ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برنامه های ناسا برای سفر به ماه
علمی

سفر انسان به ماه بار دیگر در برنامه های ناسا قرار گرفت

پس از ماه ها گمانه زنی بالاخره «مایک پنس» (Mike Pence) معاون ارشد رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ترامپ به زودی دستور آغاز پروژه ارسال انسان به ماه را به ناسا ابلاغ می کند. ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

پس از ماه ها گمانه زنی بالاخره «مایک پنس» (Mike Pence) معاون ارشد رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ترامپ به زودی دستور آغاز پروژه ارسال انسان به ماه را به ناسا ابلاغ می کند. ماموریتی که قرار است مقدمات حضور بیشتر ما را روی قمر زمین فراهم آورد.

این صحبت ها در خلال سخنرانی پنس در مراسم افتتاحیه «شورای ملی فضایی» (National Space Council) آمریکا ایراد شد، شورایی که قرار است از این پس سیاست گذاری های اساسی در فعالیت های فضایی دولتی و خصوصی ایالات متحده را بر عهده بگیرد. او در ادامه افزود:

«ما فضانوردان ناسا را به ماه بازخواهیم گرداند. نه فقط برای این که پرچمی بیافرازند و جای پای خود را باقی بگذارند. بلکه می روند تا بنایی جدید را برقرار کنند. ما نیاز داریم که آمریکایی ها را به مریخ بفرستیم. و این کار با ارسال انسان به ماه آغاز می شود.»

آژانس فضایی آمریکا از سال ۲۰۱۰ و به دستور اوباما برنامه های خود برای فراهم آوردن مقدمات فرستادن انسان به کره مریخ را آغاز کرده است. اما به نظر می رسد ترامپ و تیمش باور دارند که راه مریخ از ماه می گذرد. این می تواند به معنی تغییراتی مهم در برنامه های آینده ناسا باشد، گرچه هنوز مشخص نیست که این تغییر رویکرد چگونه می تواند برنامه های بلندمدت ناسا را دستخوش تحول نماید.

ناسا بیش از ۱۰ سال است روی توسعه یک راکت، پایگاه پرتاپ راکت و یک فضاپیما برای ارسال انسان به مریخ و بازگشت از آن کار می کند. حال به نظر می رسد برنامه ها به نحوی تغییر خواهد کرد که فضانوردان ابتدا به کره ماه سفر نمایند و از پایگاه فضایی ناسا روی قمر زمین (موسوم به Deep Space Gateway) راهی سفر طولانی به سیاره سرخ شوند. ضمن این که پایگاه مذکور می تواند مقری باشد برای آموزش های پیشرفته فضانوردان در شرایط واقعی.

چنین برنامه ای در زمان ریاست جمهوری جرج بوش نیز مطرح شده بود، اما اوباما با روی کار آمدن خود، ایستگاه ماه را از برنامه ها حذف و مسافرت به مریخ را به یک پرواز اکسپرس تبدیل نمود. حال ترامپ قصد دارد همه چیز را به روال ۱۰ سال گذشته بازگرداند.

البته این روزها شرایط با یک دهه قبل کاملاً متفاوت است. کمپانی های فضایی خصوصی همچون اسپیس اکس، بلو اورجین و بویینگ حالا به چنان توانایی فنی و عملیاتی دست پیدا کرده اند که می توانند مستقل از ناسا به انجام ماموریت های فضایی بپردازند. ناسا می تواند در پیشبرد برنامه های آینده خود، به خصوص در زمینه ایجاد و مدیریت پایگاه فضایی در ماه از پتانسیل این کمپانی های خصوصی استفاده کرده و خود بیشتر روی اهداف دورتر چون مریخ تمرکز نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    برای من جالبه که مقصد فضانوردان را رئیس جمهور انتخاب می کنه. اوباما میگفته مریخ حالا ترامپ میگه ماه

  • mojtabaabdolhoseyni6472
    mojtabaabdolhoseyni6472 | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    واقعا باعث تعجب و تاسف که هنوز یه عده ای میان از تخت بودن زمین صحبت میکنن آدم این حرفارو میشنوه واقعا دیوونه میشه...اگه ثابت نشده باشه که زمین کرویه..آدم خودش باید اینقدر عقل داشته باشه که اینو بفهمه...بابا قرن ۲۱ها...

    • khalili
      khalili | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

      خب دوست خوب من شما داری از چیزی حرف میزنی که از بچگی بت گفتن و خب به عنوان یه اصل در نظر میگیریش
      منم نگفتم کسی بی دلیل این حرفُ قبول کنه
      همین الان داغ
      شما یه دلیل قانع کننده واسه من بیار که زمین کرویه
      دقت کن "دلیل قانع کننده"

      وقتی در مورد زمین تخت با من صحبت شد
      نیم ساعت اول فقط خندیدم و مسخره کردم
      نیم ساعت دوم خنده رو کنار گذاشتم و از طرف سوالامُ میپرسیدم
      و بعد از چند هفته تحقیق به این نتیجه رسیدم که بله
      این دوستای زمین تخت گرای دیوانه ی ما همچین بی راهم حرف نمیزنن ، چه بسا که اثبات هاشون کاملا علمی و قابل استناد هست اما در مورد زمین کروی چی؟

  • مجتبی سامری
    مجتبی سامری | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    ناسا بیکاری من اگه بجات بودم با نت نود گیگ بر ثانیه فیلم میدیدم

    • D D
      D D | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

      اینا دارن میرن ماه مال ما پیگیر فیلم های مسخره هالیوودی. اینه داداش فیلم هالیووپی دیدن هنر نیست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی