ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: تلویزیون خمیده 4K HDR پریمیوم سامسونگ مدل MU8995

سامسونگ امسال نسل جدید تلویزیون های UHD پریمیومش را در قالب خانواده MU معرفی کرده که جایگاهی پایین تر از سری برتر QLED دارند و جایگزین خانواده KS سال 2016 شده اند. برای آشنایی با ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

سامسونگ امسال نسل جدید تلویزیون های UHD پریمیومش را در قالب خانواده MU معرفی کرده که جایگاهی پایین تر از سری برتر QLED دارند و جایگزین خانواده KS سال 2016 شده اند. برای آشنایی با سیستم نامگذاری تلویزیون های سامسونگ کافیست بدانید سری JS/JU به سال 2015، سری KS/KU به سال 2016 و سری MU/M/Q به سال 2017 تعلق دارند.

سال گذشته تلویزیون خمیده KS8500 از خانواده SUHD های سامسونگ را بررسی کردیم که با استفاده از فناوری نقاط کوانتومی (Quantum Dot) کیفیت تصویر بسیار مطلوبی را ارائه می کرد، اما قیمت نسبتاً بالایی هم داشت.

این کمپانی کره ای امسال تصمیم گرفته سری جایگزین را با قیمت مناسب تری روانه بازار نماید، اما برای این کار مجبور شده پنل Quantum Dot را حذف کرده و از پنل های VA LCD استفاده کند. بنابراین از نظر فنی و کیفی، تلویزیون MU8995 به KS8500 نخواهد رسید، اما اگر اختلاف قیمت چند صد دلاری (در زمان عرضه اولیه) را در نظر بگیرید، احتمالاً رضایت بیشتری از کیفیت تصویر سری جدید پیدا می کنید.

ابتدا نگاهی به مشخصات فنی تلویزیون خمیده 65 اینچی MU8995 سامسونگ می اندازیم:

همان طور که می بینید، تمام قابلیت ها و ویژگی های مورد نیاز یک تلویزیون در سال 2017 در این مدل وجود دارد، اما آیا با حذف پنل نقاط کوانتومی، کیفیت تصویر آن شایسته عنوان پریمیوم هست یا خیر؟ در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

سامسونگ MU8995 تلویزیون کاملاً زیباییست. نمایشگر خمیده با انحنای جزئی (4200R)، حاشیه های چند میلیمتری در طرفین، فریم فلزی با کیفیت و پایه های استیل، همگی به جذابیت این محصول کمک می کنند. کمپانی سازنده این سبک طراحی را 360 Design می نامد.

همچون گذشته، تمام ورودی های تلویزیون از طریق یک کابل رابط و قطعه اضافه One Connect به بیرون بدنه منتقل شده اند که دسترسی به درگاه های مختلف را ساده تر می کند.

سامسونگ حتی برای مخفی کردن این کابل رابط و کابل برق هم مسیر مجزایی را درون پایه سمت چپ و پشت بدنه تعبیه کرده، اما شاید کوتاه بودن کابل برق در این حالت کمی مشکل ساز شود.

پایه های دستگاه بدون هیچ ابزاری در جای خود محکم می شوند و استحکام خوبی هم دارند. دو محل برای تعبیه پایه ها زیر بدنه تلویزیون تعبیه شده که بسته به عرض میز می توانید از هرکدام از آنها استفاده کنید، اما استفاده از دو محل نزدیک به لبه دستگاه جلوه بهتری دارد.

پشت دستگاه اگرچه همچنان پلاستیکی است، اما بافت زیبایی دارد و مانند مدل سال قبل مستعد اثر انگشت و لک نیست، ضمن اینکه کابل ها و درگاه ها به خوبی پنهان شده اند.

وقتی از کنار به تلویزیون MU8995 سامسونگ نگاه می کنید، ضخامت آن بیش از حد معمول به نظر می رسد که البته به خاطر خمیدگی آن است، وگرنه کل دستگاه بسیار ظریف و باریک طراحی شده.

تنها دکمه این تلویزیون در زیر بدنه و نزدیک به لبه راست آن قرار گرفته که به صورت چند جهته عمل می کند، اما برای دسترسی به امکانات کامل باید حتماً ریموت کنترل را در اختیار داشته باشید.

ریموت کنترل این دستگاه هم بسیار ساده و با حداقل تعداد دکمه طراحی شده که وظایف خود را به خوبی انجام می دهد.

در مجموع سامسونگ با حفظ رویکرد مینیمالیستی در طراحی، کیفیت ساخت تلویزیون جدیدش را نسبت به مدل سال گذشته افزایش داده و قطعات با کیفیت تری را در آن به کار گرفته، به همین دلیل عنوان «پریمیوم» حداقل از نظر ظاهری، شایسته MU8995 خواهد بود.

کیفیت تصویر

همان طور که گفتیم تلویزیون UHD پریمیوم سامسونگ MU8995 مانند مدل KS8500 به پنل کوانتومی مجهز نیست، اما باز هم تصاویر بسیار با کیفیتی را به نمایش می گذارد.

کنتراست تصویر پنل VA مورد استفاده در MU8995 به رقم 4167:1 می رسد که از دیگر اعضای خانواده 2017 سامسونگ مقداری کمتر است، اما به مراتب بهتر از پنل های IPS مورد استفاده در تلویزیون های پریمیوم 2017 ال جی به شمار می رود.

با توجه به این نسبت کنتراست و روشنایی بسیار خوب نمایشگر که در شرایط مختلف در بازه 450 تا 650 نیت قرار می گیرد، هیچ مشکلی برای تماشای تلویزیون در محیط های پر نور نخواهید داشت. روکش نیمه مات نمایشگر که بازتاب بسیار کمی دارد هم در چنین شرایطی به شما کمک خواهد کرد.

پنل تلویزیون MU8995 سامسونگ نور مورد نیازش را از لبه ها دریافت می کند و به فناوری نوردهی موضعی (local dimming) هم مجهز است، اما ساختار عمودی مناطق نوردهی باعث می شود در صحنه هایی با اختلاف نوری زیاد، ستون های روشنی در بخش های پرنور تصویر تشکیل شوند.

این وضعیت ممکن است روی تجربه تماشای فیلم در محیط های تاریک تأثیر منفی بگذارد، اما توجه داشته باشید بسیاری از تلویزیون های هم رده اصلاً تکنولوژی نوردهی موضعی ندارند و هر صحنه پرنور در محتوا، کل نمایشگر را نورانی می کند. گفتنیست فقط مدل های MU8 و MU9 پریمیوم UHD سامسونگ در سال 2017 از فناوری نوردهی موضعی بهره می برند.

یکی از مشکلات پنل های VA زاویه دید محدود آنها در مقایسه با پنل های IPS است و این موضوع در MU8995 و دیگر اعضای خانواده اش دیده می شود. خمیده بودن نمایشگر هم عامل دیگریست تا موقعیت بیننده نسبت به این تلویزیون را محدود کند. بنابراین تلویزیون جدید سامسونگ مناسب فضاهای محدود با تعداد بینندگان زیاد نیست.

از نظر پوشش گاموت های رنگی، مدل MU8995 عملکرد مطلوبی دارد و گاموت های DCI-P3 و Rec 2020 را به ترتیب با 90.78 و 68.07 درصد پوشش می دهد که اگرچه نسبت به مدل های کوانتوم دات کمتر است، اما تصاویر واقعاً شفاف و زنده ای را به نمایش می گذارد.

خوشبختانه به خاطر استفاده از پنل VA مشکل burn-in یا ماندگاری تصویر روی نمایشگر را نداریم، موضوعی که در پنل های IPS و حتی OLED بسیار رایج است. نرخ رفرش 120 هرتز (Motion Rate 240) و زمان پاسخدهی بسیار کم پیکسل ها هم شما را در تماشای محتوای سریع کمک می کند.

در مجموع تلویزیون MU8995 سامسونگ کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد و اگر از کاهش جزئی پوشش رنگی و روشنایی کمتر در مقایسه با مدل سال گذشته (KS8500) و زاویه دید محدود پنل VA صرف نظر کنیم، می توانیم این تلویزیون را یکی از بهترین گزینه ها در رده قیمتی خودش به حساب آوریم.

ارتباطات

تلویزیون MU8995 سامسونگ به یک درگاه USB و یک پورت شبکه روی بدنه مجهز شده، ضمن اینکه چهار درگاه HDMI، دو پورت USB دیگر، ورودی های AV و کامپوننت و خروجی صدای اپتیکال نیز از طریق قطعه One Connect در اختیار کاربر قرار می گیرند.

این تلویزیون همچنین از طریق امکانات ارتباطی بیسیم مانند وای-فای و بلوتوث به راحتی به اینترنت، شبکه داخلی و دیگر دستگاه های موجود در شبکه متصل شده و به تبادل صوت، تصویر و داده می پردازد. اگر اپلیکیشن Smart View سامسونگ را روی موبایل اندرویدی خود نصب کنید، قابلیت کنترل کامل تلویزیون را به دست می آورید.

خوشبختانه تأخیر تمام ورودی های HDMI در حالت های مختلف، حتی با فعال سازی HDR بسیار کم است. البته این موضوع در اکثر تلویزیون های پریمیوم سال 2017 به چشم می خورد، ضمن اینکه تلویزیون های جدید ال جی و TCL در این زمینه به مراتب بهتر عمل می کنند.

تأخیر ورودی برای گیمرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل سامسونگ گزینه Game Mode را هم در تنظیمات تلویزیون قرار داده که در زمان اتصال کنسول های بازی می توانید آن را فعال کنید و تأخیر ورودی را مقداری کاهش دهید.

کیفیت صدا

سامسونگ در تلویزیون MU8995 نیز همانند مدل سال گذشته، 40 وات توان خروجی را از طریق دو بلندگوی معمولی و دو ووفر 10 واتی ارائه می دهد، که حتی در ولوم زیاد هم صدایی قابل قبول را برای استفاده های عادی مانند تماشای تلویزیون یا فیلم به همراه دارد، اما از شفافیت لازم را برای پخش موسیقی برخوردار نیست.

جالب است که سامسونگ مدتهاست کمپانی بزرگ هارمان را خریده، اما فناوری های پیشرفته و اسپیکرهای حرفه ای هارمان کاردن را به جای تلویزیون های خود سامسونگ، در محصولات ال جی (به خصوص مدل SJ8500 که رقیب اصلی MU8995 به شمار می رود) می بینیم.

قابلیت های هوشمند

همچون اکثر محصولات 2017 سامسونگ، مدل MU8995 هم به نسخه جدید سیستم عامل و پلتفرم هوشمند تایزن مجهز شده که اجرای آن بر عهده پردازنده چهار هسته ای قرار دارد. در مقایسه با نسخه 2016 رابط کاربری تلویزیون واقعاً بهتر شده؛ هم به فرمان ها سریع تر پاسخ می دهد و هم دسترسی به گزینه های مختلف راحت تر صورت می گیرد.

اپلیکیشن های موجود برای این سیستم عامل هم بسیار متنوع هستند و برنامه های پرکاربردی همچون یوتوب، نتفلیکس، هولو، اسپاتیفای، آمازون و غیره در دسترس کاربران قرار دارند. البته کمیت و کیفیت برنامه های فارسی زبان هنوز چندان مطلوب نیست و جا دارد که سامسونگ برنامه ویژه ای را برای تشویق توسعه دهندگان ایرانی در نظر بگیرد.

مرورگر وب دستگاه هم عملکرد بسیار سریعی دارد و محتواهای مختلف را به راحتی نمایش می دهد.

ریموت کنترل دستگاه به خوبی از عهده اجرای وظایفش بر می آید و از میکروفون تعبیه شده در آن می توان برای فرمان صوتی و جستجو استفاده کرد.

در مجموع تلویزیون MU8995 سامسونگ هوشمند تر از قبل شده و عملکرد روان و نسبتاً بی نقصی را ارائه می دهد، اما به دلایل مختلف از جمله محدودیت اپلیکیشن ها، مسدود بودن سرویس های ویدیویی بین المللی و معضل همیشگی تایپ با ریموت کنترل، هنوز هم نمی توان تلویزیون های هوشمند را جایگزین دیگر گجت ها نمود.

جمع بندی

تلویزیون MU8995 سامسونگ اگرچه به کیفیت نسل قبلی یعنی KS8500 نمی رسد، اما باز هم در رده قیمتی خودش یکی از بهترین های بازار است. رنگ مشکی عمیق و کنتراست خوب، تماشای محتوا در محیط تاریک را لذت بخش می کند و روشنایی بالای نمایشگر در کنار بازتاب نسبتاً کم نیز بر نور محیط غلبه می نماید.

تلویزیون MU8995 با پشتیبانی از استاندارد HDR1000 و عمق رنگ 10 بیتی، عملکرد بسیار خوبی در نمایش محتوای HDR واقعی دارد، ضمن اینکه موتور پردازش تصویر قوی آن، ویدیوهایی با رزولوشن پایین را هم به خوبی تا سطح 4K می رساند یا به اصطلاح Up-scale می کند.

با این حال، تصمیم برای خرید این تلویزیون کمی دشوار است. تولید مدل KS8500 از سوی سامسونگ متوقف شده و در اکثر بازارهای دنیا دیگر این مدل را نمی بینیم، اما در کشورمان هنوز مدل 65 اینچی آن با قیمت حدود 11 میلیون تومان پیدا می شود، به همین دلیل همه چیز بستگی به قیمت اولیه MU8995 دارد.

این تلویزیون هم اکنون در سایت آمازون با قیمت 1700 دلار از سوی فروشندگان مختلف عرضه شده و اگر با همین حدود قیمت وارد بازار ایران شود، قطعاً ارزش خرید بسیار بالایی خواهد داشت، در غیر این صورت می توانید همان مدل KS8500 را تهیه کنید که کیفیت تصویر نسبتاً بالاتری را ارائه می دهد.

اگر شما هم مثل ما هنوز دلیل وجودی تلویزیون های خمیده (در دنیای واقعی، نه در تبلیغات) را درک نکرده اید، مدل MU8000 با حداقل 100 دلار قیمت کمتر می تواند گزینه بسیار بهتری برایتان باشد، در حالی که از نظر ویژگی های فنی و عملکرد کلی هیچ تفاوتی با مدل خمیده ندارد.

از طرفی، شاید بهتر باشد نگاهی به رقبای این دستگاه هم بیندازید. تلویزیون SJ8500 ال جی رقیب مستقیم MU8995 سامسونگ محسوب می شود و اگرچه از نظر ویژگی های نمایش تصویر کمی ضعیف تر است، اما زاویه دید وسیع تر، کیفیت صدای بهتر و تأخیر فوق العاده کم در ورودی ها، می تواند آن را به انتخاب اول گیمرها تبدیل سازد.

تلویزیون SJ8500 ال جی

سونی هم یکی دیگر از بازیگران اصلی این بازار محسوب می شود که مدل های X900E و X850E را در این بازه قیمتی عرضه کرده. تلویزیون های سونی از نظر ویژگی های تصویر، برتری محسوسی را ارائه می کنند اما شاید قیمت آنها به خصوص در بازار کشورمان، کمی بیشتر باشد.

تلویزیون X900E سونی

در تصویر زیر، مقایسه تلویزیون های MU8995 سامسونگ، SJ8500 ال جی و X900E سونی که هر سه از مدل های پریمیوم سال 2017 محسوب می شوند را از نگاه یکی از سایت های معتبر ارزیابی تلویزیون مشاهده می کنید:

بنابراین در بازار کنونی انتخاب سختی دارید و قیمت این تلویزیون ها می تواند نقش تعیین کننده ای در انتخابشان ایفا کند.

از طرف دیگر حتی اگر گران قیمت ترین تلویزیون بازار را هم بخرید باز هم محتوای در دسترس برای تماشا روی آن حرف اول و آخر را می زند. همان طور که می دانید محتوای 4K در حال حاضر بسیار محدود است و ویدیوهای HDR هم چندان زیاد نیستند.

حتی اگر فرض کنیم به سرویس هایی همچون نتفلیکس هم دسترسی داشته باشید، باز هم به پهنای باند بسیار بالا (حداقل 20 مگابیت بر ثانیه به صورت پایدار) و ترافیک نامحدود نیازمندید تا ویدیوهای 4K HDR را تماشا کنید.

بنابراین برای تهیه تلویزیون نباید به کلیپ های تبلیغاتی فوق العاده ای که در نمایشگاه ها پخش می شوند اکتفا کنید و شرایط واقعی استفاده از آن را هم در نظر بگیرید.

گفتنیست تلویزیون MU8995 سامسونگ فقط در دو مدل 55 و 65 اینچ عرضه می شود و برخلاف سال گذشته، نمونه 49 اینچی ندارد. در پایان مروری بر نقاط قوت و ضعف این تلویزیون خواهیم داشت:

نقاط قوت
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بسیار خوب
  • نسبت کنتراست مناسب
  • تأخیر کم ورودی ها
  • تبدیل خوب محتوای عادی به 4K HDR
  • عملکرد روان و سریع سیستم عامل هوشمند
نقاط ضعف
  • زاویه دید محدود
  • روشنایی و کیفیت تصویر کمتر نسبت به نسل قبل
  • عملکرد ضعیف نوردهی موضعی در مقایسه با مدل های پیشرفته (FALD)
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • ali
    ali | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    در این تلویزیون پریمیوم باید از hdr dolby vision هم ساپورت میکردن.

  • amir yazdan
    amir yazdan | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    یه سوال دیجیاتو این همه پول از کجا میاره هر گوشی که اومد زود برسیش میکنن تلوزیون و خیلی وسایل دیگه لطفا جواب بدید

    • محمد حسن
      محمد حسن | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

      پولش از تبلیغاته دیگه جیگر...فکر بد نکن

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    دوستان برای باغ یه تلویزیون میخوام که استاندارد های زیر رو داشته باشه و حداقل قیمت...البته اشغال نمیخوام کیفیت مناسب ساخت
    4k باشد
    اسمارت باشد
    از استاندارد h265 پشتیبانی کند
    ۵۵ اینچ باشد
    تا الان مدل ۵۵ اینچی ایکس ویژن فکر میکنم مدل ۸۲۵ رو پسندیدم با قیمت ۳ تومن....خوشحال میشم راهنماییم کنین قیمت از ۳ تومن بیشتر نباشه

    • lovea
      lovea | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

      تو بازه قیمتی 3 تومن سامسونگ 55ku7000 خیلی خوبه ! حدود 4 تا 5 سونی 55x850e خیلی خوبه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی