ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ساخت اولین کامیون سلول سوختی جهان با مشارکت همکاری نیکولا موتور و بوش

در حالی که شرکت تسلا همچنان مصمم است که برای تولید یک کامیون الکتریکی و ورود به بازار فروش کامیون ها احتیاجی به یک همکار و شریک ندارد، شرکت نیکولا موتور مسیر دیگری را در ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در حالی که شرکت تسلا همچنان مصمم است که برای تولید یک کامیون الکتریکی و ورود به بازار فروش کامیون ها احتیاجی به یک همکار و شریک ندارد، شرکت نیکولا موتور مسیر دیگری را در پیش گرفته و به تازگی همکاری خود را با شرکت بوش در جهت تولید قوای محرکه هیدروژن الکتریک کامیون جدید کلاس 8 آغاز کرده است.

نیکولا یک شرکت تازه تاسیس امریکایی است که طرح تولید کامیون های بدون آلاینده آن بسیار خبرساز شده و حتی 7 هزار دستگاه از این خودروها نیز با پیش پرداختی در حدود 3 میلیارد دلار پیش فروش شده است .

این شرکت قصد دارد که دو کامیون نیکولا یک و نیکولای دو (Nikola One and Two) را تا سال 2021 راهی بازار کند. این کامیون ها مخصوص جابجایی کالاهای سنگین وزن و اصطلاحا ترافیکی هستند.

در این حوزه از صنعت حمل و نقل، برای رسیدن به مقصد باید مسافت زیادی طی شود و با توجه به وزن زیاد محموله ها و سرعت اندک، معمولا این پروسه زمان زیادی نیز طول می کشد.

nikola two

در تازه ترین اخبار عنوان شده که این خودروهای کشنده که مجهز به پلتفرم eAxle بوش هستند به جای باطری از پیل سوختی هیدروژنی استفاده می کنند. این وسایل نقلیه باید بتوانند قدرت 1000 اسب بخاری و گشتاور 2711 نیوتن متری تولید کرده و با یک بار پر کردن باک خود 1900 کیلومتر را طی کنند.

eAxle یک سیستم الکتریکی اکسل درایو است که سبب می شود خودروسازان بتوانند از طریق یک پلتفرم به برق دسترسی داشته باشند.

در واقع eAxle یک پلتفرم ماژولار و مقیاس پذیر است که در آن موتور، قطعات الکتریکی موتور و گیربکس در قالب یک واحد جمع و جور با یکدیگر در هم آمیخته و وظیفه محولشان را انجام می دهند.

مدیران بوش مدعی اند که این پلتفرم برای استفاده در انواع وسایل نقلیه از سواری جمع و جور تا کشنده های سنگین وزن مناسب بوده و با یک سری تغییرات کوچک در راستای تجاری سازی می تواند بازده عالی را به همراه داشته باشد.

این محور یا اکسل الکتریکی از ژنراتوری استفاده می کند که مستقل از موتور خودرو بوده و به صورت جداگانه از یک موتور مجزا برخوردار است.

بر اساس توافق نامه ای که این دو شرکت امضا کرده اند بوش طراحی تخصصی و ویژه سیستم سلول سوختی و نرم افزار کنترل دو کامیون نیکولا وان و نیکولای توو را نیز به عهده خواهد گرفت.

سیستم سلول سوختی بوش با پلتفرم eAxle جفت شده و کنترل وسیله نقلیه نیز از طریق سخت افزارها و نرم افزار هایی صورت می گیرد که طراحی و تولید آن ها نیز به بوش سپرده شده است.

بنابراین با این اوصاف به نظر نمی رسد که کمپانی تازه تاسیس نیکولا موتور قصد داشته باشد که خود تکنولوژی های مهم و مرکزی توسعه دهد.

nikola one

یکی دیگر از بندها این توافق نامه به تلاش مشترک این دو شرکت برای توسعه سراسری قوای محرکه اشاره می کند.

بوش و نیکولا باید تمرکز خود را به سمت مفاهیم ایمنی و پلتفرم الکتریکی خودروهای خط تولید نیکولا معطوف کنند.

گفته می شود که تمامی مراحل توسعه نیکولا وان و نیکولای توو (Nikola One and Two) از طراحی تا تست و اعتبار سنجی از طریق تکنولوژی های پیشرفته ای شبیه سازی شده و به این ترتیب در پایان و با تولید نهایی ما شاهد خودروهایی خواهیم بود که از بهینه ترین و پیشرفته ترین سیستم کنترلی برخوردار بوده و طراحی آن ها شگفت انگیز و خارق العاده است.

چندی پیش موسس و مدیر عامل کمپانی نیکولا موتور، تروور میلتون بیان داشت که شرکت ما اولین کشنده را در دنیا تولید تولید خواهد کرد که بدون آلایندگی بوده و بصورت 100 درصدی از انرژی  الکتریکی استفاده می کند.

وی به تازگی توضیح داده است که به زودی از موتورهای دیزلی آلاینده در کامیون های بزرگ سایز کلاس 8 خداحافظی خواهیم کرد و شاهد حضور پیشرفته ترین کشنده دنیا در جاده و بازار فروش خواهیم بود.

در راستای این موضوع ما نیاز به یک شریک خلاق و انعطاف پذیر داشتیم که قادر باشد به سرعت به سرعت تیم ما اضافه شده و خود را با ما هماهنگ کند.

شرکت بوش بهترین انتخاب ممکن برای ما بود چرا که سخت افزار ها و نرم افزار های مخصوص این شرکت به صورت صعودی احتمال حضور پرقدرت ما را در بازار فروش بیشتر می کند.

nikola two

یکی از اعضای هیئت مدیره کمپانی بوش نیز می گوید که این کمپانی حل کننده و تسریع کننده چالش های الکترومکانیکی است و سعی می کند که ضمن ارائه راه حل به توسعه و تقویت سیستم های الکتریکی نیز کمک کند.

برای بوش مهم نیست که سازنده خودروها در کدام مرحله از تولید خودرو قرار دارد و این شرکت توسعه خودروها را سرعت بخشیده و سبب افزوده شدن سریع خودروهای پیشرفته به بازار فروش می شود.

در صنعت خودرو و بازار فروش آن تکنولوژی های جدید باید با نظم و سریع معرفی شده و  برنامه هدفمند داشته باشند تا بتوانند در دراز مدت موفقیت های خوبی را کسب کنند.

ما بسیار خوشحالیم که می توانیم با همکاری نیکولا موتور، تکنولوژی های پیشرفته تری را به بازار معرفی کرده و در آن نفوذ کنیم.

با این اوصاف نیکولا و بوش در حال تلاش اند تا با استفاده از دانش فنی خود برای اولین بار در جهان یک کشنده دوگانه هیدروژن الکترکی را به صورت واقعی طراحی و تولید کرده و راهی جاده ها کنند.

با تولید این کامیون ها چشم اندازه مخصوص وسایل نقلیه الکتریکی تغییر کرده و میزان بهره وری واقعی از این خودروها به صورت قابل توجهی افزایش می یابد.

nikola one

اما یکی از چالش هایی که برای تولید این کشنده ها مطرح است کمبود ایستگاه های عرضه هیدروژن که نیکولا قصد دارد با با احداث 50 ایستگاه عرضه هیدروژن مایع در سراسر ایالات‌متحده و کانادا این مشکل را حل کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این خودرو باید تا تاریخ 1 دسامبر که روز رونمایی رسمی آن است صبر کرد.

با این حال می توان گفت که براساس اطلاعات موجود، تکنولوژی تبدیل هیدروژن به برق مورد استفاده توسط بوش و نیکولا موتورز براساس سیستم شناخته شده پیل سوختی (سلول سوختی) خواهد بود.

در این روش فرایندی برعکس فرایند الکترولیز آب روی می دهد و ترکیب شدن هیدروژن با اکسیژن هوا به تولید برق و بخار آب منجر می شود که از اگزوز خودرو خارج خواهد شد.

با این وجود تامین هیدروژن مورد نیاز برای این فرایند، پر هزینه و سخت است و ممکن است در بلند مدت با فراگیر شدن روش های تولید برق ارزان از طریق انرژی خورشیدی و بادی، استفاده از پیل سوختی توجیه چندانی نداشته باشد.

از این رو تسلا برای پیکاپ یا کامیونت خود بر این باور است که آینده از آن تکنولوژی کاملا برقی (بدون استفاده از پیل سوختی) خواهد بود و از این رو مسیری متفاوت با نیکولا موتور را در پیش گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی