۸ کاری که بهتر است با معده خالی انجام ندهید

۸ کاری که بهتر است با معده خالی انجام ندهید

احتمالا در مورد اینکه با شکم خالی چه کارهایی باید بکنید یا از چه فعالیت هایی پرهیز کنید، زیاد شنیده اید. به طور مثال، گفته می شود صبح ناشتا، پیش از صرف صبحانه یک لیوان آب ولرم بنوشید؛ چه بهتر که چند قطره آب لیموی تازه نیز در آن بچکانید تا تمامی سموم از بدن دفع شوند.

اما ما در این مطلب، کارهایی که نباید با معده خالی انجام دهید را برایتان برشمرده ایم. مثلا سعی کنید تا حد امکان از جویدن آدامس یا نوشیدن قهوه پرهیز کنید تا معده تان با مشکلی رو به رو نشود.

خوردن قرص های ضد التهاب

آسپرین، پاراستامول و دیگر داروهای غیراستروئیدیِ ضدالتهاب را نباید با معده خالی مصرف کنید. در صورت انجام این کار، نه تنها اثر آن ها از بین می رود، بلکه می تواند برای سلامتی بدن نیز ضررهای متعددی همانند خونریزی معده به دنبال داشته باشد.

پیشنهاد: شیر می تواند تاثیرات منفی داروهای غیراستروئیدیِ ضدالتهاب را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین، هنگام مصرف این داروها بهتر است شیر را جایگزین آب کنید. در صورت در دسترس نبود شیر، قرص را با مقدار زیادی آب بخورید.

نوشیدن قهوه 

نوشیدن قهوه وقتی شکم شما خالی است می تواند به سوزش معده یا ترش کردن منجر شود. اگر صبح ها فقط به نوشیدن قهوه اکتفا کرده و صبحانه میل نکنید، سروتونین خون کاهش خواهد یافت و در ادامه روز حس افسردگی پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد: اگر نمی توانید عادت نوشیدن قهوه صبحگاهی را ترک کنید، بهتر است آن را با شیر یا خامه همراه کنید. چربی شیر قادر است اثرات منفی قهوه را کم کند.

آدامس جویدن

هنگامی که آدامس می جوید، اسیدهای معده ترشح می شوند و می توانند پرزهای معده را از بین ببرند. جویدن طولانی مدت آدامس به مشکلاتی همانند ورم و التهاب معده منجر می شود. همچنین بد نیست اشاره کنیم که تحقیقات ثابت کرده اند، کسانی که زیاد آدامس می جوند به مصرف غذاهای بی ارزش همانند فست‌فود و شیرینی علاقه بیشتری نسبت به سبزیجات و غذاهای سالم نشان می دهند.

پیشنهاد: آدامس هایی که حاوی شیرین‌کننده های طبیعی (زایلیتول، سوربیتول) هستند ضرر کمتری نسبت به آدامس هایی دارند که دارای شکر، آسپارتام و سیکلامات هستند. ترجیحا آدامس را بیشتر از ۱۰ دقیقه نجوید، حتی وقتی معده تان پر است.

خوابیدن

گرسنگی و پائین بودن میزان گلوکز خون مانع از به خواب رفتن فرد می شوند. جالب است بدانید که کمبود خواب و استراحت نیز باعث افزایش ترشح هورمون های گرسنگی در بدن می شوند.

پیشنهاد: زیاد غذا خوردن قبل از خواب هم خوب نیست. بنابراین، بهتر است پیش از رفتن به رختخواب، لبنیاتی همانند شیر مصرف کنید زیرا حاوی منیزیوم و کلسیم هستند. این مواد به خواب هر چه بهتر افراد کمک می کنند.

ورزش های سخت

برخی تصور می کنند وقتی صبح ناشتا ورزش می کنند، کالری بیشتری می سوزانند. اما این باور صحت ندارد، بلکه ورزش با معده خالی فقط باعث آب رفتن ماهیچه ها می شود. قدرت ورزش نیز کاهش پیدا می کند زیرا بدن انرژی کافی برای انجام تمرینات را نخواهد داشت.

 

پیشنهاد: به جای انجام تمرینات سخت ورزشی، سعی کنید ایروبیک کنید. اگر مشکلات معدوی دارید، بهتر است پیش از ورزش کردن حتما یک اسنک کوچک میل کنید زیرا ورزش موجب ترشح اسید معده می شود که می تواند به معده خالی آسیب برساند.

خرید کردن

خوب است بدانید که گرسنگی باعث می شود تا ما بیشتر از آنچه که نیاز داریم خرید کنیم. در حقیقت، معده خالی حتی می تواند ما را وادار کند تا به سراغ قفسه های دیگر غیر از مواد غذایی هم برویم. جالب است بدانید که در نتیجه یک تحقیق مشخص شد، گرسنگی پیغام «من غذا می خواهم» را به مغز ارسال می کند. مغز آن را به صورت «من می خواهم» قبول کرده و باعث می شود تا فرد سراغ خرید اقلام غیرضروری برود.

پیشنهاد: پیش از رفتن به فروشگاه، فهرستی از وسایل و مواد غذایی موردنیاز خود را تهیه کنید. همچنین همراه نداشتن کارت بانکی و استفاده از پول نقد (به دلیل محدود بودن) نیز می تواند ترفند خوبی برای پیشگیری از خریدهای بی مورد به شمار رود.

نوشیدن آب مرکبات

اسید و فیبری که در مرکبات وجود دارد موجب اذیت شدن معده خالی می شود. به ویژه برای کسانی که به ورم معده مبتلا هستند، باید توجه داشته باشند که هرگز با شکم خالی، آب پرتقال، یا هرگونه مرکبات دیگری را ننوشند.

پیشنهاد: اگر تمایل دارید مثلا آب پرتقال تازه بنوشید، ترجیحا آن را به نسبت یک به یک با آب مخلوط کنید.

بحث کردن

تحقیقات ثابت کرده اند که گرسنگی باعث از بین رفتن خونسردی و آرامش می شود. دلیلش هم این است که کنترل رفتاری به انرژی نیاز دارد. بنابراین، وقتی فردی معده اش خالی است، احتمالا اینکه رفتارهای نامتعادل داشته باشد، بیشتر خواهد بود.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • منصور شهریور ۱۸, ۱۳۹۶

    خانم بیداری
    لطفا منابع مطالبی که استفاده میکنید را ذکر کنید. نمیدونم چه اتفاقی در روزیاتو افتاده که این سایت شده وبلاگ شما و آقای پناهی. یا مطالب بدون منبع کار میکشه یا منابع دم دستی مثل بیزینس اینسایدر استفاده میکنید. اعتبار سایت رو خیلی داره میاه پاینی این ها. پر مخاطب هم نیست. چرا مخاطب پرونی میکنید؟ شما که وقت و پول و هزینه رو دارید میکنید،‌عمرتون رو دارید می زارید، حداقل یه مطلب به درد بخور با منبع justify بدین. میدونم منتشر نمیکنید. اما این رو برای خودتون نوشتم. لطفا گول چند هزار مخاطب تلگرامتون رو نخورید. زود فراموش میشید اینطوری.
    ببخشید