ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جدا شدن توده یخی عظیم A-68 از قطب جنوب

به تازگی تصاویر ماهواره ای جدیدی به دست آمده که نشان می دهند توده یخی عظیم A-68 از قطب جنوب جدا شده و در حال حرکت به سمت «دریای ودل» (Weddell sea) است. اندازه A-68، ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

به تازگی تصاویر ماهواره ای جدیدی به دست آمده که نشان می دهند توده یخی عظیم A-68 از قطب جنوب جدا شده و در حال حرکت به سمت «دریای ودل» (Weddell sea) است.

اندازه A-68، یکی از بزرگترین کوه های یخی شناخته شده ، 5800 کیلومتر مربع بوده و هزاران میلیارد تن وزن دارد. لازم به ذکر است که قبل تر توده یخی با اندازه دو برابر A-68 در سال 2000 از قطب جدا شده بود.

کوه های یخی معمولاً برای دهه ها در جای خود باقی می مانند ولی امواج و ساختار کف دریا ممکن است آنها را حرکت دهد.

پروفسور «استف لرمایت» (Stef Lhermitte) از دانشگاه هلند آخرین تصاویر ماهواره ای این کوه یخ را در توییتر ارسال کرده و گفته: «بعد از چندین بار حرکت رفت و برگشتی، A-68 حالا کاملاً جدا شده و در حال حرکت است».

تصاویر ماهواره ای جدا شدن A-68 در فاصله 22 تا 28 شهریور را نشان می دهد.

دانشمندان هنوز در لایه های این کوه یخی، نشانه ای دال بر تأثیر گرمایش زمین بر جدا شدن آن نیافته اند. در این خصوص دکتر «ناتالی رابینسون» (Natalie Robinson) متخصص فیزیک دریایی انستیتو تحقیقات آب و هوای ملی نیوزلند معتقد است که در صورت بزرگ بودن کوه های یخی، این اتفاق کاملاً طبیعی است. در حالی که پروفسور «نانسی برتلر» (Nancy Bertler) متخصص مرکز تحقیقات قطب جنوب دانشگاه ویکتوریای ولینگتون نظر متفاوتی دارد. به عقیده او برخی از این یخ ها برای ده ها هزار سال در جای خود بوده اند و حالا به دلیل گرمایش زمین شاهد چنین شکست های ناگهانی آنها هستیم.

این نگرانی وجود دارد که توده مذکور در صورت نزدیکی به مناطق عبور کشتی ها، به قطعات کوچک تر دیگری شکسته شود. اگر اندازه قطعات شکسته شده به حدی باشد که توسط ماهواره ها قابل شناسایی نباشد، برای کشتی ها یک تهدید مهم به شمار خواهند رفت.

لازم به ذکر است که پیشتر نیز دانشمندان در خصوص احتمال جدا شدن این کوه یخی هشدار داده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی