ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سفر در زمان؛ تبارشناسی موبایل محبوب نوکیا 3310

امروز در خبرها خواندید که نوکیا قصد دارد موبایل محبوب 3310 (بررسی دیجیاتو) را با پشتیبانی از شبکه 3G وارد بازار نماید. به همین مناسبت قصد داریم نگاهی بیندازیم به تاریخچه این موبایل که یکی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

امروز در خبرها خواندید که نوکیا قصد دارد موبایل محبوب 3310 (بررسی دیجیاتو) را با پشتیبانی از شبکه 3G وارد بازار نماید. به همین مناسبت قصد داریم نگاهی بیندازیم به تاریخچه این موبایل که یکی از شناخته شده ترین گجت های دنیای تکنولوژی به شمار می رود.

همه چیز از نوکیا 3110 آغاز شد، نخستین موبایلی که به دکمه ناوبری هوشمندی موسوم به Navi-Key مجهز شده بود. این دکمه در زیر نمایشگر قرار داشت و فشردن آن در هر منو، عملیات متفاوتی را اجرا می کرد که با واژه ای کوتاه روی نمایشگر مشخص می شد.

نوکیا 3110

این دکمه به روش اصلی جابجایی و مرور رابط کاربری فیچر فون های نوکیا بدل شد و حتی به دوره نمایشگر های لمسی هم راه یافت، یعنی زمانی که دکمه فیزیکی با خود نمایشگر جایگزین شد.

نوکیا 3110

دو سال بعد، نوکیا 3210 پا به میدان گذاشت. این موبایل که حدود 160 میلیون دستگاه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفت، تا به امروز یکی از محبوب ترین تلفن های همراه به شمار می رود. البته نصب بازی معروف اسنیک (Snake) به صورت پیش فرض روی نوکیا 3210 هم در کسب این موفقیت نقش بسزایی را ایفا کرد.

نوکیا 3210

همان طور که در تصویر می بینید، نوکیا 3210 از نظر طراحی کاملاً نزدیک به 3110 است، اما آنتن خارجی در آن وجود ندارد. در واقع این دستگاه جزو نخستین موبایل هایی بود که توانست بیرون زدگی آنتن را حذف کند، اما برای این کار مجبور شد مقداری از قدرت آنتن دهی را فدا کند.

نوکیا 3210

نهایتاً نوبت به نوکیا 3310 رسید. هفده سال و یک ماه قبل (یکم سپتامبر 2000 برابر با 11 شهریور 1379) موبایلی پا به عرصه وجود گذاشت که با کمی اغراق، به افسانه ای در حوزه تکنولوژی بدل شد.

نوکیا 3310

نوکیا 3310 در مجموع حدود 126 میلیون دستگاه فروش داشت که به مراتب کمتر از نسل قبلیست، اما توانست محبوبیت بیشتری کسب کند. در این موبایل، بازی ها آپدیت شدند و اسنیک هم به نسخه 2 ارتقاء یافت.

نوکیا 3310

یکی از نکات جذاب در این تلفن همراه، مرتب سازی رشته ای پیامک ها بر اساس مخاطب بود، ضمن اینکه از پیام های متنی تا حداکثر 459 کاراکتر پشتیبانی می کرد (البته ارسال و دریافت پیام های طولانی به صورت جداگانه صورت می گرفت).

نوکیا 3330

یک سال بعد، نوکیا موبایل 3330 را معرفی کرد که به فناوری CSD یا Circuit Switched Data مجهز بود. این فناوری به موبایل ها اجازه می داد تا از طریق سیستمی شبیه دایال-آپ (Dial-up) به نسخه محدود تری از اینترنت به نام WAP متصل شوند.

نوکیا 3330

در مرحله بعد، پیشرفت قابل توجهی به دست آمد و نوکیا 3410 به عنوان نخستین موبایل این شرکت با پشتیبانی از اپلیکیشن های جاوا (Java) معرفی شد. این تلفن همراه دو دکمه ناوبری Navi-Keys داشت که یکی از آنها جایگزین دکمه بازگشت/حذف در مدل های قبلی شده بود.

نوکیا 3410

موبایل 3410 همچنین از محتوای گرافیکی سه بعدی نیز پشتیبانی می کرد و یکی از نخستین موبایل هایی به شمار می رفت که قدم را از حوزه گرافیک دوبعدی فراتر گذاشت. با وجود اینکه تلفن همراه مورد بحث نمایشگری تک رنگ (مونوکروم) با رزولوشن 65×96 پیکسل داشت، باز هم فناوری سه بعدی در اسکرین سیور ها و بازی Munkiki's Castle در آن پیاده سازی و اجرا شد.

نوکیا 3410

در سال 2002 نوکیا دو موبایل 3510 و 3510i را معرفی کرد. مدل 3510i به سیستم عامل نوکیا سری 30 مجهز شده بود و همان نمایشگر 65×96 پیکسلی نسل قبلی اما از نوع رنگی اش را در اختیار داشت، آن هم با توانایی نمایش 4096 رنگ.

نوکیا 3510 آی

در سال 2003 نوکیا سیستم شماره گذاری اش را تغییر داد و موبایل 3100 را عرضه کرد. این موبایل به سیستم عاملی پیشرفته تر، یعنی سری 40 مجهز شده بود و می توانست عکس بگیرد.

نوکیا 3100

البته داستان به این سادگی نبود، چون نوکیا 3100 دوربین داخلی نداشت. به همین دلیل باید دوربین خارجی مخصوصی را از طریق درگاهی به نام Pop-Port به این موبایل متصل می کردید.

دوربین مخصوص این کار هم «نوکیا فان کمرا PT-3» نام داشت که با چندین مدل دیگر از موبایل های نوکیا هم سازگار بود و انرژی اش از طریق دو باتری نیم قلمی تأمین می شد. مطالعه دفترچه راهنمای این دوربین هم خالی از لطف نیست (فایل پی دی اف).

دوربین PT-3 می توانست عکس هایی با رزولوشن VGA (یعنی 480×640 پیکسل) را به ثبت برساند که کادر بندی آن از طریق منظره یاب اپتیکال انجام می شد (قطعاً انتظار نداشتید که پیش نمایش عکس را روی نمایشگر 128×128 پیکسلی تماشا کنید).

نمایشگر روی دوربین فقط می توانست ظرفیت باتری و وضعیت حافظه را نشان بدهد. حافظه 8 مگابایتی این دوربین هم توانایی ذخیره سازی حدود 50 عکس را داشت.

داستان این نسل محبوب از موبایل های نوکیا در سال 2003 به پایان رسید، تا اینکه امسال شاهد رونمایی از نسخه جدیدی از این فیچر فون بودیم، البته با نمایشگر بزرگ و با کیفیت و دوربین داخلی (و 64 مگابایت حافظه داخلی).

سیستم عامل و رابط کاربری نوکیا 3310 جدید کاملاً تغییر کرده اما دکمه های Navi-Keys همچنان در جای خود قرار دارند. حال نوکیا قصد دارد نسخه سازگار با شبکه 3G از این موبایل را وارد بازار کند تا محدودیت های مدل پایه را از بین ببرد.

هنوز مشخص نیست آیا نوکیا 3310 جدید توانسته به فروش قابل توجهی در بازار دست یابد یا خیر، اما عرضه مدل 3G آن می تواند از عزم جدی مدیران شرکت HMD Global برای جا انداختن یک فیچر فون در بین انبوه موبایل های هوشمند باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • ali
    ali | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    انصافا خیلی از زحمتا رو نوکیا کشید سودشو الان اپل و سامسونگ دارن میبرن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی