ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سونی اکسپریا XZ1

اسفند سال گذشته در جریان کنگره جهانی موبایل بارسلون، سونی دو محصول قدرتمند را معرفی کرد: یکی اکسپریا XZs که خودش هم نفهمید چرا قدم به این دنیا گذاشته و دیگری اکسپریا XZ پریمیوم (بررسی دیجیاتو) که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اسفند سال گذشته در جریان کنگره جهانی موبایل بارسلون، سونی دو محصول قدرتمند را معرفی کرد: یکی اکسپریا XZs که خودش هم نفهمید چرا قدم به این دنیا گذاشته و دیگری اکسپریا XZ پریمیوم (بررسی دیجیاتو) که موبایلی پرچمدار با چندین ویژگی برجسته به شمار می رود.

با این حال حدود یک ماه قبل در نمایشگاه IFA 2017 برلین شاهد رونمایی دو موبایل پرچمدار دیگر از این شرکت به نام های اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت بودیم که نمی دانیم باید آنها را نسخه ضعیف تر اکسپریا XZ پریمیوم بدانیم، یا مدل قوی تر اکسپریا XZ (بررسی دیجیاتو) و اکسپریا XZs.

سونی اکسپریا XZ1 تمام مشخصات یک موبایل پرچمدار سال 2017 را دارد: کیفیت ساخت عالی، ترکیب سخت افزاری قدرتمند، نمایشگر HDR، دوربین حرفه ای و بلندگوی استریو.

با این حال در بازار امروز، موبایل های پرچمدار به این راحتی ها مقبول نمی افتند و راه سختی را برای اغوای خریداران بالقوه پیش رو دارند. در ادامه با بررسی اکسپریا XZ1 همراه ما باشید تا ببینیم جدیدترین پرچمدار این شرکت خوشنام ژاپنی چه حرفی برای گفتن دارد.

طراحی

در طراحی اکسپریا XZ1 از رویکرد آشنای «لوپ سرفس» (loop surface) استفاده شده که از چند سال قبل در موبایل های سونی دیده می شود. به همین دلیل در نگاه اول (و نگاه دوم، و نگاه های بعدی) متوجه نمی شوید که با پرچمدار 2017 این شرکت طرف هستید، مگر اینکه به جزئیات توجه کنید.

بدنه فلزی و مرغوب اکسپریا XZ1 این بار کاملاً یکپارچه طراحی شده، لبه های خمیده با دقت تراش خورده اند و شیشه محافظ با پوشش گوریلا گلس 5 روی آن قرار گرفته. وقتی موبایل جدید سونی را در دست می گیرید، کیفیت و استحکام را همزمان تجربه خواهید کرد.

به خاطر بدنه نسبتاً صیقلی، مجبورید موبایل را کمی محکم تر از حالت عادی در دست بگیرید و چربی و رطوبت، این وضعیت را تشدید می کند. به همین دلیل اکسپریا XZ1 کمی سنگین تر از وزن واقعی اش (155 گرم) احساس می شود. پشت دستگاه هم کاملاً مستعد جذب اثر انگشت و لک است.

از نظر ابعاد، اکسپریا XZ1 با وجود برخورداری از نمایشگر کوچک تر، در حد و اندازه پرچمداران امسال کره ای است. سونی همچنین با الهام از طبیعت، پرچمدار جدیدش را در چهار رنگ عرضه می کند: آبی مهتابی، نقره ای، مشکی، و صورتی.

چندین سال است که موبایل های پرچمدار سونی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم اند؛ اکسپریا XZ1 هم همین راه را ادامه داده و به گواهی IP65/68 مجهز شده، اما سونی تأکید می کند که این دستگاه را به طور کامل در آب غوطه ور نکنید.

حسگر اثر انگشت در لبه کناری دستگاه که یکی از جذابیت های طراحی موبایل های سونی است، به راحتی زیر انگشت جای می گیرد و دکمه شاتر اختصاصی دو مرحله ای هم طرفداران عکاسی را خوشحال می کند.

سونی امسال با طراحی یکپارچه بدنه، کیفیت ساخت موبایل پرچمدارش را باز هم افزایش داده. استفاده از مواد مرغوب و پرداخت نهایی لبه ها با الماس واقعاً جای تحسین دارد، اما ارگونومی دستگاه را می توان نقطه ضعف آن قلمداد کرد. از طرفی، فضای زاید بسیار بزرگ در بالا و پایین نمایشگر هیچ سنخیتی با موبایل های پرچمدار سال 2017 ندارد. به همین دلیل اکسپریا XZ1 موبایلی نیست که نگاه ها را به خود خیره کند.

نمایشگر

به جز مدل های پریمیوم که نمایشگر 4K دارند، سونی همچنان به استفاده از پنل های تمام اچ دی در موبایل های پرچمدارش اصرار می ورزد. اکسپریا XZ1 هم به پنل 5.2 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080p مجهز شده که تراکم 424 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد.

به لطف فناوری های اختصاصی از جمله Triluminus و X-Reality و توانایی نمایش محتوای HDR (مطابق با استاندارد HDR10)، همه چیز در اکسپریا XZ1 به زیبایی به تصویر کشیده می شود، اما نه در حدی که به قول سونی «نفس ها را در سینه حبس کند».

از نظر مشخصات فنی، پنل مورد استفاده در اکسپریا XZ1 در رده خوب (و نه عالی) جای می گیرد و همین کافیست تا در محیط ها و کاربردهای مختلف، تجربه بصری خوبی داشته باشید.

تنظیمات بخش نمایشگر این موبایل هم سه حالت رنگی مختلف، امکان تنظیم توازن سفیدی (وایت بالانس) و افزایش کیفیت ویدیو با بهره گیری از موتور X-Reality را در اختیارتان می گذارد.

اگر به طبیعی ترین رنگ ها در طیف sRGB نیاز دارید، حالت حرفه ای یا Pro را انتخاب کنید. حالت استاندارد کمی رنگ ها را زنده تر می کند و حالت Super-vivid هم رنگ های اشباع و اغراق شده را نمایش می دهد.

نمایشگر اکسپریا XZ1 به نوبه خود چیزی کم ندارد، اما نمی توان آن را به منزله برگ برنده سونی در رقابت با دیگر شرکت ها در نظر گرفت، ضمن اینکه در حوزه واقعیت مجازی کاربرد چندانی نخواهد داشت. با این حال در استفاده روزمره به بهترین شکل نیازهای شما را پاسخ می دهد.

نرم افزار

اکسپریا XZ1 نخستین موبایلی است که با اندروید 8.0 اوریو به دست ما رسیده، ضمن اینکه رابط کاربری بسیار ساده و روان سونی هم روی آن نصب شده که همه چیز را به اندروید خالص نزدیک می کند.

محیط صفحه خانگی همچنان ساده و خلوت طراحی شده و از طریق منوی اپلیکیشن ها می توانید به برنامه های پیش فرض دستگاه و موارد پیشنهادی دست پیدا کنید.

صفحه قفل هم مانند همیشه چند گزینه امنیتی از جمله سوایپ، الگو، پین و رمز عبور را قبول می کند و می توانید چند مدل ساعت را برای آن انتخاب کنید:

اگر به تعویض تِم علاقه دارید، سونی چندین گزینه پیش فرض به علاوه مجموعه ای نسبتاً کامل برای دانلود را در اختیارتان گذاشته است:

چندین ویژگی کاربردی رابط کاربری سونی در قالب بخشی به نام Assist جای گرفته که اکشن ها، فعال سازی حالت استامینا و مراقبت از باتری در زمان شارژ، و حالت کلینر هوشمند برای حفظ عملکرد روان دستگاه را در بر می گیرند. در مجموعه اکشن ها چندین گزینه از پیش تعیین شده وجود دارند که با انتخاب هرکدام از آنها، تنظیمات دلخواهتان در بازه زمانی مربوطه فعال خواهند شد.

رابط کاربری اکسپریا XZ1 همانند نسل های قبلش بسیار ساده و روان است و سربار زیادی به سخت افزار دستگاه تحمیل نمی کند، ضمن اینکه به لطف اندروید اوریو قابلیت های جدیدی از جمله تصویر در تصویر یا دسته بندی نوتیفیکیشن ها را نیز به دست آورده. در مجموع اگر کاربر قدیمی سونی هستید یا مثل من به اندروید خالص علاقه دارید، به راحتی با رابط کاربری این شرکت کنار می آیید و کمبودی احساس نخواهید کرد.

دوربین

یکی از مزایای فاحش موبایل های جدید سونی در مقایسه با رقبا، دوربین Motion Eye آنهاست که در اکسپریا XZ1 هم به کار رفته. این دوربین با سنسور 19 مگاپیکسلی 1/2.3 اینچی IMX400 Exmor RS و لنز حرفه ای 25 میلیمتری با گشودگی دیافراگم f/2.0 روی کاغذ یکی از بهترین ماژول های به کار رفته در تلفن های همراه به شمار می رود.

در حالی که بیشتر موبایل ها در حالت اسلوموشن حداکثر 240 فریم بر ثانیه را ثبت می کنند، سونی با ماژول Motion Eye توانایی ضبط 960 فریم بر ثانیه را به دست آورده که جزئیات پنهان از دید انسان را به تصویر می کشد. البته از آنجا که فیلمبرداری سوپر اسلوموشن فقط 0.2 ثانیه طول می کشد، استفاده از آن به تمرین زیادی احتیاج دارد و برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید چندین بار عملیات ضبط ویدیو را تکرار کنید. با این حال نتیجه کار بسیار هیجان انگیز است.

رابط کاربری

رابط کاربری دوربین تمام گزینه های مورد نیاز برای عکاسان مبتدی تا حرفه ای را در خود جای داده. اگر می خواهید بهترین تصویر ممکن را به ساده ترین شکل ثبت کنید، از حالت خودکار استفاده نمایید که هوشمندانه وضعیت های مختلف را تشخیص می دهد.

اما اگر حرفه ای هستید یا به دنبال روش های جدیدی برای ابراز خلاقیت هستید، می توانید با سوایپ به چپ یا راست به گزینه های بیشتری دست یابید.

یکی از گزینه های کاربردی در دوربین پرچمدار جدید سونی Predictive Capture نام دارد. با فعال کردن این گزینه در قسمت تنظیمات، دوربین به صورت هوشمند حرکات سریع را شناسایی کرده قبل از اینکه شاتر را فشار دهید، تعدادی عکس را به ثبت می رساند تا هیچ لحظه حساسی از دستتان نرود.

همچنین قابلیت فوکوس خودکار روی سوژه در حالت عکاسی متوالی (Autofocus Burst) نیز از جمله شاهکارهای سونی در این موبایل است که برای ثبت تصویر از سوژه های پر جنب و جوش بسیار مفید خواهد بود.

اسکن سه بعدی

یکی از قابلیت های جالب و سرگرم کننده در اکسپریا XZ1 اسکن سه بعدی است که با استفاده از آن می توانید چهره اشخاص یا دیگر اجسام را به مدل سه بعدی تبدیل کنید. این قابلیت بسیار جالب است و همین که بدون سخت افزار اختصاصی عمل می کند، جای تحسین دارد.

البته برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسید، تمرین زیادی را نیاز خواهید داشت. ما چند بار این قابلیت را امتحان کردیم اما مدل سه بعدی نهایی به اندازه ای با چهره واقعی افراد تفاوت داشت که از ارائه نتیجه کار معذوریم.

افکت های واقعیت افزوده

در بخش دوربین، اپلیکیشن جدیدی به نام افکت های واقعیت افزوده (AR Effects) اضافه شده که با استفاده از آن می توانید اشیاء و شخصیت های مجازی را به محیط اطرافتان اضافه کنید.

البته دقت فناوری AR سونی برای تشخیص سطوح و افزودن آیتم ها به آیفون 8 (بررسی دیجیاتو) نمی رسد، اما باز هم استفاده از آن خالی از لطف نیست و می تواند تا مدت ها شما را سرگرم کند. در ادامه چند نمونه از عملکرد AR Effects سونی را می بینید:

کیفیت تصویر

دوربین اکسپریا XZ1 روی کاغذ مجموعه ای از بهترین مشخصات را دارد و همین موضوع در کنار سابقه درخشان سونی در حوزه عکاسی باعث می شود تا انتظارات از این دستگاه بالاتر برود.

ما دوربین را در شرایط مختلف تست کردیم. سیستم خودکار تشخیص صحنه بسیار هوشمند عمل می کند و هدف از ثبت تصویر را (حتی بهتر از خود شما) تشخیص می دهد، ضمن اینکه نورسنجی محیط هم به خوبی صورت می گیرد. تصاویری که در نور کافی به ثبت می رسند کیفیت قابل قبولی دارند، اما در محیط کم نور یا صحنه هایی با اختلاف نوری قابل توجه، جزئیات از بین رفته و رنگ ها بی روح می شوند.

در برخی موارد حتی تنظیمات دستی دوربین هم افاقه نمی کند و به همین دلیل، دوربین سونی اکسپریا XZ1 یارای رقابت با گلکسی اس 8، اچ تی سی U11 یا ال جی V30 را ندارد.

یکی دیگر از مشکلات عجیب این دوربین، بازتاب روی لنز است که در بسیاری از مواقع عکس ها را خراب می کند. در واقع هر منبع نوری که روبروی شما وجود داشته باشد، نوعی فِلِر ایجاد می کند.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی سونی اکسپریا XZ1 با حسگر 1/3 اینچی و گشودگی دیافراگم f/2.0 عملکرد خوبی در محیط پر نور دارد، ضمن اینکه به فوکوس خودکار هم مجهز است. البته سونی به صورت پیش فرض مقداری افکت زیباسازی چهره را در تصاویر سلفی اعمال می کند و گزینه ای برای غیر فعال کردن آن وجود ندارد. اگر به افکت های AR و ماسک های چهره علاقه دارید هم تمام امکانات برایتان مهیاست.

اگرچه کیفیت تصاویر ثابت اکسپریا XZ1 به بسیاری از پرچمداران سال 2017 نمی رسد، اما چندین ویژگی بسیار کاربردی از جمله Predictive Capture، فوکوس خودکار در حالت burst، اسکن سه بعدی، افکت های واقعیت افزوده، فیلمبرداری 4K، لرزشگیر 5 محوره و البته فیلمبرداری سوپر اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه (که احتمالاً به این زودی ها رقیبی برای آن پیدا نمی شود) به اندازه کافی جذاب هستند تا کاربران را به سمت خودشان جذب کنند.

در ادامه تعدادی از تصاویر ثبت شده با دوربین موبایل سونی اکسپریا XZ1 را مشاهده می کنید:

سخت افزار

سخت افزار به کار رفته در اکسپریا XZ1 به اندازه ای قدرتمند است که توان رقابت با بهترین پرچمداران اندرویدی امسال را دارد. چیپست اسنپدراگون 835 همراه با 4 گیگابایت حافظه رَم پر سرعت، توانایی اجرای سنگین ترین برنامه ها و جابجایی روان بین آنها را ممکن می سازد. در ادامه به سراغ بنچمارک های سخت افزاری می رویم تا ببینیم این موبایل در مقایسه با رقبا چه جایگاهی دارد.

بنچمارک های سخت افزاری

ابتدا از اپلیکیشن معروف آنتوتو استفاده می کنیم تا قدرت کلی اکسپریا XZ1 را بسنجیم. این موبایل توانست 167 هزار امتیاز کسب کند که آن را هم تراز با سامسونگ گلکسی اس 8، اچ تی سی U11 و نوکیا 8 قرار می دهد.

اپلیکیشن PCMark هم امتیاز 6518 را برای اکسپریا XZ1 نشان می دهد و آن را به عنوان قوی ترین موبایل مجهز به اندروید 8.0 معرفی می کند که البته تعدادشان هنوز زیاد نیست. در جدول کل نتایج، پرچمدار جدید سونی اندکی پایین تر از دیگران قرار گرفته است.

اپلیکیشن معروف گیکبنچ (Geekbench) امتیازات 1815، 6418 و 7905 را به ترتیب در حالات تک هسته ای، چند هسته ای و رندر اسکریپت نشان می دهد، یعنی همان ارقامی که برای چیپست اسنپدراگون 835 انتظار می رود.

در حوزه عملکرد گرافیکی و تست های انجام شده با اپلیکیشن 3DMark می بینیم که سونی اکسپریا XZ1 بسیار خوب عمل کرده و با اختلاف کمی بالاتر از رقبا قرار می گیرد.

این نتایج دقیقاً همان چیزیست که از پرچمدار سال 2017 انتظار داریم. اکسپریا XZ1 همانند اکثر موبایل های امسال هیچگونه ضعفی در بخش سخت افزاری ندارد، بنابراین اجرای روان سیستم عامل و تمامی اپلیکیشن ها و بازی های موجود روی آن تضمین می شود.

در واقع اکسپریا XZ1 فعالیت های سنگینی همچون اسکن سه بعدی و افکت های واقعیت افزوده را کاملاً به صورت نرم افزاری انجام می دهد که حکایت از قدرت بسیار بالای آن دارد. این موبایل را می توان در بخش سخت افزاری، یک پرچمدار تمام عیار دانست.

ارتباطات

سونی هیچوقت در بخش ارتباطات کم نمی گذارد و اکسپریا XZ1 هم از این قاعده مستثنی نیست. درگاه سیم کارت این موبایل به راحتی و بدون نیاز به پین مخصوص باز می شود و از شکاف ثانویه هم می توانید برای کارت حافظه یا سیم کارت دوم استفاده کنید.

مودم LTE گیگابیتی سرعت دانلود حداکثر 1 گیگابیت بر ثانیه، بلوتوث 5.0، وای-فای دوبانده و درگاه USB 3.1 تایپ C تمام نیازهای شما در عصر ارتباطات و دنیای مدرن را فراهم خواهند ساخت.

سیستم موقعیت یاب ماهواره ای اکسپریا XZ1 هم به لطف پشتیبانی از A-GPS و GLONASS و BDS در تمام نقاط جهان به خوبی عمل خواهد کرد.

پخش صدا

یکی دیگر از عرصه های درخشش سونی در حوزه موبایل، بخش صداست. اول از همه باید به حضور خوشحال کننده جک 3.5 میلیمتری هدفون اشاره کنیم که هنوز هم بهترین درگاه برای دوستداران موسیقی به شمار می رود.

سونی اکسپریا XZ1 همچنین به اسپیکرهای دوگانه استریو مجهز شده که بلندی صدای قابل قبول و شفافیت بسیار خوبی دارند. سونی می گوید این بلندگوها قوی ترین نمونه در سری اکسپریا به شمار می روند، اما تجربه ما با این ادعا سازگار نیست و حداقل تفاوتی بین اکسپریا XZ پریمیوم و اکسپریا XZ1 از نظر قدرت اسپیکر احساس نمی شود.

سونی موتور تقویت صدای دیجیتال DSEE HX را در در پرچمدار جدیدش هم گنجانده است. این فناوری می تواند کیفیت فایل های موسیقی عادی را در حد محتوای های رزولوشن بالا ببرد و تجربه شنیداری شما را متحول سازد. البته این ارتقاء کیفیت با هدفون داخل جعبه اکسپریا XZ1 احساس نمی شود و برای تجربه واقعی آن باید به محصولات Hi-Res مانند هدفون وان مور تریپل درایور (بررسی دیجیاتو) نیاز خواهید داشت.

باتری و شارژ

چیپست 10 نانومتری اسنپدراگون 835 یکی از بهینه ترین محصولات کوالکام به شمار می رود و به همین دلیل، اکسپریا XZ1 با وجود باتری ضعیف تر در مقایسه با نسل های قبلی، شارژدهی مشابهی را ارائه می دهد. این موبایل به باتری 2700 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که رقم چندان دلگرم کننده ای نیست، اما تجربه ما نشان داد با استفاده نیمه سنگین، حداقل یک روز کامل را با شما همراهی می کند.

تست باتری با نرم افزار PCMark هم نشان داد که اکسپریا XZ1 با استفاده سنگین و ترکیبی و روشن بودن نمایشگر می تواند حدود 8 ساعت و نیم دوام بیاورد.

علاوه بر مصرف بهینه انرژی چیپست و پنل تمام اچ دی، عملکرد مطلوب باتری این دستگاه را می توان به مدیریت خوب اندروید اوریو هم نسبت داد. حالات STAMINA و Ultra STAMINA هم می توانند در مواقع نیاز با کاهش قابلیت های غیر ضروری، موبایل شما را تا رسیدن به شارژر زنده نگه دارند.

پرچمدار جدید سونی به نسل سوم فناوری شارژ سریع کوالکام (QC 3.0) هم مجهز شده و به لطف خساست اپل، وجود فست شارژر داخل جعبه اکسپریا XZ1 را هم می توان یک مزیت به حساب آورد. با استفاده از این شارژر می توانید 60 درصد ظرفیت باتری را طی نیم ساعت پر کنید. البته جای خالی شارژ وایرلس در این دستگاه به شدت احساس می شود.

جمع بندی

اکسپریا XZ1 موبایل دیگری از سونی است که به خانواده پر جمعیت پرچمداران این شرکت ژاپنی اضافه شده، اما آیا می تواند در بازار به شدت رقابتی کنونی موفق ظاهر شود؟ این سؤالیست که پاسخ قطعی به آن ممکن نیست، اما شواهد و قرائن نشان می دهند سونی راه سختی پیش رو دارد.

شاید از نظر بسیاری از خریداران بالقوه، طراحی خسته این موبایل تمام نقاط قوت آن را (که کم هم نیستند) بپوشاند و سخت افزار قدرتمند، نمایشگر مطلوب، کیفیت صدای عالی و قابلیت های پیشرفته دوربین، همه در سایه حاشیه بزرگ بالا و پایین نمایشگر قرار بگیرند. با این حال، سبک طراحی لوپ سرفس هم طرفداران خاص خودش را دارد.

اگر به تماشای ویدیوهای با کیفیت و بازی با موبایل علاقه دارید، اکسپریا XZ1 با اسپیکرهای استریو و نمایشگر HDR گزینه بسیار خوبیست. حتی حاشیه های نمایشگر هم محلی برای قرار گرفتن انگشت شست خواهد بود. خروجی صدای Hi-Res هم یکی دیگر از مزایای اکسپریا XZ1 است که می تواند آدیوفایل ها را به سمت خود بکشاند. چندین ویژگی برجسته دوربین از جمله اسکن سه بعدی، فیلمبرداری سوپر اسلوموشن هم برگ برنده سونی در مقایسه با رقبا به شمار می روند.

با این حال، به نظر می رسد رقابت با گلکسی اس 8، ال جی V30 و آیفون های جدید در توان این موبایل نباشد و شاید بهتر بود سونی این وظیفه را به عهده اکسپریا XZ پریمیوم می گذاشت.

نقاط قوت سونی اکسپریا XZ1:
  • کیفیت ساخت عالی
  • سخت افزار قدرتمند
  • نرم افزار به روز، روان و سبک
  • ویژگی های برجسته دوربین
  • کیفیت صدای فوق العاده
  • اسکن سه بعدی
نقاط ضعف سونی اکسپریا XZ1:
  • طراحی تکراری و حاشیه زیاد نمایشگر
  • کیفیت کمتر از انتظار دوربین
  • فقدان شارژ وایرلس
  • فقدان لرزشگیر اپتیکال
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • Erfan.26
    Erfan.26 | ۸ مهر ۱۳۹۶

    اول اینکه AR Effects سونی از چهار سال پیش هست و جدید نیست دوم اینکه واقعا ایکس زد وان بهترین دوربینو داره تو مقایسه زومیت هم دیدیم حالا قبلا نویز داشته دوربیناش ولی نمیدونم عادت کردین هی اینو میگین یا به خودتون تلقین میکنین واقعا طبیعی ترین دوربین رو داره

  • omid
    omid | ۸ مهر ۱۳۹۶

    یادمه اکسپریا زد که خریدم همه با حسرت نگاه طراحیش میکردن. حیف که سونی ننونست ادامه بده. الان خیلی وقته اومدم تو خانواده سامسونگ و فوق العاده هم از انتخابم راضیم

  • Amir Abdollahi
    Amir Abdollahi | ۷ مهر ۱۳۹۶

    آقای نیما دادگستر! از بازمانده های نارنجی و دیجیاتوی فوق العاده ی روز های اول... برگرد آقا نیما ، برگرد و دیجیاتو رو هم مثل سابق کن . بخش کامنتا فعال بشه ، مثبت منفیا همه چی ! (کاربر "آقای تیری آنری" سابق)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی