ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی خودروهای دست دوم 10 الی 15 میلیون تومانی [بخش اول]

شرایط اقتصادی خاص از یک سو و وضعیت فعلی بازار خودروی کشور از سوی دیگر باعث شده اند که طیف گسترده ای از مردم برای خرید وسیله نقلیه حق انتخاب بسیار محدودی داشته باشند. این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

شرایط اقتصادی خاص از یک سو و وضعیت فعلی بازار خودروی کشور از سوی دیگر باعث شده اند که طیف گسترده ای از مردم برای خرید وسیله نقلیه حق انتخاب بسیار محدودی داشته باشند.

این مساله در بازه های قیمتی پایین بیشتر صادق بوده و عملا مشتریانی که پس از سال ها بودجه محدودی پس انداز کرده اند، برای خرید اتومبیل نو فقط یک انتخاب دارند.

گاه این دسته از مشتریان و افرادی که بودجه های کمتری برای تهیه یک وسیله نقلیه در نظر گرفته اند، ناگزیر به سمت نمونه های دست دوم می روند. خرید این نوع از خودروها اگر چه با مبالغ کمتر نیز امکان پذیر است، اما با توجه به سپری شدن چند سال از عمر آنها و عدم آگاهی کامل از شرایط نگهداری توسط مالک یا مالکین پیشین با ریسک های زیادی همراه می شود.

به هر حال طیف وسیعی از مردم تمام این ریسک ها را به جان خریده و وارد بازار خودروهای دست دوم می شوند.

با این پیش زمینه در بخش دیگری از سلسله مطالب راهنمای خرید خودرو، این بار به بازه قیمتی 10 الی 15 میلیون تومان پرداخته و قصد داریم نگاهی به گزینه های موجود در این محدوده داشته باشیم.

مطالعه مطلب حاضر شاید بتواند در تصمیم گیری بهتر و انتخاب گزینه مناسب تر بر اساس نیازها، مخاطبین عزیز را یاری فرماید.

خانواده پراید

پراید علی رغم مشکلات ریز و درشتی که دارد، یکی از محبوب ترین و یا به عبارت بهتر تحمیلی ترین گزینه ها در رده های پایینی بازار بوده و همواره مشتریان خاص خود را دارد.

این خودرو در طول حیات خود با اتاق های مختلفی تولید شده و به شکل هاچبک، سدان، استیشن، لیفت بک و حتی وانت موجود است.

علی رغم تفاوت در ساختار بدنه تمامی مدل ها از لحاظ فنی تقریبا یکسان هستند، البته بعد از اجرای پروژه X100 و فاز دوم آن با نام HP+ بدنه خودرو مقاوم تر شده و قدرت موتور اندکی افزایش یافته است.

پراید های انژکتوری شامل انواع مدل های پراید تولیدی بین سال های 1384 تا 1391 می شود. بدیهی است که میزان کارکرد، سلامتی قوای محرکه، وضعیت بدنه و کابین جزو فاکتورهای موثر در قیمت نمونه های موجود هستند.

پراید با همه معایب خود مزایایی هم دارد؛ از جمله این مزایا می توان به مواردی مثل تعمیرپذیری آسان، وجود قطعات یدکی فراوان با قیمت ها و کیفیت متفاوت، استهلاک کم اجزای فنی اصلی و مصرف سوخت کمتر نسبت به سایر اتومبیل های هم قیمت اشاره کرد.

روشن است که در صورت انتخاب هر یک از اعضای این خانواده، باید کاملا با احتیاط رانندگی کرد.

خانواده پژو

مدل های مختلف ساخت پژو مثل پارس، 405، 206 و روا از دیگر گزینه های حاضر در بازه 10 الی 15 میلیون تومان به شمار می روند. از پارس شروع می کنیم، خودرویی که زمانی یکی از زیباترین محصولات موجود در بازار خودرویی کشور به حساب می آمد.

همانطور که اطلاع دارید، این سدان اصالتا فرانسوی در واقع فیس لیفتی است که بر روی مدل 405 اجرا شد و به دلیل هماهنگی قسمت های مختلف بسیار موفق از آب درآمد.

پارس و 405 با وجود تفاوت های ظاهری، در مدل های پایین از لحاظ فنی کاملا مشابه هم بوده و از موتور و گیربکس یکسانی بهره می برند.

در گذشته پارس از کیفیت ساخت بهتری برخوردار بود، اما با گذشت زمان این مساله رفته رفته رنگ باخت.

در بازه انتخابی می توان مدل های تولیدی بین سال های 1380 الی 1385 را پیدا کرد. از آنجایی که از عمر این مدل ها بیش از یک دهه می گذرد، پیدا کردن یک نمونه سالم و کم کارکرد از  این خودروها با قیمت حداکثر 15 میلیون تومان کار تقریبا غیر ممکنی است.

بنابراین باید سطح انتظارات خود را پایین آورده و با عیوب احتمالی در بدنه، کابین و موتور کنار بیایید.

پژو پارس مزایایی مثل کابین جادار و کم صدا، صندوق عقب بزرگ، هندلینگ خوب و پایداری بالا در مسیرهای برون شهری را داشته و برای مسافرت های خانوادگی مناسب است.

اما در سوی مقابل باید معایبی مثل مصرف بالای سوخت، استهلاک زیاد موتور و در کل هزینه بالای نگهداری بالا را تحمل کنید.

سدان 405 می تواند یکی دیگر از انتخاب ها در این بازه باشد که شامل مدل های 2 لیتری و 1.8 لیتری تولید شده بین 1378 تا 1386 می شود. مدل 2 لیتری که به 2000 معروف است، در واقع 1905 سی سی حجم داشته و به دلیل کاربراتوری بودن از تکنولوژی پایین تری برخوردار است.

این نسخه از 405 چالاکی بهتری نسبت به مدل های 1.8 لیتری دارد، اما در عوض مصرف سوخت آن نیز بیشتر است؛ ضمن اینکه با گذشت سال های زیاد از زمان تولید، به احتمال بسیار از نفس افتاده و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

مدل های 1.8 لیتری 405 نیز به غیر از شکل داشبورد و فرمان تفاوت چندانی با نسخه های صفر امروزی ندارند و حتی می شود گفت که مدل های تولیدی در آن زمان از کیفیت اولیه بالاتری برخوردار بودند.

به هر حال مزایا و معایبی که در بالا برای مدل پارس بر شمردیم، کمابیش برای هر دو نسخه 405 نیز صادق هستند. البته ناگفته نماند احتمال دارد حین خرید با مدلی از 405 با پسوند GLI برخورد داشته باشید که این مدل در واقع نسخه ارزان سازی شده GLX بوده و دارای امکانات کمتری است، اما از لحاظ فنی تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

روآ یا نسخه بهینه سازی شده RD یکی دیگر از محصولاتی است که با نام و نشان پژو و با مدل های تولیدی بین سال های 1385 تا 1390در این بازه قابل انتخاب است.

این خودرو از لحاظ فنی کاملا متفاوت با 405 بوده و خبری از موتور یا گیربکس آن در این مدل نیست؛ ضمن اینکه برخلاف 405 نیرو به محور عقب منتقل می شود.

روآ را می توان پیکانی در لباس 405 توصیف کرد. هر چند قدرت موتور این خودرو به لطف بهبودهای انجام شده نسبت به پیکان بیشتر بود، اما به دلیل بدنه سنگین بسیار تنبل احساس می شد.

این مساله مخصوصا هنگام شتابگیری ها و رانندگی در سربالایی ها بسیار نمود پیدا کرده و سبقت گیری با آن گاه نیازمند هماهنگی زمین و زمان با راننده است! در اواخر عمر روآ، ایران خودرو به تولید نسخه ای به نام روآی سال رو آورد که از لحاظ ظاهری کاملا مشابه با 405 بود و پیشرانه آن نیز ارتقا یافته بود.

این خودرو در نسخه های مختلف خود مزایایی مثل کابین جادار، صندوق عقب بزرگ، قطعات یدکی نسبتا ارزان قیمت و امنیتی تقریبا مشابه با 405 دارد؛ اما در سوی مقابل معایب آن کم نیست و به مواردی مثل موتور ضعیف و ناهماهنگی اجزای فنی با بدنه، کیفیت پایین قطعات، مصرف سوخت زیاد، لرزش اتاق و نفوذ صدای زیاد موتور و گیربکس به داخل کابین و همچنین بازار فروش نه چندان پر رونق می توان اشاره کرد.

هاچبک 206 آخرین گزینه پژو در این بازه است که با تیپ های مختلف حضور دارد. البته در این بین تیپ های 2 و 5 بیشتر در دسترس بوده و احتمال اینکه به گزینه ای با این تیپ ها برخورد کنید، زیادتر است.

بازه انتخابی ما شامل مدل های تولید شده بین سال های 1380 تا 1385 می شود.

اساسی ترین تفاوت بین تیپ 2 و 5 به نوع موتور مربوط می شود. در این بخش تیپ 2 از موتور TU3 به حجم دقیق 1360 سی سی و تیپ 5 از موتور معروف TU5 با حجم دقیق 1587 سی سی بهره می برد.

این دو موتور به ترتیب 75 و 110 اسب بخار قدرت تولید می کنند که طبق انتظار تیپ 5 به دلیل قدرت بیشتر از شتاب و چالاکی بسیار بهتری برخوردار است.

به غیر از موتور در بخش امکانات نیز تفاوت هایی بین این دو تیپ وجود داشته و تیپ 5 تجهیزات بیشتری ارایه می کند.

خانواده 206 در کل مزایایی مثل ایمنی مناسب، مصرف سوخت بهینه و کیفیت قابل قبول کابین دارند که در تیپ 5 باید مواردی مثل شتاب بالا و امکانات مناسب را نیز به اینها اضافه کنیم.

در طرف دیگر باید معایبی مثل فضای کم کابین و صندوق، شتاب ضعیف در تیپ 2، هزینه نگهداری و استهلاک نسبتا بالا را در نظر داشت.

با توجه به اینکه از عمر گزینه های حاضر در این بازه بیش از یک دهه می گذرد، مخارج زیاد می تواند یکی از اصلی ترین مشکلات خریداران این خودرو باشد.

در واقع بسیار بعید است که بتوانید نمونه ای سالم و با ارزش از تیپ پنج را با قیمتی کمتر از 18 میلیون تومان پیدا کنید و علیرغم مشخصات ضعیف تیپ 2، با بودجه 15 میلیونی، شانس خرید بیشتری برای پیدا کردن یک نمونه نسبتا سالم از این مدل دارید.

خانواده سمند

اکثر علاقه مندان در جریان هستند که سمند از لحاظ فنی نقاط مشترک زیادی با پژو 405 دارد، دلیل این امر هم استفاده از پلتفرم مشترک در ساخت این دو مدل است.

با بودجه 10 الی 15 میلیون تومانی می توان مدل های تولید شده بین 1381 و 1387 از سمند را در چند تیپ خریداری کرد. مدل های اولیه که با کد X7 شناخته می شوند، در واقع همان پژو 405 در پوسته ای متفاوت هستند و تفاوتی با سدان فرانسوی ندارند؛ البته به دلیل وزن سنگین تر، سمند کندتر بوده و تنبل تر احساس می شود.

در عوض امکانات این خودرو که پسوند ملی را با خود یدک می کشد، اندکی بهتر از همتای فرانسوی است.

نسخه LX سمند یکی دیگر از گزینه های حاضر در این بازه است که در مقایسه با X7 ظاهر بروزتری داشته و از لحاظ تجهیزات نیز کمی ارتقا یافته است. LX قبل از موتور EF7 با همان موتور 1.8 لیتری پژو تولید می شد.

بنابراین از لحاظ فنی تفاوتی بین این نسخه و نسخه X7 تقریبا وجود ندارد. به لطف خلاقیت ایران خودرو، سمند با پسوند LE نیز راهی بازار شد. این نسخه از سمند برگرفته از مدل های تاکسی بوده و از امکانات کمتری نسبت به نسخه معمولی برخوردار است.

اعضای خانواده سمند در کل مزایایی مثل کابین جادار و صندوق عقب بزرگ، ایمنی خوب، پایداری بالا در جاده و امکانات قابل قبول دارند؛ اما در سوی مقابل استهلاک بالا، اتاق سنگین و مصرف سوخت نه چندان بهینه مشکلاتی است که باید آنها را پذیرفت.

در روزهای آینده با قسمت های بعدی معرفی خودروهای ارزان قیمت بازار همراه با دیجیاتو باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • morteza
    morteza | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

    کی گفته مصرف سوخت سمند خوب نیست. من خودم الان x7 دارم . تک گانه هست. توی جاده با کولر روشن صدی 6.5 میسوزه. ایمنی بالاتر. ظاهر و تعادل بهتری نسبت به 405 داره. فقط بدرد شهر نمی خوره چون جسته بزرگی داره و اون موقع مصرف سوختش همه بالاتره.

  • pars
    pars | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

    پژو های این سن که همه اسقاط شدن
    پراید هم که هیچی نداره تولیدش هم داره از بین میره
    فقط میمونه تیبا SX و تیبا 2 که هم فنیش بهتر از این مدل های این سالهای رقباشه هم مدل بالاتره و یا اینکه قسطی هم داره صفر

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

    خودم یه پژو سال ۸۵ خریدم،به حال و روزی ک الان افتاده به هیچکس پیشنهاد نمیکنم بخرتش،حداقل پراید بخرید که هر شیش ماه یبار مجبور نباشید موتورشو بیارید پایین،ایمنیش هم با۴۰۵هیچ فرقی نمیکنه،مطمئن باشید،نزدیک ۲۰۰۰عکس تصادف ماشین های مختلف در شرایط مختلفو دیدم،پژو با پراید ایمنیش یکیه،تو هر دو سریع و بدون درد میمیرید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی