کشور جمهوری چک به عنوان ناسالم ترین کشور جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد

کشور جمهوری چک به عنوان ناسالم ترین کشور جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد

تحقیقاتی که نتایج آن در روزهای اخیر به چاپ رسیده، کشور جمهوری چک به عنوان ناسالم ترین کشور جهان شناخته شده است. بر اساس مطالعات یک موسسه ی تحقیقاتی پزشکی با نام «Clinic Compare» بر اساس داده هایی که از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده و بر اساس تحلیل میزان مصرف الکل، تنباکو و شیوع چاقی در میان ۱۷۹ کشور در سراسر جهان این نتیجه حاصل شده است. در این فهرست کشوری مانند بریتانیا در رتبه ی ۱۹ قرار دارد که در زمینه ی مصرف مشروبات الکلی مقام نهم را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. بر اساس این تحقیق مردم جمهوری چک در زمینه ی مصرف مشروبات الکلی در میان چند کشور اول جهان قرار دارند و هر فرد ساکن این کشور به طور متوسط در طول سال ۱۳.۷ لیتر مشروبات الکلی می نوشد.

همچنین این کشور در زمینه ی مصرف سیگار و تنباکو نیز رتبه ی یازدهم جهان را دارد. در این رده بندی کشورهای روسیه، اسلوونی، بلاروس، اسلواکی و دیگر کشورهای اروپای شرقی نیز در رتبه های بعدی قرار می گیرند. در واقع کشورهای اروپای شرقی از ده رتبه ی اول این فهرست نه رتبه را به خود اختصاص داده و ایالات متحده تنها کشور غربی خارج از این حوزه است در رتبه ی دهم این فهرست قرار می گیرد. البته این رتبه به طور مشترک در اختیار ایالات متحده و لیتوانی قرار گرفته است. در زمره ی چاق ترین کشور جهان، اقیانوسیه قرار دارد که ۴۱ درصد از جمعیت آن دارای شاخص توده ی بدنی بالای ۳۰ بوده اند. فیجی، تونگا، تووالو و کیریباتی نیز در رده های بعدی چاق ترین مردمان جهان قرار دارند.

سالم ترین کشور در این فهرست افغانستان بوده که در زمینه ی کمترین میزان چاقی رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده است و تنها ۲.۷ درصد از جمعیت این کشور دارای شاخص توده ی بدنی بالای ۳۰ هستند. همچنین ساکنان این کشور به طور معمول تنها ۸۳ نخ سیگار در سال مصرف می کنند و کمترین میزان مصرف الکل را در جهان نیز دارا هستند. البته قوانین این کشور در ممنوعیت مصرف، ساخت و داشتن مشروبات الکلی تاثیر مهمی در این موضوع داشته است. گینه دومین کشوری است که سالم ترین مردمان را دارد و بعد از ان نیز نیجر و نپال قرار دارند که میزان مصرف مشروبات الکلی و درصد چاقی در آن ها با کشورهای شرق اروپا قابل مقایسه نیست.

منبع: independent
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • Traveler مهر ۸, ۱۳۹۶

    ایرانو
    خخخ
    افغانستان از بس کار میکنن چاق نمیشن

  • آترین مهر ۱۴, ۱۳۹۶

    البته سرانه درآمد و اقتصاد تاثیر به سزایی در چاقی مردم داره که کشورهایی مثل افغانستان و یا کشور های آفریقایی نمیتونن افراد چاق زیادی داشته باشن. و صد البته به خاطر قوانین منع تولید و خرید مشروبات الکلی در کشورهای اسلامی آمار درستی از میزان مصرف به دست نمیاد ولی باز هم از میزان متوسط جهانی پایینتر هستند (به خاطر دین و عدم دسترسی به مشروبات). فقط میمونه سیگار که اونم کشورهای شرق اروپا رکورددار هستند. ولی در کل ایران باید یه درجه تیره تر بشه.

  • سامان مهر ۱۴, ۱۳۹۶

    پس فکر کنم این موسسه در تعریف سلامت دچار مشکل شده!!.مردم افغانستان و افریقا به دلیل سو تغزیه لاغر هستند و تا وقتی تریاک هست ( در افغانستان) کسی سمت سیگار نمیرود…….پارامترهای مربوط به سلامت باید خیلی بیشتر باشد!

  • محمد مهر ۱۴, ۱۳۹۶

    ایران؟

  • مازیار آذر ۲۴, ۱۴۰۱

    خواهشا د.روغ گویی نکنید
    ر جمهوری چک به ازای هر نفر دو تخت بیمارستان موجوده و در زمینه بهداشت رتبه یک اتحادیه اروپا را داراست
    و ششمین کشور امن جهان از نظر بهداشت اجتماعی و سلامتی است