ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی قسمت اول و دوم Shades of Violet؛ فیلمی که بازی شد

اگر بخواهیم لیستی از ایده های جالبی که پرداخت درستی نداشته اند تهیه کنیم، Shades of Violet جایگاه خوبی را به دست می آورد. با توجه به محدودیت های تلفن های هوشمند و هزینه زیادی ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

اگر بخواهیم لیستی از ایده های جالبی که پرداخت درستی نداشته اند تهیه کنیم، Shades of Violet جایگاه خوبی را به دست می آورد. با توجه به محدودیت های تلفن های هوشمند و هزینه زیادی که ایده این بازی می طلبد، طبیعتا نباید انتظارات خود را بالا ببریم.

ولی با تمام این مسائل و ضعف هایی که می توانیم نادیده بگیریم، Shades of Violet در قسمت پرداخته به ایده ها اثری ضعیف است. سازنده خیلی بهتر می توانست عنوانش را ساخته و آن را به اثری ماندگار تبدیل کند. با این وجود می دانید بخش عجیب ماجرا کجاست؟

قسمت اول Shades of Violet نزدیک به یک میلیون بار دانلود شده است.

بازی همچنان ارزش تجربه کردن را دارد. آن هم فقط به یک علت: ایده های جدید. جذابیت نسبی بعضی المان های ساخته استودیوی extendedVR باعث خواهد شد تا پایان بتوانید به تجربه خود ادامه دهید. البته فکر نمی کنیم این وضعیت پایدار بماند و توسعه دهنده برای قسمت های بعدی باید فکری به حال ساخته اش کند.

اما فعلا ایده های بازی توانسته اند جذابیت دو قسمت ابتدایی را حفظ کنند و اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را بهتر است به زمان واگذار کنیم. بنابراین بیایید از این حرف ها فاصله بگیریم و به بزرگترین بخش ساخته extendedVR بپردازیم؛ آن ایده جذاب چیست؟

بعد از محبوبیت بازی های دیوید کیج، سازنده Heavy Rain و Beyond Two Souls، سبک فیلم تعاملی یا همان Interactive Movie با استقبال بیشتر توسعه دهندگان رو به رو شد و بعدها هم با بازی های معروفی همانند The Walking Dead و Life Is Strange شاهد ادامه این مسیر بودیم.

در اینگونه بازی ها [به Interactive Drama هم معروف هستند] گیم پلی نقش خیلی کمرنگی نسبت به عناوین مشابه داشته و مهمترین رکن بازی هم داستان است. بنابراین بیشترین کار شما انجام واکنش های سرعتی یا جواب به معماها با فعالیت های آسان خواهد بود.

ویژگی که موجب شده بعضی بازیکن ها عناوین این سبک را فیلم هایی می نامند که شما می توانید با آن ها تعامل برقرار کنید و به نوعی خودتان اتفاقات را پیش ببرید. Shades of Violet هم همینگونه است. تعدادی دکمه در تصویر وجود دارد و در مواقع لزوم، روی آن ها کلیک می کنید.

بازی از جهاتی یادآور فیلم Hardcore Henry است.

اما بزرگترین تفاوت Shades of Violet نسبت به بازی های مشابه، استفاده از فیلم های واقعی است. برخلاف عناوین این سبک که معمولا از انیمیشن ها استفاده می کنند، extendedVR برای ساخت Shades of Violet از دوربینی اول شخص کمک گرفته و بنابراین تمام اتفاقاتی که میبینید واقعی هستند.

در حقیقت سازنده برای عنوانش، فیلم های زیادی را کنار یکدیگر قرار داده و مکانیزم های گیم پلی هم روی همین فیلم ها پیاده شده اند؛ به واسطه واکنش های تان، شاهد یکی از این قطعه فیلم ها خواهید بود. البته این ایده جدید نیست و قبلا سازندگانی از لایو اکشن ها استفاده کرده اند که می توانیم به یکی دیگر از بازی های موبایل یعنی The Bunker اشاره کنیم.

ولی مسئله مهم کمک گرفتن از دوربین اول شخص است. به خاطر همین ویژگی و البته زد و خوردهایی که هنگام انجام بازی می بینید، به خوبی آدرنالین خون تان بالا رفته و برای چند لحظه یک طعم متفاوت از هیجان را می چشید. اینکه گفتیم بازی با وجود مشکلاتش همچنان ارزش تجربه کردن را دارد به خاطر همین المان بود.

کلیک، کلیک و کلیک؛ مهمترین وظیفه شما در بازی همین است. متاسفانه Shades of Violet در باز گذاشتن دست بازیکن ها برای انتخاب ها یا بعضی اتفاقات خیلی ضعیف عمل کرده و تفاوت چندانی بین نتیجه انتخاب هایتان نمیبینید.

اتفاقات Shades of Violet در سال 2050 می افتند. گرما تاثیر زیادی روی کره زمین گذاشته و خیلی از منابع هم به اتمام رسیده اند. اتفاقی که نتیجه اش همان سناریوی کلیشه ای چند دستگی مردم و تلاش های آن ها برای زنده ماندن است. در این میان شما باید از حقایق پشت این گرمای کره زمین و گروهی به نام Shades of Violet سر در بیاورید.

متاسفانه از دیدگاه داستانی و روایت با عنوان جذابی، حداقل تا اینجا، رو به رو نیستیم. بازی شخصیت ها بد است و اتفاقاتی که می افتند اصلا منطقی نیستند. البته بعضی از ضعف های این بخش را می توانیم به حساب ایده استفاده از لایو اکشن ها بگذاریم ولی همچنان مشکلات زیادی به چشم می آید.

از آن طرف در بخش گیم پلی هم کنترل بازی سخت بوده و به خاطر همین مسئله، فاصله بین چکپوینت ها باعث شده تا بعضی وقت ها خسته شوید. البته در قسمت دوم سازنده تا حدودی موفق شده ضعف های بخش کنترل را بپوشاند و امیدواریم همین روند با قسمت های بعدی ادامه یابد.

در قسمت دوم، خیلی از مشکلات اپیزود اول برطرف شده اند ولی همچنان بازی با آن چیزی که انتظار داریم فاصله زیادی دارد.

از نگاه منتقدانه، Shades of Violet عنوانی ضعیف به حساب می آید ولی برای دارندگان دیوایس های اندرویدی مطمئنا ساخته extendedVR می تواند جذابیت هایی داشته باشد. علت اینکه برای معرفی امروز تصمیم گرفتیم روی این بازی دست بگذاریم هم همین بود.

اگر در iOS بازیکن ها می توانند با عنوان خوش ساخت The Bunker سرگرم شوند اما روی اندروید این سبک عناوین محبوبیت زیادی نداشته و بازی های مشابه خیلی کمی [شاید حتی Shades of Violet تنها عنوان باشد] خواهید یافت. بنابراین با وجود تمام ضعف ها پیشنهاد می کنیم Shades of Violet را از دست ندهید.

بد نیست بدانید فعلا دو نسخه از بازی عرضه شده و قسمت ابتدایی رایگان است. برای تجربه اپیزود دوم باید 1.99 دلار بپردازید. با توجه به منوی New Game، توسعه دهنده برنامه دارد تا پنج قسمت از این عنوان را برای تلفن های هوشمند عرضه کند.

لینک گوگل پلی برای قسمت اول - لینک گوگل پلی برای قسمت دوم

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Karami
    Mohammad Karami | ۲ مهر ۱۳۹۶

    بنظر من حیف حجم?

  • loganlegend
    loganlegend | ۲ مهر ۱۳۹۶

    باحال بود انصافا مثل واقعیت و در اپیزود های بعدی بهترم خواهد شد

مطالب پیشنهادی