ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

5 اشتباه رایج در نگهداری از خودروهای توربو

خودروسازان امروزه به مسائلی مانند محیط زیست و آلایندگی اهمیت بالایی می‌دهند و از طرفی نیز نمی خواهند تا کاهش آلایندگی محصولاتشان سبب افت عملکرد آنها شود. به همین دلیل است که شاهد حرکت جمعی ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۷ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

خودروسازان امروزه به مسائلی مانند محیط زیست و آلایندگی اهمیت بالایی می‌دهند و از طرفی نیز نمی خواهند تا کاهش آلایندگی محصولاتشان سبب افت عملکرد آنها شود.

به همین دلیل است که شاهد حرکت جمعی خودروسازان به سمت استفاده از پیشرانه های پرخوران هستیم و دیگر کمتر خودروسازی به فکر استفاده از موتورهای تنفس طبیعی است.

توربوشارژر ها این امکان را به خودروسازان می دهند که از موتور کوچکتر قدرت و گشتاور بالایی را بیرون بکشند ضمن اینکه مصرف سوخت و آلایندگی را نیز می توان در حد مناسبی پایین نگه داشت.

با این وجود استفاده از توربوشارژر حساسیت موتور را بالاتر می برد و بنابراین باید دقت بیشتری در نگهداری اینگونه خودروها کرد. در ادامه شما را با ۵ نکته آشنا خواهیم کرد که در موتورهای توربوشارژر باید رعایت کنید.

۱. با موتور سرد حرکت نکنید

توربوشارژر ها دور بسیار بالایی دارند و به همین خاطر بلبرینگ هایی که در آن ها بکار رفته اند نیاز به روغن کاری مداوم دارند. روغن کاری بلبرینگ های سیستم توربو توسط روغن موتور انجام می شود. اما باید توجه داشته باشید روغن موتور تا زمانی که به دمای کارکرد مناسب خود نرود روغن کاری خوبی انجام نمی دهد.

برای همین منظور بهتر است تا زمانی که موتور خودرو کاملا گرم شود خیلی به موتور فشار نیاورید و یا ۳ الی ۴ دقیقه برای گرم شدن موتور صبر کنید و یا اگر می خواهید حرکت کنید نباید دور موتور را خیلی بالا برده و شتاب گیری های سریعی را انجام دهید.

البته موتورهای جدید طوری طراحی شده اند که هر چه زودتر گرم شوند و به دمای مناسب خود برسند.

۲. بعد از رانندگی طولانی ماشین را فورا خاموش نکنید

توربو شارژر دمای بسیار بالایی دارد و اگر شما پس از چند ساعت رانندگی خودرو را به طور ناگهانی خاموش کنید پمپ روغن خودرو نیز از کار می افتد و جریان روغن متوقف می شود. به این ترتیب روغن در مجراهای داغ توربوشارژر گیر افتاده و تبدیل به روغن سوخته می شود و چنین چیزی جرم گرفتن موتور را به همراه خواهد داشت.
به همین خاطر باید چند دقیقه ای صبر کرده و سپس موتور خودرو را خاموش کنید.

۳. با دنده مرده حرکت نکنید

حرکت با دنده ی سبک و زمانی که دور موتور خودرو در دوری پایین تر از ۲ هزار دور بر دقیقه قرار دارد در خودرو های توربو چیز مناسبی نیست چون در این حالت اگر بخواهید سرعت خود را افزایش دهید باید پدال گاز را بیش از حد معمول بفشارید و به این ترتیب انژکتور های خودرو سوخت پاشی بیش از اندازه انجام می دهند.

در این حالت مخلوط سوخت به هوا نسبت اختلاط مناسبی ندارد و همین مورد می تواند در دراز مت سبب آسیب دیدن موتور شود.

۴. از سوخت مناسب استفاده کنید

عدد اکتان در سوخت موتور های توربو بسیار مهم است چون اگر بنزین شما اکتان پایینی داشته باشد می تواند منجر به پدیده ناک شود که برای موتور بسیار مخرب است.

برای همین منظور اگر به سوخت مناسب دسترسی ندارید بهتر است از مکمل های اکتان افزا استفاده کنید.

۵. در هنگام دور زدن گاز ندهید

سیستم توربو همیشه مقداری تاخیر در عملکرد دارد. به همین خاطر اگر در هنگام دور زدن پای خود را روی پدال گاز فشار دهید توربوها به صورت آنی عمل نخواهند کرد و سپس با تاخیر وارد عمل شده و قدرت بالایی به صورت ناگهانی به چرخ های خودرو منتقل می شود.

در چنین شرایطی اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب باشد ممکن است به راحتی کنترل قسمت عقب خودرو را از دست بدهید و این می تواند بسیار خطرناک باشد.

رعایت نکاتی که در بالا ذکر شدند می تواند سبب شود که شما تجربه ای بدون دردسر و ایمن را با خودروی توربو خود داشته باشید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Nasser fanaei
    Nasser fanaei | ۲۶ شهریور ۱۳۹۷

    یک مورد رافراموش کردید برای نگهداری بهتر ازموتورهای توربو اعلام کنید وآن استفاده از روغن موتور تما سنتتیک 5w40یا 5w30 است واینکه حتما هر۵۰۰۰ کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید واگر نمایندگی برای تعویض ۱۰۰۰۰ کیلومتررا اعلام میکند درسرویسهای دوره ای شما یکبار مابین یعنی هر۵۰۰۰ کیلومتر فقط روغن موتور رابدون فیلتر خودتان درتعویض روغنی مورد اعتمادتان تعویض نمایید وهرروغن موتوری که درسرویس دوره ای درنمایندگی استفاده میشود ازهمان نوع و مارک وگرانروی که نمایندگی استفاده مینماید استفاده کنید چون معمولا موتورهای توربو درحالت صفر کیلومتر ۱۵۰۰۰۰ کیلومترگارانتی کارایی خواهند داشت ولی قطعا بادور بالا وفشاری که درموتورهای توربو به آن وارد میشود مشکلات آنها بعد ازاتمام گارانتی است ونمایندگی ها بعداز ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر یا۵ سال هزینه زیادتری برایتان رقم خواهند زد ولی اگر دستوراتی که دراین سایت اعلام شده رعایت واین مورد تعویض روغن هر۵۰۰۰ تا رانیز رعایت کنید مطمئن باشید که تا۳۰۰ هزارکیلومتر برایتان کارخواهد کرد بدون تعمیر موتور

  • pouya s
    pouya s | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    الان حتی رو وانت هایی مثل فتون ایران خودرو و هرور که هر دو موتور کمینز دارند توربو شارژ داره و فک میکنم به زودی همه کارخونه ها استفاده کنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی