ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه نمایشگر موبایل سامسونگ و ال جی
تکنولوژی

چه تفاوتی میان نمایشگرهای OLED ال جی و Super AMOLED سامسونگ وجود دارد؟

به زودی کمپانی ال جی عرضه فبلت V30 را آغاز خواهد کرد، موبایلی که یکی از بزرگترین ویژگی های تازه اش نمایشگر OLED موسوم به FullVision آن است. همین بهانه یک پرسش نسبتاً قدیمی را دوباره در ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

به زودی کمپانی ال جی عرضه فبلت V30 را آغاز خواهد کرد، موبایلی که یکی از بزرگترین ویژگی های تازه اش نمایشگر OLED موسوم به FullVision آن است. همین بهانه یک پرسش نسبتاً قدیمی را دوباره در ذهن ما زنده می کند: چرا سامسونگ و ال جی یک فناوری به ظاهر یکسان را با دو نام متفاوت (OLED و Super AMOLED) عرضه می کنند؟

پیشوند AM در AMOLED اشاره به ماتریکس فعال دارد

به زبان ساده، AMOLED نوع خاصی از تکنولوژی OLED است که در آن پیشوند AM به «Active Matrix» اشاره دارد، یعنی در این نوع نمایشگرها هر کدام از پیکسل ها با هر بار بازسازی تصویر به طور مجزا روشن یا خاموش می شوند. این در حالی است که در «Passive Matrix» هر پیکسل به عنوان عضو یک مجموعه روشن یا خاموش می شود.

نکته جالب اینجاست که ال جی نیز در نمایشگرهای OLED جدید خود از «ماتریکس فعال» برای مدیریت پیکسل ها استفاده می کند.

دیگر تفاوت ظاهری، استفاده از تکنولوژی P-OLED یا POLED در نمایشگر موبایل جدید V30 ال جی است که اشاره به استفاده از لایه ای پلاستیکی به عنوان بستر چینش پیکسل ها دارد. جالب اینجاست که با این تعریف پنل های AMOLED سامسونگ هم به نوعی POLED هستند. اصولاً همین لایه پلاستیکی است که امکان تولید نمایشگرهای خمیده را برای دو کمپانی کره ای فراهم می سازد.

با توجه به همه این ها، چرا نباید ال جی هم از نام AMOLED برای اشاره به نمایشگرهای تولیدی خود استفاده کند؟ گرچه نمی توان جوابی کاملاً قطعی به این سوال داد، اما به نظر می رسد دلیل اصلی در استفاده سامسونگ از نشان تجاری Super AMOLED به جای AMOLED نهفته باشد.

هنوز برای انتخاب بهترین نمایشگر از میان این دو کمی زود است

ال جی امکان استفاده از نشان تجاری مذکور را که در انحصار سامسونگ است ندارد. استفاده از عبارت تنهای AMOLED برای اشاره به تکنولوژی به کار رفته در نمایشگرهای این شرکت نیز باعث می شود تا این تصور در ذهن مخاطبان معمولی ایجاد شود که پنل های تولیدی ال جی چیزی کمتر از نمایشگرهای سامسونگ دارند و از آنها ضعیف تر هستند.

علی رغم تمام شباهت هایی که در بالا به آنها اشاره شد، باید این نکته را نیز در نظر داشت که شباهت تکنولوژی مورد استفاده توسط این دو کمپانی بزرگ، الزاماً به معنی شباهت کامل پنل های تولیدی آنها نیست.

نمایشگرهای OLED ال جی و سامسونگ از لحاظ مواد به کار رفته، تکنولوژی تولید و حتی شکل و چینش پیکسل ها با یکدیگر متفاوت هستند که این به نوبه خود منجر به تفاوت در کیفیت آنها می شود. ضمن این که در چینش PenTile نمایشگرهای سامسونگ تعداد پیکسل های سبز دو برابر سایر پیکسل ها است، در حالی که OLED های ال جی دارای دو برابر پیسکل های آبی بیشتر هستند.

علی رغم تمام این ها، هنوز نمی توان با قاطعیت از برتری محصول یک کمپانی نسبت به دیگری سخن گفت. دست کم چنین قضاوتی تا عرضه سراسری موبایل V30 و بررسی دقیق و کارشناسی آن ممکن نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶

    دلیل استفاده الجی از یه نام متفاوت همونه که سامسونگ به جای IPS از واژه PLS تو ال سی دی‌هاش استفاده میکنه، تا واژه به کار رفته رقیب تو ذهن مردم تداعی نشه. ممنون از مطلب

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶

    این بررسی فایده نداره،کیفیت تصویرشون باید مقایسه بشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی