیاژ را برای یافتن خوردگی های سفید رنگ جستجو کنید.

۸_فیلتر هوای خودرو را در راستای خیس بودن بررسی کنید. این فیلتر معمولا پشت یک پنل پلاستیکی در زیر کاپوت قرار دارد. فیلتر هوای حتی اگر خشک هم شده باشد همچنان شبیه مواقعی که خیس است مچاله می شود.

۹_وجود آب و یا نشانه هایی از وجود آب را در درون چراغ های جلو و عقب، صفحه کیلومتر شمار پشت فرمان و حتی در داخل چراغ سقفی چک کنید.

۱۰_زیر بدنه، دیواره چرخ ها و اطراف آن ها، اطراف درب ها، پانل های کاپوت و بدنه خودرو را به منظور یافتن علائمی از زنگ زدگی بررسی کنید. چرا که زنگ زدگی به هیچ وجه در ماشین های دست دوم که آب به آن ها آسیب نزده وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    بهتر نبود بجای این لیست فقط یک خط مینوشتین کل ماشین رو بگردین دنبال گلو لای ؟

  • Mr.Mohammad
    Mr.Mohammad | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

    والا تو ایران که نیازی نیست اینچیزا.چوون اگه ماشینی اب ورنداره تعجبه
    تصورکنید با 1 ستاره کیفی ماشینه سیل نگیره.

  • ali rahimi
    ali rahimi | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶

    همین دیروز سیل لنگرود (گیلان) برداشته بود
    نصف ماشینا آب زدن .

مطالب پیشنهادی