ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با تکنولوژی E-PEDAL؛ رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

نیسان لیف مجهز به فن آوری تحت نام e-Pedal است که با فشردن دکمه آن می توانید به کمک پدال گاز. شتاب گیری، ترمزگیری، توقف کامل و...را تنها با فشردن آن انجام دهید. فن آوری ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

نیسان لیف مجهز به فن آوری تحت نام e-Pedal است که با فشردن دکمه آن می توانید به کمک پدال گاز. شتاب گیری، ترمزگیری، توقف کامل و...را تنها با فشردن آن انجام دهید.

فن آوری دیگر مربوط به رانندگی نیمه خودکار آن تحت نام ProPilot می شود که می تواند: سرعت، فرمان و خط در حال حرکت شما را کنترل کند و حتی می تواند وسیله نقلیه را به کلی متوقف کند. گرچه توانایی سبقت گرفتن در جاده های چند بانده را ندارد.

با توجه به این که موتور این خودرو به نسبت یک نمونه دیزلی 2 لیتری در حدود 38 درصد قدرت و 26 درصد گشتاور بیشتری تولید می کند. 148 اسب بخار قدرت و 236 پوند فوت گشتاور، در زمان های قرار گیری در پشت چراغ قرمز حداکثر گشتاور آن محدود می شود تا از هرزگردی چرخ ها جلوگیری شود. گرچه طبق گفته مسئولان نیسان شتاب گیری بین سرعت های 10 تا 40 مایل بسیار چشم گیر است.

طبق صحبت های نیسان در دنیای واقعی این خودرو می تواند در حالت شارژ کامل بردی در حدود 240 کیلومتر را عرضه کند که به نسبت نسل قبلی آن، نشان دهنده پیشرفتی محسوس است.

در هر صورت نیسان لیف به ترمز پدال مجهز است و در زمان های اضطراری می توان از آن بهره گرفت.

در واقع شیوه کار E PEDAL بدین صورت است که با فشردن این پدال خودرو اقدام به شتاب گیری می کند، بنابراین عملکرد این پدال نسبت به فشرده شدن تفاوتی با پدال گاز معمولی ندارد.

اما در زمان برداشتن پا از روی پدال، ژنراتور های مبدل انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی با نهایت توان وارد عمل شده و ضمن شارژ کردن باتری، در راستای کاهش سرعت خودرو موثر واقع می شوند.

در نهایت نیز با آزاد کردن کامل پدال، خودرو متوقف می شود، همچنین شدت واکنش ترمزی این پدال را می توان به واسطه سیستم هایی از طریق فرمان تنظیم کرد.

براساس تجربیات رانندگان مختلف، برای رفت و آمد در ترافیک شهری که مدام خودرو در بین حالت شتاب گیری و ترمز قرار دارد و یا در پیمودن جاده های سرازیری کوهستانی، رانندگی با تنها یک پدال می تواند بسیار لذت بخش باشد.

با این وجود ترمز اصلی که رابط بین پدال ترمز و دیسک های ترمز است به قوت خود حفظ شده تا در زمان اضطراری رانندگان بتوانند با استفاده از این ترمزها، مسافت ترمزگیری را به کمترین حد ممکن کاهش دهند.

با این وجود این سوال مطرح است که در صورت عادت رانندگان نیسان لیف به استفاده از E PEDAL، آیا آن ها می توانند واکنش لازم را در زمان وقوع خطر نسبت به فشردن پدال ترمز اصلی داشته باشند یا خیر؟

همچنین ممکن است با فراگیر شدن این تکنولوژی، برخی رانندگانی که به خودروهای برقی عادت دارند در زمان راندن خودروهای قدیمی فعلی (فاقد E PEDAL) دچار خطاهای شدید منجر به تصادف شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مریم
    مریم | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    زیاد به نظر جالب نمیاد...

    • _.
      _. | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

      مهم ایده است. به زودی سیر بلوغ و تکامل خودش رو طی میکنه

  • lover
    lover | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

    فردا هم ایران خودرو میخواد آپشن واسه خودروی جدید معرفی کنه :

    این خودرو دارای صندوق عقب و چهار عدد چرخ می‌باشد و از تکنولوژی پیشرفته نور بالا بهره میبرد همچنین چهار عدد صندلی برای مسافران در نظر گرفته شده است که تا به امروز بی نظیر است

  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

    اگه خوب باشه و کارآمد و ایمنیرو بالا ببره مطمانا تو چند سال آینده همه ماشینا اینجوری میشن و قدیمیا به کل جمع میشن از سطح شهر البته کشورای خارجی رو عرض میکنم نه اینجا همونجور که هنوز پیکان وجود داره تا پنجاه سال آینده تو ایران پراید هنوز پابرجاستو داره جون نسل های بعدیرم میگیره.

مطالب پیشنهادی