ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ سیاره سرخ پوسته مریخ چگالی
علمی

تراکم پوسته مریخ از آن چه تصور می شد کم تر است

ساختار و ترکیب پوسته هر سیاره می تواند اطلاعات زیادی در خصوص تاریخچه آن سیاره و ترکیبات احتمالی لایه های درونی تر آن را در اختیار محققین قرار دهد. حال دانشمندان ناسا کشف کرده اند ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

ساختار و ترکیب پوسته هر سیاره می تواند اطلاعات زیادی در خصوص تاریخچه آن سیاره و ترکیبات احتمالی لایه های درونی تر آن را در اختیار محققین قرار دهد. حال دانشمندان ناسا کشف کرده اند که ضخامت و چگالی پوسته سیاره مریخ از آن چه پیش از این تصور می شد کمتر است.

پیش از این چگالی پوسته مریخ با چگالی پوسته کف اقیانوس ها در زمین برابر در نظر گرفته می شد

بررسی سطح سیاره سرخ به قدر کافی مشکل است، بنابراین شکی نیست که بررسی ویژگی های زیرسطحی آن به مراتب دشوارتر خواهد بود. با این حال محققین ناسا موفق شده اند با کمک متدی جدید اطلاعات تازه ای را در خصوص پوسته این سیاره به دست بیاورند.

نقش اساسی در متد جدید بر عهده مطالعه ویژگی های جاذبه ای مریخ قرار گرفته است. این که پوسته هر سیاره ای تاثیر زیادی بر میدان جاذبه آن دارد، مسئله جدید نیست. اما چالش همواره در به دست آوردن اطلاعات کامل و جامع در خصوص میدان جاذبه این سیارات بوده است.

در حال حاضر امکان ارسال ماهواره به مدار مریخ برای انجام سنجش های مستقیم میدان جاذبه وجود ندارد، اما در عوض دانشمندان ناسا موفق شده اند با استفاده از روش سطح شناسی (topography) و یا بررسی تاریخچه تغییرات ارتفاعی به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند. این اطلاعات تازه آشکار ساخت که چگاله پوسته مریخ کمتر از پیش بینی های اولیه است.

پیش از این تصور می شد که چگالی متوسط این لایه با تراکم کف اقیانوس ها در زمین برابری داشته باشد. البته هنوز نمی توان با قاطعیت در خصوص ترکیب سنگ های تشکیل دهنده لایه مذکور در مریخ و نحوه دگرسانی آنها در طی میلیون ها سال قضاوت کرد.

دانشمندان ناسا همچنین کشف کرده اند که تراکم مورد بحث در تمام سطح مریخ یکسان نیست. مثلاً بیشترین میزان این چگالی مربوط به مناطق آتشفشانی است، در حالی که در مناطق تجمع خاک رقم مذکور به کمترین میزان خود می رسد. همین دانسته های جدید کمکی بزرگ برای قضاوت بهتر در خصوص نحوه شکل گیری سیاره سرخ و تغییرات آن در طول زمان به شمار می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی