ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی XCOM 2: War of The Chosen؛ بیگانگان سرگرم کننده

عرضه بازی XCOM 2، یکی از شیرین ترین اتفاقات دنیای پی سی گیمینگ در چند سال اخیر بود. این بازی، یک بار دیگر، توقعاتی که با عرضه قسمت اول این سری برایمان بوجود آمده بود ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

عرضه بازی XCOM 2، یکی از شیرین ترین اتفاقات دنیای پی سی گیمینگ در چند سال اخیر بود. این بازی، یک بار دیگر، توقعاتی که با عرضه قسمت اول این سری برایمان بوجود آمده بود را بالاتر برد و به سبک استراتژی نوبتی، جان دوباره ای داد.

بازی از هر لحاظی، به قدری کامل بود که نسخه اصلی آن برای مدت طولانی، شما را سرگرم می کرد.حال سازندگان بازی در استودیو Firaxis Games به جای ساخت یک قسمت جدید از مجموعه، تصمیم به عرضه یک بسته الحاقی برای قسمت دوم گرفتند، محتوایی که خود دست کمی از یک بازی کامل ندارد.

XCOM 2: War of The Chosen، نام کامل محتوای دانلودی جدید برای بازی XCOM 2 است. محتوایی که با وجود دانلودی بودن، دست کمی از یک بازی کامل نداشته و سبک استراتژیک تاکتیکی را باز هم به چالش می کشد.

بازگشت بی حاشیه

با وجود استراتژی بودن سبک بازی، توقع زیادی نسبت به پرداختن به بخش داستانی در سری XCOM وجود ندارد. اما با توجه به مهارت هایی که استودیو سازنده بازی در سال های اخیر پیدا کرده است، قسمت دوم در حد استاندارد های خود، موفق به روایت قصه مناسبی شد که تا پایان بازی، خود را برای شما جذاب نگه می داشت.

داستان در قسمت قبل، یک لقمه آماده برای دنبال کنندگان بازی محسوب می شد، قصه کلیشه ای حمله افراد فضایی ناشناخته به زمین، و مقاومت شما تحت یک تیم ضربت در مقابل آن ها، بدون شک کسی را غافل گیر نمی کرد.

البته ایرادی به این بخش از قسمت دوم سری، وارد نبود زیرا XCOM 2 با چند پیچش داستانی مناسب و صحنه های دراماتیک به جا که ریتم گیم پلی را هم از بین نمی بردند، موفق به ارائه یک تجربه خوب به هواداران این سری شد.

بسته الحاقی جدید بازی با نام War of the Chosen، همانطور که مشخص است، روی بخش گیم پلی و اضافه کردن آیتم های جدید به آن تمرکز کرده و سازندگان بازی، با کوچک ترین بهانه داستانی، سه گروه جدید به نام های The Reapers ،Skirmishers و Templars را به بازی اضافه کرده اند.

با توجه به تم علمی تخیلی داستان بازی، اضافه شدن چند گروه دیگر دشمنان ناشناخته فضایی و افراد و سلاح های جدید شما برای مقابله با آن ها، نیاز به خلاقیت و صرف انرژی زیادی نخواهد داشت.

البته دنبال کردن بخش داستانی، برای شما نیز به یک دغدغه اصلی در طول بازی تبدیل نخواهد شد و عناصر جدید اضافه شده به سیستم گیم پلی در War of the Chosen، به خوبی شما را به خود مشغول خواهد کرد.

بیگانگان دوست داشتنی

بازی XCOM 2، حتی بدون عرضه War of the Chosen نیز، تبدیل یکی از مهم ترین عناوین انحصاری پی سی شده بود و همین موضوع، توقعات از این بسته الحاقی جدید بازی، آن هم با قیمت 40 دلار را بالا می برد.

مهم ترین محتوای اضافه شده در این بسته دانلودی، نیروهای جدید آن با اسامی The Reapers ،Skirmishers و Templar's هستند. بگذارید در همین جا کار، به معرفی این سه جناح جدید اضافه شده به بازی بپردازیم، نیروهایی که با قدرت و تنوع بالای خود در پیاده سازی تاکتیک های جنگی، کار شما برای رسیدن به اهدفتان را در صورت استفاده درست، راحت تر خواهند کرد.

یکی از شخصیت های مهم اضافه شده به بازی، The Hunter یا «شکارچی» نام دارد. شکارچی ها، مجهز به تفنگ دور برد بوده و نسبت به سایر نیروها، آسان تر جا به جا می شوند. دقت بالای ضربات دور و نزدیک این کاراکتر، در کنار سرعت بالای آن در تعویض کاور ها، آن را به یکی از خطرناک ترین سربازهای فضایی حاضر در بازی تبدیل کرده است.

تمپلار ها نیز از جمله کلاس های مهم اضافه شده به بازی محسوب می شوند. مکانیزم و بالانس عالی این گروه جدید، نشان از هوش بالای سازندگان آن دارد. تمپلارها در شروع بازی ضعیف بوده، اما در صورت مهارت شما در استفاده از آن ها در زمان مناسب، با از بین بردن دشمنان خود، به توانایی های بیشتری رسیده و در نهایت حتی امکان حمله تک نفره به گروه نسبتاً بزرگی از دشمنان را خواهند داشت.

البته دست شما در استفاده از نیروهای مجهز به قابلیت مخفی کاری باز بوده و کلاس The Reapers نیز با قابلیت جدید Shadow Concealment، امکان مخفی ماندن، حتی بعد از نابود کردن هدف را به مبارزات اضافه کرده است. قابلیت های کاشت مین در میدان نبرد و سلاح دور زن قدرتمند نیز، از جمله نکات مثبت این کلاس محسوب می شوند.

سه کلاس جدید اضافه شده به تیم مقاومت به رهبری شما، دارای هیرو های قدرتمندی بوده و در مجموع، توان مقابله شما با نیروهای فضایی را بالا خواهند برد.

البته سازندگان برای آسان نشدن بازی و بهم نخوردن بالانس فوق العاده قسمت دوم، دشمنان حاضر در بازی را نیز، به مقدار قابل توجه ای تقویت کرده اند. همانطور که از اسم این بسته الحاقی پیدا است، دسته Chosen، مهم ترین دشمن شما در بازی محسوب شده و با هوش مصنوعی مثال زدنی اعضای خود، شما را در چالش دشواری گرفتار خواهند کرد.

 

این گروه، توانایی بر هم زدن کامل استراتژی شما را داشته و با دستگیری اعضای باند مقاومت، متوجه استراتژی شما در میدان نبرد خواهند شد. البته پیشرفت دشمنان شما در بازی به Chosen ها محدود نشده و گروه Spectre با توانایی ایجاد گونه های متفاوت از سربازان XCOM، بلای جان شما، به خصوص در زمان هایی که تعداد نیرو های زیاد شده، خواهند بود.

برای پیروزی و کسب موفقیت در مقابل این افراد، نیاز به تعین یک استراتژی بلند مدت و با برنامه خواهید داشت. اضافه شدن قابلیت های بیشتر، برای شخصی سازی تاکتیک هایی که در مبارزه استفاده می کنید، در کنار عظمت بسیار زیاد این بخش که قدرت تکرار بازی را بالا می برد، دست شما را در آزمون و خطا تاکتیک های متفاوت باز خواهد گذاشت.

سطح جزییات اضافه شده به بازی، از محیط های جدید برای نبرد و تغییرات جزیی در UI بازی گرفته تا کلاس های جدید و دشمنان متفاوت، در سطح بسیار بالا و راضی کننده ای قرار می گیرد. به طوری که من، حتی از پس سپری کردن ساعت ها در XCOM 2، هنوز برای مدت طولانی، در مقابل خارج شدن از بازی مقاومت می کردم.

زخم کهنه

متاسفانه مشکلات بازی در کنترل دوربین و فریم ریت غیر ثابت بازی، از قسمت دوم نیز به War of the Chosen منتقل شده اند. زاویه دوربین بازی در بعضی از صحنه ها، هنوز شما را آزار داده و کارگردانی بد آن در نشان دادن مبارزات، باعث می شود تا بخشی از لذت تماشای پیاده سازی تاکتیک خود روی دشمنان را از دست بدهید.

بازی با نسخه تقویت شده موتور قدیمی Unreal Engine 3 ساخته شده تا بعضی از سکانس ها، شما را به یاد نسل قبل و سخت افزار های قدیمی بیندازد. البته در این میان، انتخاب موسیقی و لیست ترک های اضافه شده به بازی، باعث می شوند تا War of the Chosen،  حس تازگی خود را حفظ کند.

 

راستش را بخواهید، مشکلات بازی در بخش فنی، فکر من را برای مدت زیادی مشغول نکرد. این که این موارد ذکر شده، مشکل به حساب می آیند، مشخص بوده و نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد؛ اما جزییات در XCOM 2، آن هم در کنار بسته الحاقی جدید آن، به قدری بالا بوده که زمان فکر کردن به این قضایا را برای شما باقی نخواهد گذاشت.

دسترسی فوق العاده شما در کنترل همه جزییات بازی، از مدیریت سفینه گرفته تا قدرت انتخاب میان کلاس ها و تاکتیک ها مختلف حمله و دفاع، آن قدر شیرین هستند که قید مشکلاتی مانند افت فریم در بعضی صحنه ها و زوایه بد دوربین را بزنید و حتی به موضوعاتی مثل منطقی یا منطقی نبودن داستان بازی هم فکر نکنید.

بازی XCOM 2: War of The Chosen، از جمله عناوینی است که در مدرنیزه کردن مکانیک های کلاسیک دنیای بازی های ویدیویی، موفق بوده و حتی در جذب مخاطب جدید نیز، عالی عمل می کند. پس اگر وقت خالی خوبی در برنامه روزانه خود دارید و یا به دنبال راهی برای بیخیال شدن دنیای بیرون هستید، این بازی گزینه جذابی به شمار می رود.

  • کلاس های جدید
  • محیط های متنوع برای انجام نبردها
  • پیشرفت استراتژی نبردها
  • جزییات دیوانه کننده در تمامی سطوح گیم پلی بازی
  • دوربین ضعیف
  • رفع نکردن برخی از مشکلات قسمت دوم
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed
    saeed | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    با توجه به اينكه موتورش u3 هستش بنظرتون من كه نسخه اول رو زدم اينم ميتونم بازي كنم ؟
    Cpu i7 2600
    Ram 12gb 2133
    Vga nvidia 540m

    • شایان کرمی
      شایان کرمی | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

      بله

مطالب پیشنهادی