ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واکسن های کامپیوتری، روش جدید پژوهشگران برای مقابله با حملات سایبری

بر اساس آمار موجود، در سال میلادی گذشته 638 میلیون حمله باج افزاری در سطح دنیا رخ داده که با توجه به روند آنها در سال 2017، به نظر می رسد آمار نهایی امسال از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

بر اساس آمار موجود، در سال میلادی گذشته 638 میلیون حمله باج افزاری در سطح دنیا رخ داده که با توجه به روند آنها در سال 2017، به نظر می رسد آمار نهایی امسال از رقم مذکور نیز بالاتر باشد.

از همین رو پژوهشگران حوزه امنیت قصد دارند با تأکید بر توسعه یک روش پیشگیرانه، از وقوع حملات مورد بحث جلوگیری کنند. البته در حال حاضر برخی محققان در حال کار بر روی چنین روشی به نام «واکسن کامپیوتری» هستند که قرار است تعریف محافظت از رایانه ها را تغییر دهد.

روند جدید مبارزه با حملات سایبری از زمان شیوع باج افزار پتیا آغاز شده بود

جالب است بدانید که مرحله عبور از سیستم های آنتی ویروس سنتی (با تأکید بر شناسایی و حذف عوامل مخرب در کامپیوتر) چندی پیش با ارائه راهکاری برای مقابله با باج افزار پتیا آغاز شده که با کپی کردن یک فایل کامپیوتری، هرگونه حمله از سوی یک ویروس خاص (در این مورد پتیا) را خنثی می کند، که تا حدودی شبیه به عملکرد واکسن های موجود برای مقابله با بیماریهاست.

البته روش مورد اشاره نیز در زمان حضور بدافزارها روی سیستم عمل کرده، و در حال حاضر تنها به عنوان دریچه ای به سوی آنچه پژوهشگران می جویند وجود دارد. همچنین راهکارهای دیگر مانند دیوارهای آتش (Firewall) نیز نمی توانند حملات مخرب را پیش از شروع شناسایی کنند.

در این میان برخی تحلیلگران معتقدند که ادبیات و کلمات مورد استفاده در دنیای رایانه ها باید از بنیان تغییر کند تا بتوان مسائل موجود را بهتر شرح داده و آنها را حل و فصل نمود.

به هر حال باید منتظر بود و دید که روش های جدید در قالب واکسن های کامپیوتری، چه تفاوت هایی با راهکارهای موجود داشته و آیا می توان با استفاده از آنها، به صورت جامع با تمام حملات مبارزه کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی