ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری‌های آب-محور؛ رویای فراموشی انفجار موبایل‌ها

همه ما به عنوان کاربران موبایل‌های هوشمند، تا کنون داغ شدن باتری این دستگاه‌ها را حس کرده‌ایم. همین داغ شدن در اثر عوامل دیگر می‌تواند منجر به آتش گرفتن موبایل شود؛ اتفاقی که تقریباً هر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

همه ما به عنوان کاربران موبایل‌های هوشمند، تا کنون داغ شدن باتری این دستگاه‌ها را حس کرده‌ایم. همین داغ شدن در اثر عوامل دیگر می‌تواند منجر به آتش گرفتن موبایل شود؛ اتفاقی که تقریباً هر چند ماه یک بار، در گوشه و کنار جهان برای یک کاربر موبایل رخ می‌دهد.

اما تیمی از پژوهشگران دانشگاه میرلند تحقیقی را انجام داده‌اند و خبر می‌دهند که امکان دارد با استفاده از آب، خطر انفجار باتری‌های موبایل را کاهش داد. برای درک این موضوع، نیاز داریم تا ابتدا ساختار باتری‌هایی که در موبایل‌تان وجود دارند را کوتاه بررسی کنیم: موبایل‌های هوشمند امروزی از باتری‌های لیتیوم-یونی بهره می‌برند. درون این باتری‌ها، الکترولیت‌ها هستند که به یون‌ها کمک می‌کنند تا میان الکترودها حرکت کنند. مشکل داغ شدن و یا انفجار موبایل، از سوی همین الکترولیت‌ها به وجود می‌آید که یک مواد شیمیایی است.

در این میان باتری‌هایی که داخل آنها از آب استفاده شده نیز وجود دارد اما به دلیل انفعال پایین‌شان، اینگونه باتری‌ها معمولاً قدرتمند نیستند. با این حال محققان دانشگاه مریلند موفق شده‌اند نوعی باتری با الکترولیت‌ آب-محور تولید کنند که خطر انفجارش در حد صفر است و می‌تواند به ۴ ولت برسد که تقریباً برابر با باتری‌های امروزی محتوی مواد شیمیایی و قابل اشتعال است.

تا اینجای کار همه چیز عالی به نظر می‌رسد اما تیم توسعه‌دهنده مشکل اصلی باتری‌اش را، عمر بسیار کوتاه آن می‌داند. باتری‌های جدید را تنها می‌توان ۷۰ بار شارژ کرد و چرخه شارژ بسیار کوتاهی دارند. این در حالیست که باتری‌هایی که امروز در موبایل‌ها مورد استفاده هستند، دست‌کم تا ۵۰۰ بار شارژ شدن را بدون پذیرش تخریب زیاد تحمل می‌کنند.

در صورتی که تیم پژوهشی دانشگاه میرلند بتواند چرخه عمر باتری‌ها را افزایش دهد، شاید بتوانیم در آینده نزدیک موبایل‌ها یا ابزارهای دیجیتالی امن‌تری داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی