ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رجیستری موبایل در راه است

بیش از ده سال است که طرح رجیستری تلفن‌همراه، مراحل مختلفی را طی کرده تا بالاخره به سرانجام برسد؛ طرحی که هر بار زمزمه‌ٔ عملی شدن آن، دلهره‌هایی را در دل خریداران و کاربران فعلی این ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

بیش از ده سال است که طرح رجیستری تلفن‌همراه، مراحل مختلفی را طی کرده تا بالاخره به سرانجام برسد؛ طرحی که هر بار زمزمه‌ٔ عملی شدن آن، دلهره‌هایی را در دل خریداران و کاربران فعلی این گجت پرطرفدار ایجاد می‌کند. طرح رجیستری موبایل قرار است در چند هفته آینده به مرحله اجرا درآید اما نگرانی‌های پیرامون این موضوع تا چه حد به واقعیت نزدیک هستند و این طرح چه چالش‌هایی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد؟

طرح رجیستری موبایل چیست؟

طرح رجیستری موبایل که به منظور مبارزه با قاچاق تلفن‌همراه طراحی شده، قرار است با ثبت شماره سریال (IMEI) موبایل‌هایی که پس از انجام تشریفات قانونی و از طریق گمرک به کشور وارد شده اند، خدمات مخابراتی را تنها برای آنها امکان پذیر نماید.

چنانچه شماره سریال موبایل‌هایی که وارد ایران می شود در سامانه گمرک ثبت نشده باشد، تلفن‌همراه قاچاق تلقی شده و امکان فعال‌سازی در شبکه مخابراتی کشور را نخواهند داشت.

جعل شناسه غیرممکن است

این سامانه با هماهنگی سازمان گمرک، وزارت صنعت و معدن، سازمان تنظیم مقررات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی می شود. قرار است برای هر موبایل۳ شناسه با قابلیت یک کد یکتا، تعریف شود که امکان جعل شناسه را غیرممکن می کند. پیش از این شناسه‌های تلفن‌همراه قابل جعل بودند که همین موضوع باعث لغو طرح رجیستری در دههٔ گذشته شد.

 

آمار ارائه شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا به دیجیاتو، حاکی از آن است که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد بازار تلفن‌های همراه ایران را موبایل‌های قاچاق تشکیل می‌دهد و این شرایط علاوه بر بهره نبردن کاربران از خدمات پس از فروش، باعث می‌شود بخش اعظمی از درآمد‌های حاصل از فروش موبایل به جیب قاچاقچیان وارد شود.

این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

جلوگیری از ورود موبایل‌های قاچاق و راحتی کاربران، هدف اصلی طرح رجیستری

معاون دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت معدن با ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این طرح، خیال کاربران را تا حدودی ‌آسوده می‌کند. «صدیف بیگ زاده» در مصاحبه با دیجیاتو می‌گوید:

«این طرح به هیچ‌ عنوان قصد ایجاد دردسر برای کاربران را ندارد، هدف این است که مشتریان موبایل با خرید از نمایندگی‌های رسمی که در مرکز امور اصناف بازرگانان ثبت شده‌اند بتوانند از خدمات پس فروش تأیید شده و مناسب بهره برند.»

او در رابطه با شایعات مطرح شده درباره حساسیت موجود روی محصولات اپل تصریح کرد که این طرح به دنبال جمع‌آوری هیچ برند خاصی از بازار نیست و طرفدارن هر برندی می‌توانند محصولات مورد علاقه خود را خریداری کنند.

بیگ زاده معتقد است که طرح آزمایشی انجام شده در طول چند ماه گذشته مشکلات و موانع پیش رو را شناسایی نموده و با پیش بینی تمهیدات لازم برای مقابله با این سختی‌ها می‌توان از عملی شدن این طرح اطمینان خاطر داشت.

وی در مورد تلفن‌های همراه موجود در بازار نیز به دیجیاتو می‌گوید:

«هیچ خللی در فعالیت موبایل‌هایی که اکنون در سیستم مخابراتی کشور ثبت شده‌اند و از اپراتور‌ها در حال پذیرش خدمات هستند، بوجود نخواهد آمد و این طرح مشمول تلفن‌های همراه جدیدی خواهد شد که قرار است از تاریخ شروع طرح وارد بازار شوند.»

طرح رجیستری اولین بار در سال ۱۳۸۵ به مرحله اجرایی رسید اما بدلیل ناقص بودن طرح و سؤاستفاده برخی تعمیرکاران، یکسال بعد لغو شد.

پس از گذشت ده سال موضوع رجیستری در بهار ۹۵ دوباره رسانه ای شد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا از پی‌ریزی طرح طی سال ۹۴ خبر داد و پس از آن شایعاتی درباره جمع‌‌آوری موبایل‌های اپل به علت نبود نمایندگی رسمی برای ورود این کالا به کشور مطرح شد. در ماه‌های اخیر طرح رجیستری آزمایش‌های نهایی را طی کرده و حالا به گفته بیگ زاده، در هفته‌های آتی در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

اکنون با توجه به صحبت‌های امیدبخش کارشناسان و مسئولان متخصص در این حوزه مبنی بر رفع مشکلات این طرح، ایجاد هماهنگی بین نهاد‌های مربوطه و اقدامات اساسی برای سرعت بخشیدن به روند وارادات قانونی موبایل، انتظار می‌رود شاهد پروسهٔ روان‌تری در انجام طرح رجیستری تلفن‌همراه باشیم و با خرید از نمایندگی‌های رسمی، از خدمات پس از فروش مناسب آن بهره ببریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • nima.emh
    nima.emh | ۱۳ مهر ۱۳۹۶

    خوب حالا اصلا گوشی هم رجیستری شد خو چه فرقی واسه ما داره

  • Hamed A
    Hamed A | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    تنها چیزی که توش نیست آسایش هست.موبایل با بیست سی درصد قیمت بالاتر برسه دست مشتری کجاش میشه آسایش.انحصاری به مانند انحصار خودرویی در راه است

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    یعنی دهن ملت سرویسه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی