ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

3000 کیلومتر پیمایش پاک؛ هدف مسابقه خودروهای سلول خورشیدی 2017 [تماشا کنید]

با اعلام خبر ورود خودروی خورشیدی وایلت سان سوئیفت (Violet Sunswift) به مسابقه وسایل نقلیه سولار بریجستون (Bridgestone World Solar Challenge)، امیدها برای ثبت یک رکورد جدید و کسب قهرمانی توسط این خودرو بسیار افزایش ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

با اعلام خبر ورود خودروی خورشیدی وایلت سان سوئیفت (Violet Sunswift) به مسابقه وسایل نقلیه سولار بریجستون (Bridgestone World Solar Challenge)، امیدها برای ثبت یک رکورد جدید و کسب قهرمانی توسط این خودرو بسیار افزایش یافته است.

همانطور که از نام این رقابت مشخص است، تمامی خودروهای حاضر در آن باید از انرژی خورشیدی برای حرکت استفاده کنند. در مسابقه امسال که از هشتم اکتبر آغاز خواهد شد، 47 تیم از 20 کشور مختلف جهان در فاصله تقریبا 3000 کیلومتری بین داروین و آدلاید در استرالیا با هم به رقابت خواهند پرداخت.

تیم سان سوئیفت از دانشگاه ساوت ولز (UNSW) که طراح و سازنده خودروی وایلت است، با تکیه بر تجربه ای که در دو دهه اخیر در زمینه ساخت انواع خودروهای خورشیدی به دست آورده، پا به این رقابت گذاشته و از شانس بالایی برای برنده شدن برخوردار است.

وایلت ششمین نسل از خودروهای خورشیدی ساخته شده توسط این تیم محسوب شده و می تواند به حداکثر سرعت 130 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نیروی لازم برای جابجایی این خودرو از طریق دو موتور که در مجموع 7 کیلووات قدرت (معادل 9.3 اسب بخار) و 90 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند، تامین می شود. وزن آن نیز به دلیل شاسی مونوکوک فیبر کربنی و استفاده از آلومینیوم در سیستم تعلیق فقط 380 کیلوگرم عنوان شده است.

نکته جالب اینکه دانشجویان از چراغ های اصلی موستانگ در وایلت استفاده کرده اند

رهبر این پروژه درباره طراحی نسبتا معمولی وایلت گفته:

وایلت شبیه سدان های خانوادگی است، اما به اندازه یک توستر انرژی مصرف می کند. این خودرو به سیستم های سرگرمی، تهویه مطبوع، مسیریاب، دوربین و سنسورهای دنده عقب و حتی وای فای مجهز شده؛ همچنین فضای زیادی در صندوق جلو و عقب تعبیه دارد.

آقای مارک هافمن که رئیس دپارتمان مهندسی دانشگاه ساوت ولز است، به خوبی از تلاش های این تیم حمایت کرده و گفته که دانشجویان تست های دشوار زیادی را قبل از مسابقه انجام داده اند.

در حال حاضر با توجه به سختگیرانه تر شدن قوانین زیست محیطی و گسترش روز افزون حمل و نقل سبز، انرژی خورشیدی یکی از منابعی است که به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی پیش بینی شده است. اگر چه رقابت بین دانشجویان جذابیت های خاص خود را دارد، اما یقینا هدف اصلی پایه گذاری برای ساخت خودروهای خورشیدی کاربردی در آینده نه چندان دور است.

در ویدیوی ضمیمه شده می توانید بخشی از تلاش های دانشجویان را در آماده سازی وایلت مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jamalifar
    jamalifar | ۸ مهر ۱۳۹۶

    چه طراحی مزخرفی :|

مطالب پیشنهادی