ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

10 میلیون برای آیفون 10؛ تکرار حکایت تلخ خرید موبایل اپل در ایران

حکایت تلخ خرید آیفون در روزها و هفته‌های اولِ پس از ورود به ایران همچنان ادامه دارد اما امسال در اقدامی نو، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دست به پیش فروش محصولات اپل با قیمتی بیش ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

حکایت تلخ خرید آیفون در روزها و هفته‌های اولِ پس از ورود به ایران همچنان ادامه دارد اما امسال در اقدامی نو، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دست به پیش فروش محصولات اپل با قیمتی بیش از دو برابر مبلغ واقعی زده‌اند و به نظر می‌رسد که مشتریانی که حاضر باشند عنوان اولین خریداران ایرانی آیفون X با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی را به خود اختصاص دهند، باید هزینه‌ای بالاتر از ۱۰ میلیون تومان برای این موبایل پرداخت کنند.

اپل امسال در کنار نمونه‌های عادی آیفون، یک نمونه ویژه به نام آیفون 10 را نیز توسعه داده و از آن به عنوان نماد پیشرفت این تلفن همراه در یک دهه یاد می‌کند؛ آیفون 10 در واقع موبایلی است که اپل فعلاً به صورت محدود، برای تولد ده سالگی این اسمارت فون با تاخیری بیش از یک ماه روانه بازار خواهد کرد و همین موضوع باعث شده تا شاهد شروع یک رکوردشکنی توسط واسطه‌گران ایرانی در زمینه قیمت آیفون در روزهای اول عرضه باشیم.

باید توجه کرد که آیفون 10 با برچسب قیمت ۹۹۹ دلاری اش (برای نمونه ۶۴ گیگابایتی) حتی در کشورهای توسعه یافته نیز موبایلی بسیار گران به حساب می‌آید و با نگاهی به نظرات کاربران همین کشورها در فضای اینترنت، به سادگی می‌توان دید که عده زیادی صرفاً به دلیل قیمت آن، تصمیم دارند به سراغ آیفون 8 یا 8 پلاس بروند. اما همین خاص بودن و تولید اولیه محدود، سبب شده تا چند فروشگاه اینترنتی ایرانی پیش فروش موبایلی را آغاز کنند که عرضه‌اش از  ۴۵ روز دیگر دیگر در آمریکا آغاز می‌شود و نیمی از مبلغ آن را نیز در ابتدای کار طلب نمایند. قیمت دقیق به این شرح است:

آیفون X ظرفیت 256GB برابر با : 10,850,000 تومان
آیفون X ظرفیت 64GB برابر با : 8,350,000 تومان

جدا از اینکه آیا چنین فروشگاه‌هایی می‌توانند با توجه به محبوبیت آیفون ۱۰ و تولید محدود آن در ابتدای کار، در تاریخی که مشخص کرده‌اند موبایل را به دست کاربر برسانند یا خیر، با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که قیمت نمونه ۲۵۶ گیگابایتی از آیفون ۱۰ حدود ۲۷۰۰ دلار محاسبه شده است. از طرفی به جز چند فروشگاه‌ اینترنتی، چندین پیشنهاد پیش فروش آیفون X در برخی سایت‌های نیازمندی هم به چشم می‌خورد که در آنها نیز می‌توان رقم ۱۰ میلیون تومان را مشاهده کرد.

البته اتفاقی که هر سال در ابتدای عرضه یک آیفون جدید در ایران رخ می‌دهد، صرفاً مختص کشور ما نیست و بازار سیاه موبایل اپل در بسیاری از کشورهایی که این شرکت حضوری رسمی ندارد دیده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران مشتاق به خرید آیفون های جدید، ملزم باشند تا بهایی بالاتر از رقم واقعی را برای خرید موبایل‌های اپل هزینه کنند.

همه این‌ها در حالیست که اپل اخیراً اپلیکیشن استارتاپ‌های ایرانی را از فروشگاه نرم‌افزاری خود حذف کرده و از شواهد به نظر می‌رسد که تمایل چندانی برای سرویس‌دهی به کاربران ایرانی ندارد. در زمان حذف اپلیکیشن‌ها، بیش از نیمی از کاربرانی که در یک نظرسنجی توییتری شرکت کرده بودند، عنوان نمودند که دیگر تمایلی به خرید موبایل‌های بعدی اپل ندارند.

مشخص نیست که واردکنندگان رسمی آیفون، چه زمان و با چه قیمتی می‌توانند موبایل‌های جدید اپل را از طریق درگاه‌های خود وارد کشور کنند اما آیفون X موبایلی است که حتی در صورت حذف تمام واسطه‌ها و هزینه‌های ورود به کشور، برای مشتریان ایرانی هزینه‌ای تقریباً معادل ۴ میلیون تومان در برخواهد داشت. با توجه به کاهش کاربرد آیفون در ایران به واسطه حذف اپ‌های ایرانی و قیمت بالای آن در مقایسه با پرچمداران دیگر، آیا علاقه‌ای به پیشرفته‌ترین آیفونی که تا کنون اپل توسعه داده است خواهید داشت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (93 مورد)
  • Mohamadreza1214
    Mohamadreza1214 | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

    S8وnot8خیلی می ازن به آیفونx.لانچرشم خوب نیست

  • فرشاد
    فرشاد | ۲ مهر ۱۳۹۶

    اینکه گوشی آیفون در ایران بدرد میخوره یا نه و اینکه اندروید از آی او اس بهتره یا نه رو فراموش کنید. من توی وقاحت هرچه تمام تر دلال‌ها و جهل مشتریها موندم!!! ? ? ?

  • Me.n.KHOF4SH
    Me.n.KHOF4SH | ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

    1 ملیون میدم یه گوشی معمولی میخرم، با 9 ملیون میرم تور فرانسه یه هفته عشق و حال میکنم بر میگردم! دلم میخواد قیافه اون احمقی رو ببینم که 10 ملیون پول پای یه گوشی میده! ? ? ? ?

  • zofishel
    zofishel | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    واقعا بی تعصب می خوام بگم گوشی اپل چیز خیلی خاصی نداره باور کنید یه 5 اس دوستم خرید هر چی بهش گفتم نگیر بعدا پشیمون میشی گوش نکرد بعد یک ماه چون هیچ کاری باهاش نمی تونست بکنه (نه فایلی زاپیا کنه نه بلوتوثی ....) بیخیال شد گفت بیا تو بگیرش مفت می فروشمش منم گفتم زکی
    گوشی اپل یه عده بچه پولدار می خرن که باهاش پز بدن وگرنه گوشی خوب می خوای یه گوشی اندرویدی سری سامسونگ نوت 8 یا اس 8 بگیرید.
    یه مثل هست همیشه می گه تا خر هست خر سوار هم هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی