ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از چراغ راهنما چه تاثیری بر افزایش مصرف سوخت دارد؟ [تماشا کنید]

خودروهای امروزی به مجموعه ای از سیستم های مختلف مجهز شده اند که هر کدام از آنها برای انجام وظایف خود به انرژی نیاز دارند، منبع اصلی این انرژی نیز عمدتا سوخت های فسیلی هستند ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

خودروهای امروزی به مجموعه ای از سیستم های مختلف مجهز شده اند که هر کدام از آنها برای انجام وظایف خود به انرژی نیاز دارند، منبع اصلی این انرژی نیز عمدتا سوخت های فسیلی هستند که با پرداخت مبلغی در باک ریخته می شوند.

استفاده از انواع امکانات و سیستم های وسیله نقلیه به معنای نیاز به انرژی بیشتر است که این مساله گاه با افزایش سوخت همراه بوده و در نتیجه هزینه ای اضافی به مالک تحمیل می شود. با این حساب آیا تاکنون به این مساله فکر کرده اید که حتی استفاده از چراغ های راهنما نیز می تواند هزینه ی بیشتری به دنبال داشته باشد؟

به تازگی دست اندرکاران یکی از کانال های یوتیوبی با پرداختن به این مساله هزینه ی به کارگیری چراغ های راهنما را در طول یک سال محاسبه کرده اند که در نوع خود بسیار جالب است. این افراد با در نظر گرفتن انواع متغیرها و استفاده از معادلات ریاضی، میزان دقیق سوختی را که برای تامین نیروی مورد نیاز دینام خودرو مصرف می شود، بدست آورده اند. در گام بعدی میزان انرژی لازم برای روشن کردن چراغ های راهنما محاسبه گردیده و تعداد استفاده از آنها به صورت روزانه و در نهایت سالانه تخمین زده شده است.

طبق محاسبات دقیق، هر بار استفاده از چراغ راهنما 0.00004 دلار هزینه در پی دارد و چنانچه فردی روزانه بطور میانگین 20 بار این کار را انجام دهد، سالانه رقمی معادل 29 سنت (حدود 1100 تومان) هزینه اضافی به خود تحمیل می کند!

البته از آنجایی که در برخی کشورها نصب چراغ های راهنمای جانبی بر روی گلگیر الزامی نیست، این هزینه می تواند کمتر هم باشد. علاوه بر این به دلیل اینکه چراغ های LED تا شش برابر مصرف برق کمتری دارند، در صورت تجهیز به این نوع از چراغ ها، هزینه ی موجود به همین اندازه کمتر می شود. با توجه به قیمت متغیر سوخت در کشورها، رقم تخمین زده شده نیز می تواند در نقاط مختلف جهان متفاوت باشد. همانطور که مشاهده می کنید رقم بدست آمده در قبال کارایی و نقش چراغ راهنما در عبور و مرور ایمن تر بسیار ناچیز بوده و استفاده ی درست از آن جزو اصول اولیه رانندگی است؛ اصلی که متاسفانه چندان در کشور ما رعایت نشده و این مساله گاه باعث بروز حوادثی ناگوار می شود.

برای اطلاع از جزییات دقیق و شیوه محاسبه پیشنهاد می کنیم ویدیوی ضمیمه شده در زیر را تماشا نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ مهر ۱۳۹۶

    راننده های تاکسی گرامی کولر نمیزنن به خاطر مصرف بنزین. بعد از این مقاله دیگه راهنما هم نمیزنن? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی