ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

رستگاری در بزرگراه توکیو؛ پیش نمایش بازی Gran Turismo Sport

گیمرهای علاقه مند به سبک رانندگی، دنیای متفاوتی دارند. اکثر گیمرها در تخیل توسعه دهندگان غرق می شوند و خودشان را تسلیم دنیای ساخته و پرداخته آن ها می کنند؛ سوار اژدها می شوند، با ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

گیمرهای علاقه مند به سبک رانندگی، دنیای متفاوتی دارند. اکثر گیمرها در تخیل توسعه دهندگان غرق می شوند و خودشان را تسلیم دنیای ساخته و پرداخته آن ها می کنند؛ سوار اژدها می شوند، با قدرت جادویی گروهی از ترول ها را به آتش می کشند، آر پی جی دستشان می گیرند و تانک ها را نابود می کنند، در دنیای تاریک و پساآخرالزمانی برای زنده ماندن تلاش می کنند یا حتی تنها با اندکی تجهیزات به دنبال گنج های نفرین شده می روند.

اما طرفداران عناوین اتومبیل رانی معیارهای دیگری دارند. آن ها ترجیح می دهند به صدای غرش لامبورگینی توجه کنند، در بزرگ راه ها با سرعت بیش از 400 کیلومتر بر ساعت ماشین های بوگاتی را به چالش بکشند. اینکه ماشین مورد علاقه شان چقدر با واقعیت تطابق دارد مهم است و حتی کوچک ترین جزئیات درباره صداگذاری تک تک المان های بازی به اهمیت بالایی می رسد.

به پیاده سازی قوانین فیزیک در بازی ها اعتقاد ندارید؟ توسعه دهندگان بازی های ریسینگ یا رانندگی (خصوصاً عناوین شبیه سازی) دقیقاً خلاف شما فکر می کنند. مهم ترین چیز پیاده سازی قوانین درست فیزیک است.

تمام این مقدمه ها توجیهی بر این بود که نویسنده بازی با وجود تجربه کم در زمینه بازی های ریسینگ، تصمیم به نوشتن پیش نمایش یکی از بزرگ ترین بازی های این سبک کرده و بگوید می تواند دنیای آن ها را درک کند.

خوشبختانه تلاش ها بدون نتیجه نبود؛ سبک ریسینگ با وجود تفاوت های زیاد با دیگر سبک ها همان دو عنصر مهم «لذت» و «سرگرمی» را باید داشته باشد. سبک رانندگی آرکید همانند سری نید فور اسپید برای غالب بازیکن ها گزینه مناسبی برای لذت بردن است، در حالی که علاقه مندان به «شبیه ساز» رانندگی باید نیاز خود را با عناوینی چون سری فورتزا و گرن توریسمو برطرف کنند.

گرن توریسمو، نام بزرگی در دنیای بازی های ویدیویی است. شاید بازیکن های امروزی چندان با این اسم آشنایی نداشته باشند، اما زمانی این برند بر کنسول ها فرمانروایی می کرد و پیشروی سبک رانندگی بود. در حال حاضر، سری بازی فورتزا که انحصاری پلتفرم های مایکروسافت است سلطان بی چون و چرای شبیه ساز رانندگی است.

شرکت مایکروسافت و استودیو ترن 10 توانستند با عرضه نسخه های متداوم چه سری فورتزا موتوراسپرت و چه سری آرکید فورتزا هرایزن، نام خود را به عنوان پیشتاز سبک رانندگی ثبت کنند. در آن سوی دنیا، سونی و استودیو پولی فونی دیجیتال از این غافله عقب ماندند.

نسخه پنجم و ششم در نسل قبل، شاید عناوین خیلی خوبی بودند اما تمام انتظارات طرفداران را برآورده نکردند و کمبودها و اشکالات مختلف، تجربه بازیکن را خراب می کرد. به دلیل کیفیت نه چندان بالا و عدم عرضه متداوم بازی گرن توریسمو، موجب شد تا برند اکس باکس از پلی استیشن در زمینه عناوین رانندگی شبیه سازی جلو زد.

با شروع نسل جدید، مایکروسافت دو نسخه از سری هرایزن و سه نسخه از سری فورتزا موتوراسپرت وارد بازار کرده و هرکدام در نوع خود بهترین بودند. آخرین نسخه از سری شبیه سازی موتوراسپرت توانست به امتیاز بسیار خوب 88 دست پیدا کند.

نکته بسیار جالب این است که از شروع نسل جدید تا حالا، هیچ نسخه ای از سری گرن توریسمو توسعه داده نشده! از عرضه نسخه ششم چهار سال گذشت و خبری از یک انحصاری شبیه سازی رانندگی از سوی شرکت سونی نیامد تا آنکه از نسخه گرن توریسمو اسپرت دو سال پیش در نمایشگاه پاریس رونمایی شد.

پسوند «اسپرت» به جای شماره هفت، به این معنا نیست که با نسخه پیش درآمد یا فرعی طرف هستیم. کازونوری یامائوچی، خالق سری گرن توریسمو و رئیس استودیو پولی فونی دیجیتال، تاکید کرد که محتوای موجود در این نسخه هم تراز با نسخه های اصلی است.

با این وجود، برخلاف نسخه های قبلی، تغییر آب و هوایی پویا و چرخه شب و روز در بازی وجود ندارد. قبل از هر مسابقه می توانید هر دوی آن ها را خودتان مشخص کنید اما خبری از تغییر پویا نیست.

جز همین مورد، می توان گفت که تمامی عناصر بازی حال و هوای نسل جدید را دارد. سازندگان توضیح دادند که ساختار کنسول پلی استیشن 4 و قدرتی که در اختیار ما قرار می دهد، ساخت یک اثر باکیفیت را برایمان آسان تر کرده است. به عقیده آن ها برنامه نویسی برای پلی استیشن 4، برخلاف پلی استیشن 3، بسیار آسان تر است و آن ها بهتر می توانند ایده های خود را پیاده سازی کنند.

بخش رالی و رانندگی در جاده های خاکی نیز در بازی وجود دارد. طرفداران دریفت های عجیب غریب خوشحال باشید!

بازی سه بخش آرکید، اسپرت و کمپین دارد. در قسمت آرکید، می توانید با دوستان خود یا با هوش مصنوعی به رانندگی بپردازید و مسابقه کنید. در بخش اسپرت، همان بخش رقابتی بازی است که باید مهارت خود را نشان دهید.

به دلیل کیفیت نه چندان بالا و عدم عرضه متداوم بازی گرن توریسمو، برند اکس باکس از پلی استیشن در زمینه عناوین رانندگی شبیه سازی جلو زد.

بخش کمپین یا تک نفره، برخلاف نسخه های قبلی، یک سری ماموریت ها را برایتان تدارک می بیند تا بتوانید مهارت های رانندگی خود را تقویت کنید. شاید برای بسیاری از طرفداران حذف شدن بخش تک نفره یعنی شرکت در مسابقات با ماشین های مختلف، بخش اعظمی از لذت گرن توریسمو را تشکیل می داد. حالا باید ماموریت هایی همچون رفتن از نقطه الف تا ب  در مدت زمان مشخص را انجام دهید و یک سری نکات ریز رانندگی را آموزش ببینید.

البته نباید این موضوع را یک نکته کاملاً منفی درنظر گرفت. با گسترش اینترنت و در دسترس بودن سرعت مناسب، چنین عناوینی سعی می کنند به تجربه چند نفره گرایش پیدا کنند. گرن توریسمو اسپرت بیشتر روی «هنر رانندگی» تمرکز می کند تا ارائه یک تجربه مجازی تک نفره به عنوان یک راننده حرفه ای. حمایت فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی یعنی FIA از بازی گرن توریسمو اسپرت، خود گواهی بر این مسئله است.

مود عکس برداری Scrape، به شما این امکان را می دهد تا تصاویر زیبایی از بازی بگیرید؛ بسیاری از عناصر از جمله موقعیت ماشین نیز قابلیت شخصی سازی دارند.

دو مسابقه قهرمانی به صورت سالانه در بازی گرن توریسمو اسپرت برگذار می شود که یکی از آن ها رقابت بین کشورها و دیگری میان نمایندگان کمپانی های سازنده اتومبیل است. خود بازی گرن توریسمو اسپرت و تمام پیست های اتومبیل رانی بازی مطابق استانداردهای فدراسیون است و علاوه بر مدیریت مسابقات، به برنده هر مسابقه جایزه نفیسی در مراسم سالانه کشور پاریس می دهند.

177 ماشین و 28 پیست از 19 مکان مختلف، محتوای بازی گرن توریسمو اسپرت را تشکیل می دهد. در نگاه اول و در مقایسه با تعداد ماشین های نسخه هفتم سری فورتزا موتوراسپرت (بیش از 700 عدد)، ارقام بسیار ناامیدکننده به نظر می آیند، اما بهتر است قبل از قضاوت به دو نکته توجه شود: نسخه پنجم و ششم بیش از «هزار» ماشین دراختیار داشت اما تنها تعداد محدودی جزئیات مناسب داشته و بسیاری از ماشین ها نیز همان مدل های نسخه چهارم بودند.

مورد دوم، جزئیات فوق العاده بالای ماشین ها در نسخه اسپرت و قابلیت شخصی سازی گسترده ای است که در اختیار بازیکنان قرار داده شده. از بدنه داخلی ماشین گرفته تا رنگ بندی ماشین و داشتن لوگوها و برندها روی آن، همه چیز قابلیت شخصی سازی دارند و باید گفت سازندگان در مدل سازی ماشین ها سنگ تمام گذاشته اند.

با اعلام پشتیبانی بازی گرن توریسمو اسپرت از هدست واقعیت مجازی شرکت سونی، تحرک خاصی در طرفداران ایجاد نشد. تنها بخش کوچکی از بازی به واقعیت مجازی اختصاص داده شده و جزئیات آن به صورت دقیق مشخص نیست. البته آقای یامائوچی هماهنگی بین هدست و بازی را «طبیعی و قابل قبول» تعریف کرد.

نه تنها مدل سازی ماشین ها، بلکه همه چیز در گرن توریسمو اسپرت فوق العاده طراحی شده است. بافت ماشین ها، جزئیات در ساختار آن ها، طراحی پیست ها، رنگ بندی محیط و جزئیات اطراف جاده همه و همه در سطح بالایی هستند و گرافیک واقع گرایانه فورتزا موتوراسپرت 7 را به چالش می کشد.

گرن توریسمو اسپرت بیشتر روی «هنر رانندگی» تمرکز می کند تا ارائه یک تجربه مجازی تک نفره به عنوان یک راننده حرفه ای.

در زمینه تکنیکی نیز ارائه بازی با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه، نشان می دهد با وجود تفاوت قدرت بین دو کنسول پلی استیشن 4 پرو و اکس باکس وان اکس، گرن توریسمو اسپرت از غافله عقب نخواهد ماند و تمام تلاشش را خواهد کرد تا بهترین تجربه واقع گرایانه را به بازیکنان ارائه دهد.

قابلیت HDR یا High Dynamic Range به صورت بهبود یافته در بازی لحاظ شده و گستره رنگ ها به حدی پیش رفته تا هر رنگ قابل تشخیص توسط چشم انسان، در گرن توریسمو اسپورت قابل مشاهده باشد. توسعه دهندگان اعلام کردند که برای تجربه عالی بازی حتماً نیازی به تلویزیون 4K با قابلیت پشتیبانی از HDR نیست و گرن توریسمو اسپرت روی تلویزیون های معمولی تر نیز یک تجربه فوق العاده به شما ارائه خواهد داد.

یک سری مدل های مفهومی و غیر واقعی نیز در بازی وجود دارد که می توانید با آن ها رانندگی کنید.

شاید تنها نکته ای که کمی آزاده دهنده باشد، استفاده از موتور فیزیک نسخه ششم این سری است که برای نسل قبل طراحی شده که امیدواریم برنامه نویسان روی این موضوع کوتاهی نکنند و یک بازی فوق العاده زیبا با فیزیک نسل قبلی تحویل طرفداران ندهند.

سازندگان برای ارائه یک تجربه واقعی یک انجین شبیه سازی صدا برای گرن توریسمو اسپرت طراحی کرده اند که تمام صداهای درون ماشین را لحاظ می کند؛ از صدای موتور ماشین گرفته تا انتقال قدرت (مربوط به بخش جعبه دنده)، اگزوز، جاده و حتی صدای باد به بهترین شکل شبیه سازی شده تا هنگام رانندگی با ماشین، کاملاً درون اتمسفر بازی قرار بگیرید.

بازگشت برند پورشه خبر بسیار خوبی برای طرفداران بود. بعد از دست دادن لیسانس برند پورشه از طرف شرکت الکترونیک آرتز، حالا ماشین های پورشه نیز در سری گرند توریسمو وجود دارد.

در پایان باید گفت که تمام آنچه از گرن توریسمو اسپرت منتشر شده، اعلام می کند که با یک شبیه سازی کاملاً استاندارد طرف هستید که تمام مشکلات نسخه های قبلی را برطرف کرده است. به عقیده نویسنده، گرن توریسمو اسپرت نیازی ندارد یک نسخه انقلابی باشد.

همانطور که خواندید، هیچ عنصر انقلابی در بازی دیده نمی شود تا طرفداران را به وجد آورد. همینکه طرفداران دوباره به گرن توریسمو روی خوش نشان دهند، کنسول پلی استیشن 4 دارای یک انحصاری قابل قبول دیگر شود و از همه مهم تر، اعتبار از دست رفته و فراموش شده این سری برگردد برای شرکت سونی و استودیو پولی فونی کافی است.

گرن توریسمو اسپرت شاید بهانه ای برای عرضه نسخه های بهتر و باکیفیت تر باشد. تا مدت کوتاهی دیگر بازی عرضه می شود و به تمام سوال های ما پاسخ می دهد. پس باید منتظر ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    تعداد خیلی کمتر ماشین ها در مقایسه با نسخه های قدیمی و نداشتن سینگل پلیر واقعی برای این نسخه ناامیدکنندس ?

  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    خیلی خوبه که بازیا به سمت آنلاین شدن میرن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی