ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین راکت تک مرحله ای دنیا به زودی عازم مدار نزدیک زمین می شود

چندین دهه است که سازمان های فضایی سرتاسر دنیا برای انتقال انسان و محموله های مختلف به آنسوی زمین از راکت های چندمرحله ای استفاده می کنند.حالا شرکتی به نام Arca که مقر اصلی اش هم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

چندین دهه است که سازمان های فضایی سرتاسر دنیا برای انتقال انسان و محموله های مختلف به آنسوی زمین از راکت های چندمرحله ای استفاده می کنند.

حالا شرکتی به نام Arca که مقر اصلی اش هم در شهر لاس کروسز نیومکزیکو قرار دارد مدعی شده راکت تک مرحله ای آن با نام Haas 2CA آماده است تا محموله های صد کیلوگرمی خود را ظرف تنها پنج دقیقه به مدار نزدیک زمین انتقال دهد.

قرار است که شرکت سازنده، تست های مختلف زمینی را روی این سیستم انجام دهد تا در نهایت آمادگی آن برای ارسالش به فضا مشخص گردد. بعد از تست های زمینی نیز موتور طراحی شده با راکتی به نام Demonstrator 3 یکپارچه سازی می گردد و در ادامه یک پرواز زیرمداری را تجربه می کند و به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح بیابان نیو مکزیکو خواهد رفت.

این موتور با نیروی رانشی ۴۲ تنی خود برای بلند شدن از سطح زمین صرفا از هیدروژن پراکسید ۷۰ درصد به عنوان سوخت بهره می گیرد. انرژی تولیدی از این سوخت البته تاحدودی پایین است با این همه راکت طراحی شده قادر است به لطف مخزن به شدت سبک و همچنین موتور کم مصرفش به راحتی خود را به فضا برساند.

Haas 2CA به زودی سه هزار ماهواره با وزن یک تا پنجاه کیلوگرم را به فضا پرتاب می کند

طبق برنامه ریزی ها Haas 2CA نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی و از تاسیسات پروازی Wallops متعلق به ناسا انجام خواهد داد. این راکت در نهایت حدود ۳۰۰۰ ماهواره را به فضا ارسال خواهد کرد که به طور متوسط وزنی در حدود یک تا ۵۰ کیلوگرم خواهند داشت.

در انتها بد نیست اشاره کنیم که سیستم طراحی شده توسط Arca برخلاف انواع معمول چند مرحله ای هیچ بخش اضافی یا جداگانه ای ندارد که در زمان پرتاب از بدنه اش جدا شوند.

شرکت سازنده نیز اعلام کرده که راکت ابداعی اش می تواند به صورت خودکار خود را با افت فشار در ارتفاع وفق دهد تا از این طریق مصرف سوخت خود را حداکثر سی درصد پایین بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی