ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برندگان مسابقه برترین خطای دید اعلام شدند [تماشا کنید]

هیئت داوران بین المللی، به تازگی نتایج مسابقه برترین خطای دید امسال را اعلام کردند که بعضی از آنها واقعاً ذهن آدم را درگیر می کند. در این مسابقه ویدیوهایی که از سال 2016 به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

هیئت داوران بین المللی، به تازگی نتایج مسابقه برترین خطای دید امسال را اعلام کردند که بعضی از آنها واقعاً ذهن آدم را درگیر می کند.

در این مسابقه ویدیوهایی که از سال 2016 به بعد در یوتوب آپلود شده بودند، شرکت داده شدند و آنهایی که بیشتر از همه توانایی فریب قوای حسی و شناختی انسان را داشتند، جایزه برتر را دریافت کردند.

با انتخاب هیئت داوران، مقام نخست به ویدیوی «شکل های حرکتی» اختصاص یافت. در این ویدیو ابتدا فقط مجموعه بی نظم و تصادفی از پیکسل ها دیده می شوند، اما با شروع حرکت آنها اجسامی در مقابل دیدگان ما ظاهر می شوند.

محققین می گویند تشکیل تصاویر و پس زمینه صرفاً با روشن و خاموش کردن پیکسل ها و با زمان بندی خاص انجام می شود و اگر هر صحنه را ثابت کنید، اثری از شکل ها نمی بینید.

مقام دوم به خطای دید معروف «دیوار کافه» (Cafe Wall) رسید که موارد مشابه آن را زیاد دیده ایم، اما این بار توسط «ویکتوریا اسکای» به سطح تازه ای رسیده.

در این تصویر، خطوط کاملاً با هم موازی هستند اما ذهن به هیچ وجه این موضوع را قبول نمی کند. نکته اصلی در این خطای دید، لوزی های سیاه و سفید هستند که در نقاط تقاطع قرار گرفته اند.

طراح این خطای دید می گوید با بررسی صدها نمونه مختلف از این خطای دید، از جمله نسخه اصلی که توسط «ریچارد گرگوری» ساخته شده و موارد طراحی شده توسط «آکیوشی کیتائوکا» توانسته به این نتیجه حیرت انگیز برسد.

مقام سوم امسال هم به نسخه حرکتی از خطای دید معروف «مولر-لایر» رسیده که توسط «جیانی ای. سارکن» طراحی شده.

در این خطای دید با تغییر جهت پیکان ها، طول پاره خط ها هم تغییر می کنند در حالی که اساساً چنین موضوعی صحت ندارد.

سارکن می گوید توهم افزایش و کاهش طول پاره خط ها در زمان بسیار کوتاهی صورت می گیرد، بنابراین به نظر می رسد این پدیده به ویژگی های فیزیولوژیکی انسان بستگی مربوط است و مبنای روانشناختی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Captain data
    Captain data | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    خیلی جالب و دیدنی بود ممنونم

  • sajjad salaя
    sajjad salaя | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    cool ?

  • hosss021
    hosss021 | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    گو گیجه گرفتم !B-)

  • عادل حقیقی
    عادل حقیقی | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    ?باحاله

مطالب پیشنهادی