ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین کامیون معدن برقی جهان؛ پروژه جدید مهندسان سوئیسی

با گرایش آهسته و پیوسته صنعت حمل و نقل جهان به سمت پیشرانه های پاک هیبریدی و در نهایت الکتریکی، در آینده نه چندان دور تقریبا تمامی وسایل نقلیه با موتورهای برقی تولید خواهند شد. ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۵

با گرایش آهسته و پیوسته صنعت حمل و نقل جهان به سمت پیشرانه های پاک هیبریدی و در نهایت الکتریکی، در آینده نه چندان دور تقریبا تمامی وسایل نقلیه با موتورهای برقی تولید خواهند شد.

اگر چه تاکنون بیشتر تلاش ها در رابطه با کاهش آلایندگی خودروهای سواری بوده، اما در این بین پروژه های مشابهی توسط برخی خودروسازان و شرکت های دانش بنیان بر روی ماشین آلات سنگین نیز اجرا شده است.

در یکی از جدیدترین پروژه های این چنینی، چند شرکت سوئیسی به همراه تیم های دانشگاهی گرد هم آمده و با کنار هم قرار دادن تجارب خود، در حال ساخت یک دامپ تراک الکتریکی هستند.

دامپ تراک ها همان ماشین آلات غول پیکری هستند که برای حمل مواد مختلف از معادن مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کاربردها، این خودروها به موتورهای فوق العاده قدرتمند احتیاج دارند که این وظیفه تا به حال عمدتا بر عهده نمونه های حجیم دیزلی گذاشته شده است.

پروژه جدید سوئیسی ها با نام e-Dumper یا دامپر الکتریکی شناخته شده و بر روی یک دستگاه کوماتسو 605 HD اجرا می شود.

مهندسین این پروژه موتور دیزلی این دامپ تراک عظیم الجثه را از جای خود خارج نموده و یک موتور الکتریکی قدرتمند را جایگزین آن کرده اند. این موتور 800 اسب بخار قدرت و 9,450 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که این حجم از گشتاور در نوع خود کم نظیر است.

در ابتدا قرار بود انرژی نیاز این موتور، توسط یک باتری لیتیوم یونی 600 kWh تامین شود، اما در طول پروژه مهندسین موفق به تعبیه پک باتری 700 kWh شده اند.

جالب است بدانید که این باتری به تنهایی 4.5 تن وزن داشته و ظرفیت آن با ظرفیت باتری 8 دستگاه از قوی ترین نسخه تسلا مدل S برابر می باشد. آنطور که اعلام شده این پروژه 1 میلیون دلار هزینه برداشته است.

کوماتسو 605 HD با پیشرانه الکتریکی در دامنه های Chasseral در حومه برن سوئیس به کار گرفته خواهد شد. این دامپ تراک 45 تنی روزانه 20 بار از شراشیبی ها پایین آمده و هر بار 65 تن بار را جابجا خواهد کرد.

نکته بسیار جالب اینکه به لطف سیستم بازیابی انرژی دامپ تراک مذکور با هر بار پایین آمدن،  40kWh انرژی ذخیره خواهد کرد. با این شرایط کوماتسو 605 HD نه تنها انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند، بلکه می تواند انرژی اضافی خود را در اختیار سایر وسایل و لوازم برقی قرار دهد؛ امری که در صورت تحقق یک انقلاب در صنعت حمل و نقل محسوب می شود.

عمر این دامپ تراک منحصر به فرد که از پاییز امسال شروع به انجام وظیفه خواهد کرد، 10 سال تخمین زده شده و در صورت موفقیت آن نمونه های مشابه دیگری تولید خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    عالیه،فقط موقع شارژ خیلی وقت تلف میشه ک برای این نوع وسایل خیلی حیاتیه،به نظر من یک ایستگاه برای اینا باید بسازن ک به طور کامل باتریو در بیاره یک شارژ شده درش قرار بده تا سریع کامیون اماده استفاده بشه،از اونجا ک مثلا یک معدن تعداد زیادی از اینا داره و همشونم در یک مکان متمرکزن این ایده میتونه اجرا بشه به راحتی

  • GTA
    GTA | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    مگر کامیون خالی بره و پر برگرده? ?

  • GTA
    GTA | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    دروغ محض!
    هیچ گاه انرژی به وجود نمی آید و از بین نمی رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود. این ماشین وقتی بره پایین می تونه باتری هاشو شارژ کنه بله ولی یکی نیست به این دانشمندان عزیز بگه خب وقتی می ره بالا هم همونقدر انرژی مصرف می کنه مگر همیشه توی سرزیری بره! مگه می شه انرژی انرژی مصرف کنه و بتونه باهاش باتری هاشو شارژ کنه آخه.

    • Vortex ?️
      Vortex ?️ | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

      زمان شارژ و دشارژ فرق داره پروفسور

    • آریا
      آریا | ۱ مهر ۱۳۹۶

      خب انرژی جاذبه زمین تبدیل به انرژی الکتریکی میشه و تو باتری ذخیره میشه از همون انرژی ذخیره شده برای بالا رفتن استفاده میکنه. الان کجاش انرژی تولید شد و یا از بین رفت؟ اصل پایستگی انرژی هم نقص نشد.

  • GTA
    GTA | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    دروغ محض. انرژی نه به وجود میاد و نه از بین می ره بلکه از نوعی به نوع دیگه تبدیل می شه. این کامیون وقتی پایین میره انرژی زیادی تولید می کنه؛ درست. اما اینو در نظر بگیرید که وقتی بالا میاد هم همون انرژی رو مصرف می کنه! پس در عمل مگه می شه انرژی اضافه درست کنه. اصلا با عقل جور در نمیاد. این یعنی انرژی بی نهایت که همچین چیزی وجود نداره. فقط در صورتی که همیشه در سرزیری باشه درسته.

  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    خیلی هم خوب خیلی هم عالی آفرین مرحبا.

مطالب پیشنهادی