ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات در ایرانسل: شبکه 5G، بستری برای پیشرفت‌های داخلی

عصر امروز «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات فعال این روزها، در مراسم رونمایی از اینترنت 5G ایرانسل و فواید آن، تاکید به داشتن یک استراتژی خاص برای استفاده هرچه بهتر از این فناوری نوین داشت. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۱

عصر امروز «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات فعال این روزها، در مراسم رونمایی از اینترنت 5G ایرانسل و فواید آن، تاکید به داشتن یک استراتژی خاص برای استفاده هرچه بهتر از این فناوری نوین داشت.

جهرمی با اشاره به همسان شدن توسعه در تمام ابعاد جامعه اظهار داشت: «انجام بخشی از توسعه و غفلت از سایر جوانب آن منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد شد. اینطور نشود که آوردن این فناوری تبدیل به اتوبانی مدرن شود که در آن فقط شرکت‌های خارجی از آن استفاده کنند.»

رشد ۲.۵ برابری بازار مخابرات و رشد ۵ برابری بازار فناوری از اهداف وزارتخانه دولت جدید

به باور وزیر ارتباطات، اینترنت 5G می‌تواند برخی از کسب‌وکارهای سنتی که تا به امروز تبدیل به صنایعی نوین نشدند را به این راه بکشاند و منجر به توسعه مفهوم فضای مجازی و ICT در مردم شود.

جهرمی در ادامه سخنان خود به جلوگیری از پیشرفت توسعه در سال‌های گذشته قبل از شروع دولت یازدهم اشاره کرد و از جبران این مساله ظرف سه چهار سال اخیر ابراز خرسندی کرد. وی اشاره کرد که ترمز فناوری ۱۰ سال در ایران کشیده شده بود اما ظرف سه سال دولت یازدهم موفق به جبران آن شد. به باور وی، این پیشرفت توسعه باعث رفاه بالاتر مردم و همچنین تغییر مدل‌های اقتصادی در کشور شده است.

در سال‌های پیش از دولت یازدهم، از توسعه فناوری جلوگیری به عمل آمده بود

وزیر ارتباطات از نقطه مطلوب دولت یعنی رسیدن به رشد 5 برابر در عرصه فناوری اطلاعات خبر داد و خواستار عدم هیچ‌گونه توقفی در راستای توسعه و پیشرفت شد چرا که حل مشکلاتی چون اشتغال مردم در گرو رشد همین مسایل است. وی در این باره گفت: «اگر به مفهوم توسعه پایدار در دنیای امروزه نرسیم اقتصاد را از دست می‌دهیم.»

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: «از آقای دزفولی قبل از این مراسم که تست 5G است، خواستم نمایشگاه دائمی از کیس های اجرایی این فناوری دایر کنند تا تمام حوزه های اجرایی کشور بیایند و ببینند با چه مفاهیمی درگیر هستیم و توسعه را به شکل متوازن پیش ببریم.»

صحبت‌های وزیر ارتباطات در ادامه این مراسم، به مسایلی چون کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی کشیده شد. وی در این‌باره اظهار داشت که مردم شکایاتی دارند ولی بسیاری از این شکایات به عدم ناآگاهی کاربران برمی‌گردد.

اپراتورها باید به کاربران خود آموزش‌های لازم را بدهند

بسیاری از کاربران دچار هک وایفای توسط دیگران می‌شوند و یا برنامه‌های روی موبایل و سیستم‌شان به طور خودکار مواردی را دانلود می‌کنند و حجم آنها را به اتمام می‌رساند. جهرمی وظیفه آموزش و اطلاع‌رسانی دراین باره را برعهده اپراتورها می‌داند و از کم‌کاری آنها در این زمینه گلایه کرد.

خواسته دیگر وزیر از اپراتورها حضور و فعالیت آن‌ها در قالب یک سرویس وایفای ثابت و با حجم محدود برای هر کاربر در فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی مانند فرودگاه و ایستگاه‌های راه‌آهن بود. به نظر جهرمی حضور در این فضاها هم تبلیغی برای این اپراتورها خواهد شد و هم ما را بیشتر به استانداردهای بین‌المللی نزدیک خواهد کرد.

جوان‌ترین وزیر کشور که رابطه خوبی با گیمرها هم دارد، در میان صحبت‌های امروز خود از این قشر 22 میلیونی هم غافل نماند. او از تاخیر انتقال دیتا در کشور تاسف خورد و قول اقداماتی از جانب دولت برای بازی‌های بین‌المللی داد و از ایرانسل هم در این راستا درخواست همکاری کرد.

حمایت از کسب و کارهای نوپا در دستور کار اپراتورها قرار بگیرد

آذری جهرمی در این جلسه گفت: «افزایش میزان سرمایه گذاری ها باید توسط اپراتورها صورت گیرد. اگر قرار است پنج هزار میلیارد تومان در 5G سرمایه گذاری شود، باید نگاهی هم به بازار فناوری اطلاعات داشت که قرار است پنج برابر شود و از ظرفیت نیروی انسانی موجود و متخصص که برخی از آنها در کمپانی های بزرگ دنیا هستند، استفاده بهینه کرد.»

در خاتمه این مراسم جهرمی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو درمورد ایجاد یک سیستم عامل جداگانه و یک پلتفرم خاص گفت:

«مساله ساخت یک پلتفرم اختصاصی یک برداشت اشتباه از سوی اصحاب رسانه از دل صحبت‌های من در یک مصاحبه تلویزیونی بوده و دور از منطق است. بنده توصیه کردم که نیم نگاهی به کشورهایی چون کره‌جنوبی و چین که در این راستا اقداماتی را شروع کرده‌اند داشته باشیم تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.»

جهرمی در پایان این مراسم درباره استقبال از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و دادن فضای بیشتر و کمک‌هایی از سوی‌ وزارتخانه به این شبکه‌ها گفت و ادامه داد: «قصدی برای جایگزین کردن این‌ برنامه به‌جای تلگرام نداریم ولی از پیشرفت آنها نیز استقبال می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • هایزنبرگ
    هایزنبرگ | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    از زمانی که این وزیر شده هربار فیلترشکن روشن میکنم اینترنتم قطع و وصل میشه نمی‌دونم چرا

  • ykh
    ykh | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    انصافا راست میگه؛ یه موقعی فکر می کردیم سرعت ۱28 کیلوبایت دیگه آخرشه؛ ولی حالا سرعت صد برابر بیشتر اون موقعس!با اون قسمت حرفشم که می گفت ایران ده سال از فناوری عقب افتاد رو موافقم!شاید خیلیامون یادمون باشه تقی پور-وزیر ارتباطات سابق توی دولت ا.ن-موتورای جستجو که تو اینترنت و ارتباطات پیش پا افتاده ترین چیزن رو مربوط به سرویسای جاسوسی می دونست!!!!!اونوقت انتظار داشتیم فناوری و ارتباطاتم با این تفکرات غلط و مسموم پیشرفت کنه!!!!!

    • مهرداد علیخانی
      مهرداد علیخانی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

      دوست عزیز این دولت 3 سال دیگه تموم میشه، بعدش چی باز بر میگردیم به همون دوران

      • ykh
        ykh | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

        امیدوارم که این اتفاق نیافته و پیش بینیت غلط از آب دربیاد...

مطالب پیشنهادی