ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برنامه های تسلا و شل برای رقابت در سال های آینده؛ از تبادل باتری تا فروش ساندویچ

ایده مبادله باتری در تسلا مدل اس یک اتفاق رویایی بود که بسیاری از ما فکر می کردیم از بین رفته است. تنها ایستگاه مخصوص مبادله باتری تسلا بسته شده و مدیر عامل این شرکت ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

ایده مبادله باتری در تسلا مدل اس یک اتفاق رویایی بود که بسیاری از ما فکر می کردیم از بین رفته است. تنها ایستگاه مخصوص مبادله باتری تسلا بسته شده و مدیر عامل این شرکت ایلان ماسک می گوید طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده زمانی که این ایستگاه باز بوده و مسئولان آن مشغول ارائه سرویس به مشتریان خود بود از رونق خوبی برخودار نبوده و درخواست ارائه سرویس برای بسیاری از خدمات این ایستگاه پایین بوده است.

به این ترتیب به نظر می رسد که خودروسازان دیگر علاقه ای به ارائه خدماتی از این نوع تبادل باتری ندارند. اما با وجود نبود درخواست برای وجود خدماتی مثل تبادل باتری و جمع شدن ایستگاه هایی که چنین خدماتی را ارائه می دهند، تسلا همچنان در حال پرداختن به این موضوع و ثبت اختراع در مورد حوزه های مربوط به تکنولوژی تبادل باتری است.

سال گذشته تصاویری از یکی از اختراعات ثبت شده تسلا در اینترنت پخش شد که نشان می داد این شرکت چگونه می خواهد پکیج های باتری مصرفی خودروهای الکتریکی را جایگزین کند.

به تازگی پتنت جدیدی (حق انحصاری است که در قبال اختراع  یا ایده ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود.) از این شرکت یافت شده است که در مورد سیستم و تکنیک های جایگزینی باتری بوده و در ماه مه 2017 به ثبت رسیده است.

همانطور که ممکن شما حدس زده باشید این اختراع جدید نحوی جایگزینی و تبادل باتری در خودروهای الکتریکی را توضیح می دهد. اما این اختراع بسیار مبهم و سر بسته بوده و اصلا مشخص نیست که آیا توانایی پوشش نکات منفی که ایلان ماسک قبلا در مورد این فناوری ها توضیح داده است را دارد یا نه.

ایلان ماسک در مورد تکنولوژی تبادل باتری ها عنوان کرده است که روند شارژ کردن سلول های الکتریکی باتری خودروهای برقی معمولا زمان زیادی را صرف می کند.

برخی از وسایل نقلیه الکتریکی به نحوی طراحی شده اند که می توان باتری آن ها با یک باتری دیگر جایگزین کرد و به این ترتیب می توان قدرت مورد نیاز موتور خودروها را تامین کرد.

همچنین یکی دیگر از مزیت های این روش بررسی و از بین بردن عملکرد ضعیف باتری های قبلی خودروهای برقی است.

گفته می شود که سیستم توصیف شده در این پتنت ممکن است احتیاج به حضور دائم یک تکنسین برای کار کردن در ایستگاه مبادله نداشته باشد.

در قسمت هایی از این اختراع توضیح داده شده است که می توان در این ایستگاه حضور عنصر ناظر را محدود و یا حذف کرد. اما ممکن است در برخی از موارد مثل تنظیم کردن پک باتری یا اجزای دیگر به حضور تکنسین احتیاج باشد.

هیچ لزومی بر قرار گرفتن این ایستگاه در یک مکان ثابت نیست، ایستگاه حتی می تواند به صورت سیار بر بالای یک اتومبیل یدک کش نصب شود و از مکانی به مکان دیگر برود.

به طور کلی، عملیات تعویض باتری باید در یک محل بسته و یا حداقل در مکانی باشد که اطراف آن کاور شده باشد. به عنوان نمونه می توان برای این کار یک یدک کش سفارشی را انتخاب کرد.

دیواره های این یدک کش باید برای راحتی کار و افزایش فضا جابجا شده و عقب تر برود.

به این ترتیب وسیله نقلیه سیاری در اختیار داریم که می توانیم به واسطه آن خارج از مرکز مبادله باتری، نیازها و درخواست های مالکان خودروهای الکتریکی را پاسخ بدهیم.

تأمین باتری های ایستگاه های سیار می تواند از طریق شارژ مجدد باتری های تخلیه شده در درون ایستگاه مبادله صورت بگیرد.

این باتری های تخلیه شده می توانند با استفاده از شبکه برق یا سایر منابع الکتریکی مجددا شارژ شوند.

همچنین باتری های شارژ شده نیز می توانند به ایستگاه سیار تحویل داده شوند. اگر ایده این پتنت پیاده سازی شود تعویض باتری خودروهای الکتریکی با این سیستم باید کمتر از پانزده دقیقه طول بکشد.

یکی دیگر از اخباری که این روزها در مورد خودروهای الکتریکی سروصدا کرده است کمپانی شل و جایگاه های سوخت رسانی آن است.

شرکت شل در کنار شرکت توتال از جمله کمپانی هایی هستند که ایستگاه های بنزین و گاز فراوانی در سراسر امریکا و اروپا تاسیش کرده اند.

شنیده ها حاکی از آن است که شرکت شل در ماه میلادی جاری در انگلستان شروع به تجهیز ایستگاه های گازی خود به شارژر ولتاژ بالا برای خودروهای الکتریکی کرده است.

سرعت پیشرفت این برنامه بسیار کند بوده و به طور کلی تا پایان سال میلادی جاری در حدود ۱۰ ایستگاه بهره برداری خواهد شد.

هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت و مکان ارائه این سرویس در دسترس نیست اما آنچه که مشخص است این است که شل در این ایستگاه ها شارژر های فست (سریع) را با هر دو شاخه CHAdeMO و CCS Combo ارائه خواهد داد.

2018 Nissan LEAF – CHAdeMO charging inlet

این شرکت امیدوار است که با پیش بینی درست گذار سریع از انرژی های فسیلی به انرژی های پاک در دهه پیش رو 20 درصد از فروش خود را از طریق خرده فروشی و تامین انرژی مورد نیاز خودروهای غیر نفتی در آینده بدست بیاورد.

البته لازم به ذکر است که تقریبا هیچ یک از خودروهایی برقی که از طریق جریان DC شارژ می شوند نمی توانند مشتری بالقوه ای برای شل محسوب شوند. این خودروها در صورتی مشتری این کمپانی خواهند شد که 90 درصد از وسایل نقلیه موجود در جاده ها از نیروی برق برای حرکت استفاده کنند.

شل در سال جاری جزو پیشگامان توسعه و گسترش ایستگاه های شارژ خودرو های الکتریکی بوده است و در همین حال اولین ایستگاه سوخت هیدروژن خود را در انگلستان افتتاح کرده است.

نکته جالب در این میان این است که این کمپانی در حال فاصله گرفتن از کسب و کار نان و آب دار خود که همان توزیع سوخت های فسیلی است و تلاش می کند که بر روی فروش قهوه و ساندویچ در ایستگاه های فروش سوخت خود تمرکز کند.

این شرکت تصمیم گرفته است که تا سال ۲۰۲۵ نصف درآمد خود را از قهوه و ساندویچ هایی که در ایستگاه های سوخت خود به فروش می رساند کسب کند. این موضوع با توجه به زمان نسبتا طولانی شارژ خودروهای الکتریکی معقول به نظر می رسد و احتمالا سود خوبی نیز برای این کمپانی به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • asasoal
    asasoal | ۷ مهر ۱۳۹۶

    نکته قابل تامل در این است که مخترع هموطن ما آقای آرین علاوه بر اختراع و تولید خودروی هوشمند الکتریکی ایستگاه شارژ هوشمندو رباتیک خودروهای الکتریک را هم ساخته بوداما در چه زمانی؟ آن زمانی که تسلا تازه تاسیس شده بود و از سیستم شارژ پلاگین استفاده میکرد....16 سال قبل اگر وارد این فناوری شده بودیم اکنون تسلا در صدد رقابت با ما بود نه اینکه امروز موتور دیزل منسوخ شده را قصد دارند وارد کشور کنند جماعت فریب خودروساز

  • thepjt
    thepjt | ۶ مهر ۱۳۹۶

    قهوه و ساندویچ !!؟
    یعنی برام جالبه که این شرکت های بسیار بزرگ و غول بین المللی ، اینقدر فکرشون بلند پروازانه هست ...

    و شرکت های بزرگ و غول داخلی فقط به فکر انحصار هستند ... شل از خدمات اضافی در کنار پر کردن ماشین ها از انرژی ( نفت یا برق ) میخواد سود کنه و سایپا از حذف بنزین و ضبط و سایر ملزومات ...

    یکی به فکر خدمات اضافی دادن هست یکی به فکر کم کردن از خدمات .

مطالب پیشنهادی