ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اعطای جایزه نوبل فیزیک به سه دانشمند آمریکایی به خاطر کشف امواج گرانشی

در حدود یک قرن پیش آلبرت اینشتین بنیانگذار نظریه نسبیت، وجود امواجی را پیش بینی کرد که از برخورد اجرام عظیم و چگالی مانند سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی پدید می آیند. [digipullqoute place="right"]مبلغ ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۲

در حدود یک قرن پیش آلبرت اینشتین بنیانگذار نظریه نسبیت، وجود امواجی را پیش بینی کرد که از برخورد اجرام عظیم و چگالی مانند سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی پدید می آیند.

مبلغ جایزه نوبل فیزیک امسال 825 هزار یورو بوده است

وجود چنین امواجی با نام «امواج گرانشی» تا چند سال پیش در هاله ای از ابهام بود و دانشمندان نمی توانستند با ابزار موجود، حقیقت آنها را آشکار کنند. اما سه دانشمند آمریکایی با طرح ریزی و توسعه رصدخانه های «LIGO» توانستند وجود امواج گرانشی را اثبات کرده و از این طریق جایزه نوبل فیزیک 2017 را به خانه ببرند.

در پروژه مورد بحث «رینر ویس» از MIT، و «کیپ تورن» و «بری بَریش» از مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) نقش اساسی را به عهده داشتند که جایزه 825 هزار یورویی را  میان خود تقسیم نمودند.

رینر ویس
کیپ تورن
بری بَریش

آقای رینر ویس که پروفسور بازنشسته فیزیک در MIT است، مهم ترین عامل پیشرفت پروژه و ارائه ایده، طراحی و ساخت رصدخانه های LIGO در واشینگتن و لوییزیانا بوده که به تنهایی نیمی از مبلغ جایزه را از آن خود کرده است.

از طرف دیگر کیپ تورن استاد فیزیک نظری Caltech به خاطر پیش بینی ها و تعریف روش تشخیص امواج گرانشی در داده های به دست آمده، و بری بَریش فیزیکدان هسته ای Caltech به دلیل مدیریت و راه اندازی پروژه از سال 1994 به بعد، هر کدام یک چهارم از 825 هزار یورو را دریافت کردند.

گفتنی است پدیده مورد بررسی که منجر به اثبات وجود امواج گرانشی و در نتیجه دریاف جایزه نوبل شد، برخورد دو سیاهچاله عظیم (با جرمی تقریباً 35 برابر خورشید) بود که پیش از برخورد، ابتدا در هر ثانیه 30 دور گرد یکدیگر چرخیدند که در 20 میلی ثانیه پایانی قبل از برخورد، این رقم به 250 بار در ثانیه رسیده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mehdi.na
    mehdi.na | ۱۱ مهر ۱۳۹۶

    تا زمانی آمریکا سرآمد علم هست و مغزهای دنیا رو به سمت خودش میکشه افول و زوال نداره

  • mupm1
    mupm1 | ۱۱ مهر ۱۳۹۶

    :|

مطالب پیشنهادی