ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربین گوگل پیکسل 2 چگونه ساخته شده است؟

همان طور که می دانید، سال گذشته دوربین موبایل های گوگل به یکی از نقاط برتری آنها تبدیل شد. امسال نیز همین داستان در مورد نسل دوم پیکسل ها تکرار شده و دوربین پیکسل 2 توانست ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

همان طور که می دانید، سال گذشته دوربین موبایل های گوگل به یکی از نقاط برتری آنها تبدیل شد. امسال نیز همین داستان در مورد نسل دوم پیکسل ها تکرار شده و دوربین پیکسل 2 توانست با سرعتی مثال زدنی، آیفون 8 پلاس و گلکسی نوت 8 را از صدر جدول DxOMark به زیر بکشد، اما این دوربین چگونه ساخته شده است؟

همان طور که در ویدیوی فوق مشاهده کردید، کسب امتیاز فوق العاده دوربین پیکسل 2 به لطف تمرکز گوگل بر ترکیب چند عنصر مهم یعنی یادگیری ماشین، سخت افزار و نرم افزار حاصل شده است. ابتدا ویدیویی کوتاه را تماشا کنید که به طور کامل توسط پیکسل 2 به ثبت رسیده:

اول از همه، گوگل پیکسل 2 می تواند شبیه آیفون 8 پلاس و چندین موبایل دیگر تصاویر پرتره را با محو کردن پس زمینه ثبت کند، اما تفاوت اصلی اینجاست که گوگل برای این کار به دو دوربین نیاز ندارد.

در واقع گوگل به جای مقایسه تصاویر حاصل از دو لنز در موقعیت های متفاوت و ایجاد نقشه عمق سه بعدی، از حسگری با پیکسل های دوگانه استفاده می کند. هر پیکسل در این سنسور به دو قسمت راست و چپ تقسیم شده و مقایسه ورودی این دو زیر-پیکسل می تواند اجسام نزدیک به دوربین را از پس زمینه تفکیک نماید.

یادگیری ماشین هم نقش بسزایی را در ایجاد افکت بوکه و محو کردن پس زمینه ایفا می کند و سیستم دوربین پیکسل 2 که با مجموعه گسترده ای از مثال های مختلف آموزش دیده، به راحتی می تواند سوژه را از زمینه های شلوغ تشخیص دهد.

از آنجا که گوگل برای تشخیص عمق به دو لنز نیاز ندارد، حالت پرتره در هر دو پیکسل امسال پیاده سازی شده و مهم تر از آن، با دوربین جلوی پیکسل 2 هم می توانید تصاویر پرتره را ثبت نمایید.

«عکاسی محاسباتی» (Computational Photography) یکی از عناصر اصلی در ارتقاء کیفیت دوربین پیکسل 2 در حالت HDR خودکار به شمار می رود. زمانی که اقدام به ثبت یک عکس می کنید، دوربین پیکسل 2 چندین تصویر را با اندکی تفاوت در نوردهی ذخیره می کند و سپس آنها را به صورت نرم افزاری و پیکسل به پیکسل روی یکدیگر سوار می نماید.

نتیجه این کار، تصاویری با جزئیات عالی در تمامی شرایط نوری است، ضمن اینکه هیچ تأخیری در فرایند عکسبرداری از سوی کاربر احساس نمی شود.

ترکیب سخت افزار ویژه و عکاسی محاسباتی، عملکرد پیکسل 2 در محیط های کم نور را هم ارتقاء بخشیده است. سیستم لرزشگیر ترکیبی پیکسل 2 از لرزشگیر اپتیکال، سخت افزار افزایش کیفیت تصویر، و لرزشگیر الکترونیکی تشکیل شده که تمام لرزش های ممکن را خنثی می کنند:

از نظر سخت افزاری، دوربین پیکسل 2 به حسگر 12.2 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.4 میکرونی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 مجهز شده که شاید روی کاغذ ضعیف تر از رقبا باشد، اما عکس های زیر که توسط پیکسل 2 اکس ال ثبت شده اند، نشان می دهند نرم افزار هم نقش بسزایی در کیفیت عکس نهایی ایفا می کند:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • خشایار
    خشایار | ۱۴ مهر ۱۳۹۶

    ناموسا اینا چجوری این عکسا رو میگیرن:|

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۱۴ مهر ۱۳۹۶

    خیره کننده س?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی