ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۷ اعلام شد

چندی قبل Jacques Dubochet، Joachim Frank و Richard Henderson به پاس تحقیقاتی که به تعبیر کمیته اعطای جوایز ممکن است به تهیه «عکسی با رزلوشن اتمی از مکانیزمهای پیچیده حیات» منجر شود شایسه دریافت جایزه نوبل شیمی شناخته شدند. این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۸

چندی قبل Jacques Dubochet، Joachim Frank و Richard Henderson به پاس تحقیقاتی که به تعبیر کمیته اعطای جوایز ممکن است به تهیه «عکسی با رزلوشن اتمی از مکانیزمهای پیچیده حیات» منجر شود شایسه دریافت جایزه نوبل شیمی شناخته شدند.

این سه محقق موفق به توسعه چیزی شده اند که کمیته جوایز از آن تحت عنوان تکنولوژی ریزبینی الکترونی کریو (یا cryo-electron microscopy) برای تعیین ساختار مولکول های زیستی محلول ها با رزلوشن بسیار بالا یاد کرده است.

این کمیته در توصیف فعالیت های دکتر Dubochet از دانشگاه لوزان، دکتر فرانک از دانشگاه کلمبیا و دکتر هندرسون از آزمایشگاه بیولوژی مولکولی کمبریج اینطور آورده است:

میکروسکوپ مذکور تصویر سازی از مولکول های زیستی بعد از فریز کردنشان را بسیار ساده می کند و این فرایند را پیش از آنکه شکل طبیعی شان دستخوش تغییر شود انجام خواهد داد. این روش قرار است که تصویر برداری از مولکول های زیستی را ساده تر و بهینه تر نماید و به همین خاطر عصر تازه ای را در بیوشیمی رقم زده است.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

Sara Snogerup Linse پروفسور شیمی فیزیک در دانشگاه Lund سوئد که رئیس کمیته اعطای جوایز هم بوده در این باره گفت: این سه نفر روی روشی کار کرده اند که امکان مشاهده تمامی مولکول های پروتئینی حیات را برایمان فراهم می آورد.

به همین خاطر انتظار می رود که به زودی هیچ راز و رمز نهفته ای در این باره باقی نماند. حالا ما می توانیم جزئیات ظریف از مولکول های زیستی در هر گوشه ای از سلول هایمان و همچنین هر قطره از مایعات بدنمان را مشاهده نماییم. ما در واقع با یک انقلاب در بیوشیمی روبرو هستیم.

البته دکتر فرانک که از طریق تماس تصویری اسکایپ در جریان برنده شدنش قرار گرفت در این باره گفته است که هنوز تا کاربردی شدن این تحقیقات سال ها زمان باقیست. به گفته او نتایج این تحقیقات بسیار عظیم است اما همیشه زمان زیادی طول می کشد تا نتایج یک تحقیق عملی به صورت دانش عمومی درآید و کاربرد پیدا کند.

شاید به خواندن این مطالب علاقمند باشید:

برندگان جایزه نوبل شیمی سال گذشته

برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۷

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sajjad huseini
    sajjad huseini | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    فوق العاده است http://fott.ir/

  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    آفرین?

  • سروش
    سروش | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    یاد هایزنبرگ بخیر ?

مطالب پیشنهادی