ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با بهترین نرم افزارهای فشرده سازی ویندوز آشنا شوید

حتما می دانید که برای انجام بسیاری از کارها روی سیستم عامل ویندوز، ملزم به استفاده از نرم افزارهای فشرده سازی هستید. البته در خود ویندوز نیز ابزاری برای استخراج داده ها از فایل های ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۵ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

حتما می دانید که برای انجام بسیاری از کارها روی سیستم عامل ویندوز، ملزم به استفاده از نرم افزارهای فشرده سازی هستید. البته در خود ویندوز نیز ابزاری برای استخراج داده ها از فایل های ZIP وجود دارد که می توان از آن کمک گرفت.

اما مسئله اینجاست که تمامی فایل های آرشیوی، با فرمت ZIP تعریف نمی شوند و ممکن است در این راه با فرمت هایی از جمله 7Z و RAR رو به رو شوید. پس در نتیجه از طریق ابزار خود ویندوز، دسترسی به اطلاعات بایگانی شده داخل این فایل ها امکان پذیر نیست.

بنابر این باید به سراغ نرم افزارهای شخص ثالثی بروید که به کمکشان، امکان دسترسی به به هر نوع فرمتی مهیا می شود. علاوه بر این، ساخت فایل های فشرده و بایگانی آن ها نیز مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

به همین منظور در ادامه به معرفی بهترین نرم افزارهای فشرده سازی می پردازیم که می توان از طریق آن ها، هم فایل آرشیوی ساخت و هم داده ها را از هر فرمتی استخراج کرد.

7Zip

WinZip و WinRAR را شاید بتوان نام آشناترین نرم افزارهای فشرده سازی دانست. اما مسئله اینجاست که هر دو آن ها، نرم افزارهایی تجاری هستند و برای دسترسی به خدماتشان موظف به پرداخت هزینه هستید.

به طور تقریبی برای استفاده از امکانات هر یک از این نرم افزارها، باید هزینه ۳۰ دلاری آن ها را متحمل شوید. با این حال، می توان با نصب نرم افزار متن باز 7Zip، بدون پرداخت حتی یک ریال به تمام امکانات WinZip و WinRAR دست پیدا کرد.

البته باید خاطر نشان کرد که 7Zip چندان ظاهر امروزی و مدرنی ندارد. علاوه بر این، تیم توسعه دهنده دسترسی چندانی هم به منابع مالی بزرگ ندارد و به همین دلیل ممکن است در رابط کاربری نرم افزار شاهد نمایش تبلیغات باشید.

با این حال نباید این موضوع را فراموش کرد که این نرم افزار متن باز، کاملا رایگان است و استفاده از خدماتش هیچ هزینه ای برای کاربر در بر ندارد. همچنین تقریبا از تمامی سیستم عامل های شرکت مایکروسافت (از ویندوز XP گرفته تا ویندوز ۱۰) پشتیبانی می کند.

علاوه بر این، 7Zip قادر به ساخت فایل های آرشیوی با فرمت های 7z ،XZ ،BZIP2 ،GZIP TAR ،ZIP نیز هست و می توان به کمک این نرم افزار، داده ها را از همین فرمت ها نیز استخراج کرد.

همچنین، به کمک 7Zip امکان استخراج از ۳۱ نوع فرمت دیگر هم فراهم می شود که از میان آن ها می توان به UEFI و ISO اشاره کرد. در کنار تمام موضوعاتی که به آن ها اشاره شد، باید گفت که 7Zip مجهز به یک فایل منیجر مستقل نیز هست که به کمک آن می توان راحت تر به فایل های سیستم و داده های استخراج شده دست پیدا کرد.

در ضمن فایل منیجر 7Zip با فایل اکسپلورر یا ویندوز اکسپلورر نیز در تعامل خوبی قرار دارد و به واسطه همین موضوع، می توان تنها با یک کلیک راست ساده روی هر فایل به امکانات مختلفی دست پیدا کرد.

در پایان نیز باید به این اشاره کرد که 7Zip برای رمز گذاری روی فایل ها، از الگوریتم رمزنگاری AES-256 استفاده می کند. پس با استناد به همین موضوع، می توان از امنیت فایل های آرشیوی اطمینان حاصل کرد.

PeaZip

با اینکه 7Zip از هر جهت یک نرم افزار پر قدرت و کاربردی است، اما به دلایلی برخی از کاربران نمی توانند ظاهر قدیمی و نسبتا از مد افتاده آن را تحمل کنند. پس در این صورت چاره ای به جز پرداخت هزینه و دریافت خدمات WinRar یا WinZip برای این دسته از کاربران باقی نمی ماند.

اما اگر جزو این دسته کاربران هستید، بهتر است کمی صبر کنید و قبل از انجام هر کاری فرصتی در اختیار PeaZip، قرار دهید. PeaZip از خیلی جهات شباهت بسیار زیادی به 7Zip دارد؛ هم متن باز است و هم رایگان.

با این حال، رابط کاربری زیبایی هم دارد که همین عامل بزرگترین مزیت آن نسبت به 7Zip است. علاوه بر این، PeaZip ویژگی های بسیار پیشرفته ای هم مجهز است که بیشتر برای حرفه ای ها تدارک دیده شده و کمتر به درد کاربران معمولی می خورد.

به عنوان مثال به کمک PeaZip، می توانید برای امور مختلف برنامه ریزی کنید و در زمان بندی های خاص، فعالیت های مختلفی را به صورت اتوماتیک به انجام برسانید. همچنین PeaZip از قابلیت نصب پلاگین نیز پشتیبانی می کند. به نوعی می توان با نصب پلاگین های مختلف روی این نرم افزار به ویژگی های مختلفی دست پیدا کرد.

به عنوان مثال با نصب یک پلاگین ساده، می توان فایل های آرشیوی WinAce’s ACE را باز نمود و در آن ها دخل و تصرف کرد. علاوه بر این، گفتنیست که PeaZip از فرمت های جدید ZIPX و ARC نیز پشتیبانی می کند.

ابزار اختصاصی ردموندی ها

البته نصب چندین نرم افزار مختلف روی سیستم، چندان مورد پسند همه کاربران نیست. برخی از کاربران دوست دارند تنها از ابزارهایی استفاده کنند که خود ویندوز در اختیارشان قرار داده است.

با این حال استفاده از ابزار پیش فرض ویندوز، محدودیت هایی هم برای کاربر به همراه دارد. به این صورت که تنها می توانید به کمک این ابزار تنها با فایل های ZIP کار کنید و به غیر از این مورد، امکان دسترسی به فرمت های دیگر را نیز از دست می دهید.

علاوه بر این، با استفاده از این ابزار، امکان رمزگذاری روی فایل های آرشیوی نیز از کاربر گرفته می شود و در ایجاد فایل های ایمن ناکام خواهید ماند. با این حال، استفاده از این ویژگی با تمامی نواقصش بسیار آسان و راحت است.

تنها کافیست با مشاهده فایل های «zip»، روی شان دو بار کلیک کنید تا ویندوز آن ها را همانند یک پوشه برای تان باز کند. به همین ترتیب می توانید محتوای موجود در این فایل ها را، کپی کنید و به جای دیگر انتقال دهید.

حتی می توانید خیلی راحت داده های مختلف را بدون انجام هیچ کار پیچیده ای، به این فایل ها اضافه کنید. همچنین برای ساخت و استخراج محتوا از فایل های Zip، نیازی به انجام کارهای عجیب و غریب ندارید.

تنها با اعمال یک کلیک راست روی فایل zip و انتخاب گزینه «Extract All» می توانید تمام محتوای داخل فایل را استخراج کنید و به جای دیگری در سیستم منتقل نمایید. همچنین برای ساخت فایل zip نیز می توان با فشردن کلیک راست روی محتوای مورد نظر، وارد منو «Send to» شد و سپس با انتخاب گزینه «Compressed»، مراحل فشرده سازی را آغاز کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • shahabkazemi
    shahabkazemi | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    نکته جالبی که وین رر رو از وین زیپ جدا کرده اینه که میشه بعد از 40 روز به صورت رایگان ازش استفاده کرد حتی اگه لایسنسنشو نداشته باشی و حتی اگه کرک نکنی چه داخل ایران چه خارج ایران! و این دقیقا چیزیه که به نظرم غول های نرم افزاری مث مایکروسافت نمیتونن پیادش کنن چون مایکروسافت به حد کافی جهانی هست و بازارو در اختیار داره بهترین سایتم واسه خرید لایسنس اورجینال سایت WWW.MICROSOFTOFFICIAL.COM هستش

  • Abbas_Amoohashemi
    Abbas_Amoohashemi | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    فقط winrar و دیگر هیچ

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    @عادل حقیقی
    با تبدیل کد هاش به داس شاید بشه خیلی کمش کرد ولی با این برنامه تا این حد فکر کنم یک خورده غیر منطقی به نظر میرسه

  • هادی
    هادی | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    @عادل جان ی چیز بگو بگنجه داداش?

  • عادل حقیقی
    عادل حقیقی | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    بستگی به نوع فایلی که میخوایم فشرده اش کنیم هم داره
    گاهی اوقات حجم اصلی کمتر از حجم فشرده شده میشد
    من با 7zip خیلی خاطرات خوشی دارم و یادمه بازی ۱ گیگ رو کرد ۳۸ مگابایت

    • betoche
      betoche | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

      راست میگه منم دیدم

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

      داداش چطوری یک گیگو کردی چهل مگ دقیقا!
      این منو یاد افسانه فشرده کردن 61 گیگ جی تی ای وی در حدود 10 مگ میندازه....

    • ‌شکور حسین
      ‌شکور حسین | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

      شاید با kgb archiver این کارو انجام دادین!

مطالب پیشنهادی