ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

طوفان تکنولوژی مرسدس بنز؛ استخراج ۱۰۰۰ اسب بخار از موتور 1.6 لیتری

دکتر دیتر زیچه مدیر عامل دایملر سرانجام در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ از ابر خودروی مرسدس AMG با نام پراجکت وان رو نمایی کرد. این خودرو به معنای واقعی کلمه یک ابر خودرو است و ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۵

دکتر دیتر زیچه مدیر عامل دایملر سرانجام در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ از ابر خودروی مرسدس AMG با نام پراجکت وان رو نمایی کرد. این خودرو به معنای واقعی کلمه یک ابر خودرو است و برای درک این موضوع کافی است تا نگاهی به توانایی های ان بیاندازید.

پراجکت وان می تواند در کمتر از ۶ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند، حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است، قدرت تولیدی آن بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار بوده و در نهایت می تواند تنها با اتکا به باتری های خود و به صورت تمام برقی تا ۲۵ کیلومتر مسافت را طی کند.

به گفته  دکتر زیچه، عملکرد تمامی خودروهای پیشین مرسدس بنز و AMG در مقایسه با این خودرو ناچیز و جزیی به نظر می آید و حتی این خودرو دارای بالاترین میزان راندمان در بین هم رده ای های خود است.

گرچه پیش از این تصاویر تیزری از این خودرو منتشر شده بود اما حالا در فرانکفورت دیگر تمامی جزییات ان برای خبرنگاران رو شده است.

طراحی این خودرو به شدت آیرودینامیک است و کل بدنه  آن از الیاف کربن و به صورت منوکوک یکپارچه ساخته شده است. گلگیرهای برآمده این خودرو نیز و نیز درب موتور عقبی این خودرو از دیگر نکات طراحی هستند که توجه بیننده را به خود جلب می کنند.

در بخش فنی پراجکت وان از یک موتور شش سیلندر وی شکل با حجم ۱.۶ لیتر استفاده شده است که متعلق به خودروی فرمول ۱ مرسدس بنز است. این پیشرانه توانایی دور گیری تا ۱۱ هزار دور بر دقیقه را دارد.

برای دستیابی به چنین دور موتور بالایی مهندسین مرسدس بنز تصمیم گرفته اند که سیستم میل سوپاپ و بادامک متداول را حذف کنند و به این ترتیب برای عملیات باز و بسته کردن سوپاپ ها در این موتور از مکانیزم پنوماتیکی (بادی) بهره گیری شده است و دیگر خبری از فنر سوپاپ نیز نیست.

تنفس این موتور توسط  توسط یک توربوشارژر برقی تامین می شود که به گفته مرسدس بنز سبب شده تا راندمان حرارتی موتور تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. یک موتور الکتریکی نیز به این موتور درون سوز متصل شده است تا با هم یک مجموعه هیبریدی را تشکیل دهند.

به این ترتیب پراجکت وان بر روی محور عقب خود قدرتی معادل ۶۷۱ اسب بخار را دریافت می کند.

برای مقایسه خوب است بدانید که سایر خودروسازان از موتور 1.6 لیتری معمولا قدرتی بین 100 تا 120 اسب بخار استخراج می کنند و حتی در مورد موتورهای توربو این عدد به ندرت از 250 اسب بخار بیشتر می شود.

در محور جلو نیز دو عدد موتور برقی برای هر کدام از چرخ ها کار گذاشته شده اند که قدرت هر یک از آنها ۱۶۱ اسب بخار بوده و می توانند تا ۵۰ هزار دور بر دقیقه دور بگیرند. نیروی مورد نیاز الکتروموتورهای این خودرو در یک پک باتری لیتیوم-یونی ذخیره می شود.

ضمن اینکه بنابر اعلام مرسدس بنز سیستم بازیابی انرژی ترمز گیری این خودرو می تواند تا ۸۰ درصد از نیروی ترمز گیری را به شکل انرژی الکتریکی در باتری ها ذخیره کند.

باتری های این خودرو ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند و ظرفیت سلول های آنها در حقیقت ۴ برابر بیشتر از خودروی فرمول ۱ مرسدس بنز است.

سیستم برقی این خودرو نیز دارای ولتاژ ۸۰۰ ولت است که به گفته مرسدس بنز دو برابر بیشتر از ولتاژ خودروهای پلاگین هیبریدی متداول است.

تولید مدل پراجکت وان به شدت محدود است و مرسدس قصد دارد تا تنها ۲۷۵ دستگاه از آن را تولید کند که هر یک از آنها به قیمت ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار به فروش خواهند رسید. البته شایعاتی مبنی بر اینکه تمامی ۲۷۵ مدل از این خودرو از قبل پیش خرید شده اند وجود دارد.

در شاسی این خودرو استفاده زیادی از فناوری های مربوط به خودروهای مسابقه ای شده است به طوری که شاهد استفاده از سیستم تعلیق مسابقه ای، استرس بار محور عقب و گیربکس ۸ دنده هستیم که همانند خودروهای مسابقه ای در انتهایی ترین بخش خودرو نصب شده است.

رینگ های جلویی این خودرو ۱۹ اینچ قطر و ۱۰ اینچی عرض دارند و رینگ های عقب نیز دارای ۲۰ اینچ قطر و ۱۲ اینچ پهنا هستند.

بر روی رینگ های پراجکت وان لاستیک های میشلین از نوع پایلوت اسپرت Cup 2 سوار شده اند تا تضمین کننده بالاترین چسبندگی باشند. برای مهار کردن این غول آلمانی هم از دیسک ترمز های کربن سرامیکی استفده شده است.

تعویض دنده در این خودرو به صورت خودکار انجام می شود اما این امکان نیز وجود دارد که راننده با استفاده از پدال های تعویض دنده در پشت فرمان اقدام به تعویض دنده به صورت دستی کند.

کابین این خودرو کاملا کاربردی بوده و در طراحی آن از خودروهای فرمول ۱ الهام گرفته شده است که این قضیه بیشتر در مورد غربیلک فرمان نمود پیدا می کند. یک صفحه نمایش بزرگ نیز به عنوان نشان دهنده در مقابل راننده تعبیه شده است و نمایشگر دیگری نیز بر روی کنسول مرکزی قرار دارد.

صندلی های اسپرت این خودرو قابلیت تنظیم ندارند و ثابت هستند اما مرسدس بنز امکان تنظیم فرمان و پدال ها را برای راننده فراهم کرده است.

در کل باید پراجکت وان را خودرویی دانست که همگان انتظار آن را داشتند و محصولی است که فناوری خودروهای فرمول یک را با موفقیت به خیابان ها آورده است. در ادامه پیشنهاد می کنیم که گالری تصاویر این ابر خودرو را مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • حسن حسینی
    حسن حسینی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۶

    وانتش عجب چیزی بشه اگه بده ایران واسش بسازه

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    پارس منم 1.6 موتورش
    فقط 900 تا اسب لازم داره بهش اضافه کنم... من که طرف تولید ملی ام... اینا همش سویول بازیه

  • mehrdad
    mehrdad | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    این دلیلیه که شرکت ها تلاش میکنن وارد رقابت های فرمول یک بشن
    فقط تو این رشتست که از موتور ۱.۶ لیتری هزار اسب بخار میگیرن
    البته مرسدس واسه افزایش دوام این موتور اونو بشدت محدود کرده اگر به موتور های محدود نشده فرمول یک نگاه کنیم بدون الکترو موتور و با استفاده از mgh-k و mgu-h به ۱۰۰۰ اسب بخار رسیدن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی