ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استحکام زمین کمتر از میزانی است که پیش تر تصور می شد

همواره از گذشته این سوال مطرح بوده که زمین از نظر فیزیکی تا چه حد استقامت دارد؟ حالا بر اساس تحقیق گروهی از دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا مشخص شده که در واقع کره خاکی ما از چیزی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

همواره از گذشته این سوال مطرح بوده که زمین از نظر فیزیکی تا چه حد استقامت دارد؟ حالا بر اساس تحقیق گروهی از دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا مشخص شده که در واقع کره خاکی ما از چیزی که تصور می شد، ضعیف تر است. برای یافتن این موضوع محققان، مدل جغرافیایی، نحوه شکل گیری صفحات زمین و ساختار آنها را بررسی کرده اند. به این منظور آنها سیلیکات منیزیم موجود در لایه بین هسته و پوسته زمین را که بخش زیادی از لایه مذکور را تشکیل می دهد، مورد آزمایش قرار دادند.

محققان برای اندازه گیری میزان استحکام سیلیکات منیزیم از برش الماس استفاده کرده اند

لازم به ذکر است که وضعیت لایه میانی موجب رفتار شبه پلاستیک سیلیکات منیزیم می شود ولی در آزمایشگاه محاسبه میزان استحکام این ماده، بسیار مشکل است؛ زیرا احتمال شکسته شدن آن وجود دارد. به منظور جلوگیری از شکست، محققان از فناوری ویژه برش الماس استفاد کردند. آنها نوک تیز الماس را روی نمونه آزمایشگاهی قرار دادند و همزمان با وارد آورن فشار، شروع به اندازه گیری میزان استحکام آن کردند. در حین این عمل، آنها به ضعف سیلیکات منیزیم و نسبت اندازه به استقامت آن پی بردند.

در نهایت مشخص شد که در دما و فشار بالا، هرچه اندازه سیلیکات منیزیم کوچکتر باشد، استحکام آن بیشتر است. با توجه به این موضوع که این ماده در لایه های میانی زمین اندازه ای بزرگتر از نمونه آزمایشگاهی دارد، نتیجه گرفته شد که نمونه های موجود در لایه میانی زمین از استحکام بسیار کمتری برخوردار هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی