ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان شاهد فوران های سهمگین و کم سابقه خورشید هستند

در حالی که چشم جهانیان به طوفان های عظیم و بی سابقه اقیانوس اطلس خیره شده، خورشید هم هفته فعالی را پشت سر گذاشته است. از روز دوشنبه هفته قبل شش شراره خورشیدی از یک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

در حالی که چشم جهانیان به طوفان های عظیم و بی سابقه اقیانوس اطلس خیره شده، خورشید هم هفته فعالی را پشت سر گذاشته است. از روز دوشنبه هفته قبل شش شراره خورشیدی از یک نقطه (لکه) فوران کرده که یکی از آنها بزرگ ترین شراره در چرخه کنونی خورشید به شمار می رود.

لکه ها مناطقی خنک (به نسبت بخش های مجاور) و تاریک روی سطح خورشید هستند که میدان مغناطیسی قدرتمندی دارند. این لکه ها در سیکل های 11 ساله و به خاطر تغییر میدان مغناطیسی به وجود می آیند.

خورشید اکنون به سمت کمینه پیش می رود

مواد مغناطیسی داخل خورشید همواره جابجا شده و مسیر سطح را در پیش می گیرند و سرانجام باعث جابجایی قطب های شمال و جنوب آن خواهند شد. بدین ترتیب خورشید دو فاز را طی می کند: فاز بیشینه با لکه های فراوان، و فاز کمینه با لکه های بسیار کم.

در حال حاضر ستاره ما به سمت کمینه پیش می رود، اما هنوز هم لکه ها شکل می گیرند و فوران های قدرتمندی را به وجود می آورند. این شراره ها مستقیماً به زمین آسیب نمی رسانند، اما اختلال در شبکه های برق رسانی را به همراه خواهند داشت.

شراره ها با پدیده دیگری به نام «خروج جرم از تاج خورشیدی» همراه هستند که پلاسمای پر انرژی را به فضا پرتاب می کند. زمانی که این پلاسما به زمین برسد، با میدان مغناطیسی و ذرات اطراف کره خاکی بر هم کنش داشته و طوفان های ژئومغناطیسی را به وجود می آورند که روی ماهواره ها و تجهیزات الکترونیکی زمینی اثر می گذارد.

گفتنیست بزرگ ترین شراره خورشیدی از این لکه فعال در تاریخ 6 سپتامبر (15 شهریور) فوران کرده و اثرات نامطلوب آن تاکنون از بین رفته است. تصاویر متحرک این نوشته توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) ثبت شده که از سال 2010 به رصد خورشید مشغول است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • z1
    z1 | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

    اره واقعن

  • amir.ap
    amir.ap | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

    کاش دنیا تموم شه راحت شیم

    • Mr.Mohammad
      Mr.Mohammad | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

      بره ما ایزانیا که راحتیه البته اگه یه سری ارزو ها داشته باشی

مطالب پیشنهادی