مدتی است که ممنوعیت موقتی تردد خودروها در شهرهای مختلف جهان با تناوب بیشتری اتفاق می افتد اما به ندرت پیش آمده که این ممنوعیت ها مقیاسی به عظمت آنچه خواهیم گفت، داشته باشند.

روز گذشته پاریس برای سومین بار کمپین «روز بدون خودرو» را برگزار کرد که به موجب آن تقریبا تمامی وسایل حمل و نقل خصوصی در محدوده ای به وسعت ۱۰۳ کیلومتر مربع در آن از تردد منع شدند.

بنابراین اگر روز گذشته بین ساعت های یک بامداد تا ۶ عصر به وقت محلی در پاریس حضور می یافتید مجبور می شدید که پیاده یا با دوچرخه به مقصد خود بروید یا اگر هم مسیر دور بودید باید از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی یا اتوبوس برای این منظور بهره می گرفتید.

مقامات رسمی پاریس نیز نسبت به منع آمد و شد وسایط شخصی بسیار حساسیت به خرج دادند و جریمه های ۹۰ تا ۱۳۵ یورویی را برای خاطیان در نظر گرفته بودند. البته بد نیست اشاره کنیم که استفاده از ماشین های شخصی در شرایط اضطرار و دیگر مواردی که دلایل قابل قبولی برای این کار وجود داشت (مثلا سر زدن به خویشاوندان سالخورده که حتی دراینصورت هم باید محدوده سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت حفظ می شد) شهروندان پاریسی از پرداخت جریمه معاف می شدند.

جریمه های ۹۰ تا ۱۳۵ یورویی برای خاطیان در نظر گرفته شده بود

همانطور که احتمالا تصور می کنید هدف از این روز صرفا آموزش بود. Anne Hidalgo شهردار پاریس از ابتدای تصدی این پست وعده داده که با آلودگی هوا مبارزه می کند و از نظر او این امر جز با کاهش استفاده از ماشین های شخصی و افزایش تعداد دوچرخه و مسیرهای اتوبوس میسر نخواهد شد.

به لحاظ نظری روزهای بدون خودرو آگاهی عمومی در رابطه با روش های حمل ونقل جایگزین را بالا می برند و به پاریسی ها نشان می دهند که زندگی با ماشین های کمتر چه حسی خواهد داشت.