ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جویشگرهای بومی چه زمان از زیر سایه گوگل خارج می شوند؟

امروزه کاربران ایرانی در هر طبقه از جامعه که باشند، در روز حداقل چندبار به جستجوگر گوگل سر زده و از آن آدرسی می‌گیرند، اما بسیاری از ایرانیان حتی نام جستجوگرهای بومی را نشنیده‌اند چه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

امروزه کاربران ایرانی در هر طبقه از جامعه که باشند، در روز حداقل چندبار به جستجوگر گوگل سر زده و از آن آدرسی می‌گیرند، اما بسیاری از ایرانیان حتی نام جستجوگرهای بومی را نشنیده‌اند چه رسد به اینکه از آن استفاده کنند.فاصله زیاد جویشگرهای بومی با موتورهای جست‌و‌جوی جهانی اتفاق تازه‌ای نیست، اما این‌بار یکی از مسئولین از روش‌های جذب کاربر و رونق دادن به بازار جستجوگران بومی صحبت نموده است.

به گفته مدیرگروه سکو‌های فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات، بهره‌گیری کاربران از جویشگر‌های بومی می‌تواند با برنامه‌ریزی بلند‌مدت تاثیر به سزایی در رونق کسب‌وکار فناوری کشور گذاشته و فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد کند.

۲۰۰ هزار پرسش جویشگرهای بومی با ۲۸۰ میلیون جستجوی کابر ایرانی در گوگل قابل مقایسه نیست

«مژگان فرهودی» با مقایسه ۲۰۰ هزار پرسش روزانه جویشگر‌های بومی در برابر ۲۸۰ میلیون جستجوی کابران ایرانی در گوگل، در خصوص جایگاه فعلی جویشگران بومی عنوان نمود که مطمئنا موتورهای جستجوی داخلی هنوز فاصله قابل توجهی با جویشگرهای بین­‌المللی نظیر گوگل دارند. این موضوع خصوصاً در میزان اقبال و جذب کاربران قابل مشاهده است. در این زمینه علاوه بر فرهنگ­‌سازی و تبلیغات، نیاز به ایجاد مزیت­‌های رقابتی برای جذب هر چه بیشتر کاربران داریم.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات، برنامه‌‌های عملی برای افزایش کاربر را ایجاد تنوع در خدمات و سرویس­‌های ارائه‌شده، همزمان با افزایش کیفیت آنها می‌داند.

فرهودی باور دارد در حال حاضر داده­‌های باارزشی در کشور در اختیار سازمان‌های مختلف قرار دارد که می­‌تواند با انعقاد تفاهم‌نامه و تعامل با آنها در اختیار جویشگرهای بومی قرار گیرد و ارزش افزوده بیشتری را در جویشگرهای بومی ایجاد کند. از جمله این موارد می­‌توان به اطلاعات ۱۱۸ و پایگاه­ داده­‌های پژوهشی نظیر پایان­ نامه­‌ها و مقالات علمی اشاره کرد.

به گفته وی خدمات جویشگرهای بومی هنوز به بلوغ همه جانبه نرسیده و نمی‌توان آنها را به طور کامل جایگزین نمود اما می­‌توان در زمینه­‌هایی که قوت بیشتری دارند از آنها بهره‌برداری کرد.

سرویس­‌های جانبی جویشگر بومی مثل ترجمه ماشینی و سرویس خبر وضعیت مطلوبی دارند

به عنوان نمونه برای خدمت جست‌وجوی پیمایشی که در آن به دنبال آدرس یک سایت می­‌گردیم، در حال حاضر جویشگرهای بومی در وضعیت خوبی قرار دارند. همچنین سرویس­‌های جانبی نظیر ترجمه ماشینی و سرویس خبر با استقبال خوبی از جانب کاربران بومی مواجه شده است.

فرهودی همچنین با اشاره به تفاوت جویشگرهای ایرانی با مشابه خود خاطرنشان کرد:

«هنوز جویشگر بومی با بسیاری از جویشگرهای بومی نظیر یاندکس روسیه فاصله قابل توجهی دارد و قطعا باید مسیر دشوار و طولانی را طی کند. اما با تمرکز بیشتر در زمینه­‌های گوناگون همچون جست‌وجوی امن و خدمت‌رسانی در سطح کودکان و مقاطع مختلف آموزش و پرورش، جایگزینی آنها به عنوان سرویس جست‌وجوی سازمانی و دولتی و فرهنگ­‌سازی مناسب برای استفاده از آنها، می­‌تواند به تدریج بازار خود را بزرگ کرده تا به سطح مطلوبی برسد.»

 

 

جویشگرهای بومی می‏‌توانند به استقلال ملی در فضای سایبری کمک کنند

همانطور که می‌دانید درآمد جویشگرها (حتی گوگل) عمدتا از طریق تبلیغات است. ارائه این خدمت مستلزم دارا بودن سهم بازار بزرگی از کاربران در زمینه جست‌وجویِ وب است. بنابراین در یک نگاه طولانی‌مدت، علاوه بر آنکه جویشگرهای بومی می‏‌توانند به استقلال ملی در فضای سایبری کمک کنند، به نوعی موتور محرکه صنعت IT کشور نیز محسوب می‏‌شوند، چراکه به خوبی می‏‌توانند مشتریان را به کسب‌وکارهای مورد نیاز خود هدایت کنند. از این لحاظ، آنها تأثیر بسزایی در رونق فضای کسب‌وکار IT دارند و فرصت‏های فراوانی را ایجاد خواهند کرد.

با توجه به اینکه جویشگران داخلی در حال حاضر حدود صدها نفر پرسنل را جذب کرده و توانسته­­‌اند جوانان مستعد و متخصص را در زمینه­‌های مرتبط به کارگیرند، در صورت پیشرفت همه جانبه آنها قطعاً هزاران فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد که به خلق بازار بزرگی در حوزه فناوری منجر می‌گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • D D
    D D | ۶ مهر ۱۳۹۶

    مشکل این جستجو گر ها اینه که خود کلمه را جستجو می کنند و اگر بخوای یه جمله کوتاهی بنویسی هیچی نمی باره. البته بینگ هم همینطوره که نمی تونن مفهوم رو جستجو کنند نه کلمه رو.

  • عباس صادقی
    عباس صادقی | ۶ مهر ۱۳۹۶

    نمیدونم چه اجباریه که دوباره چرخ رو اختراع کنید??

  • Hussein Jafarinia
    Hussein Jafarinia | ۶ مهر ۱۳۹۶

    منظور شما از استقلال انزواس؟ اگه اینه که نمیخوایم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی