ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

به بهانه 25 سالگی؛ نگاهی به تاریخچه سری مورتال کمبت

مورتال کمبت از آن دست اسم هایی است که نامش با علاقه مند شدن بسیاری از انسان ها به ویدیو گیم گره خورده است. این سری که نسخه های آن از انگشتان دو دست فرا ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

مورتال کمبت از آن دست اسم هایی است که نامش با علاقه مند شدن بسیاری از انسان ها به ویدیو گیم گره خورده است. این سری که نسخه های آن از انگشتان دو دست فرا رفته و اخیراً به 25 سالگی رسیده، همان تصور وحشتناکی است که تمام والدین از خشونت بازی های ویدیویی در طول اوج گرفتن این صنعت طی این سال ها داشته اند.

انگار سازندگان بازی سراغ کابوس پدر مادر ها در مورد بازی های ویدیویی رفته و بر اساس همان، یک بازی مبارزه ای فوق العاده خشن ساخته بودند که نتیجه آن، به قدری اعتیاد آور بوده که فرزندشان را از خواب و زندگی غافل کند. در ادامه و با توجه به سالگرد این مجموعه، نگاهی به راه پر فراز و نشیب سری مورتال کمبت از نسخه اول تا به امروز خواهیم داشت.

در روزهایی که استریت فایتر ژاپنی، حرف اول را در بین بازی های مبارزه ای در شرق می زد. کمی دورتر و در قاره های اروپا و آمریکای شمالی، ذائقه تندتر مخاطبین بازی های ویدیویی این ناحیه، توقع متفاوتی از بازی های مبارزه ای نسبت به سری استریت فایتر داشت.

برای پاسخ به همین درخواست، استودیو میدوی گیمز در سال 1992 میلادی، اولین نسخه از سری مورتال کمبت را برای پلتفرم آرکید عرضه کرد. مبارزات فوق العاده سریع در کنار بخش های خشنی مانند فیتالتی و شخصیت های تیره، باعث شدند تا اولین مورتال کمبت، اولین بازی با درجه سنی «بزرگسال» نیز باشد.

اسکورپین و ساب-زیرو، دشمنان همیشگی!

داستان از جمله عناصری بود که از همان ابتدا به برگ برنده سری مورتال کمبت نسبت به رقبا تبدیل شد. قصه بازگشت شخصیتی شیطانی به نام Shang Tsung به زمین و به صف کشیدن مبارزان برتر از سرتاسر دنیا، در نگاه اول کلیشه ای به نظر می رسید اما با گذشت زمان و اخت گرفتن شما با یکی از شخصیت های داستانی بازی، جذاب تر و قابل اهمیت تر می شد.

ضربات از راه دور جذاب در کنار سرعت بالای بازی و کنترل 5 دکمه ای آن، به مذاق طرفداران بازی های مبارزه ای خوش آمد تا آینده این سبک با ادامه یافتن راه مورتال کمبت به نحو دیگری رقم بخورد.

موفقیت های قسمت اول مورتال کمبت باعث شد تا با فاصله کمی، نسخه دوم این سری در سال 1993 عرضه شود. آسان تر شدن کمبوها، فیتالتی های بیشتر و در نهایت مشکلات و باگ های کمتر در حین اجرای بازی روی دستگاه های آرکید، کنسول ها و پی سی باعث شد تا قسمت دوم این سری به یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ در زمان عرضه خودش تبدیل شود.

خشونت بالای بازی باعث شده بود تا صدای بسیاری از افراد چه در دولت آمریکا و چه در سایر بخش های نظارتی در بیاید. سازندگان بازی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و قرار گرفتن بخش هایی به نام Babality که در آن بازنده به کودک تبدیل می شد یا Friendship که در آن فرد برنده به بازنده هدیه ای می داد، به سخره گرفتن سازندگان توسط منتقدان به این سری محسوب می شد.

حالت Babality خنده دار و حتی ترسناک به نظر می رسید!

سرانجام و در نسخه چهارم، مورتال کمبت و به لطف سخت افزار بهتر کنسول ها، در نهایت وارد دنیای سه بعدی شد. پیش از این سری تیکن و ورچوئا فایتر با ارائه یک تجربه مبارزه ای سه بعدی، حسابی دل منتقدان و کاربران را به دست آورده بودند و ورود به این عرضه برای مورتال کمبت یک آزمون بسیار مهم به شمار می رفت.

کم شدن فیتالتی ها و تنوع پایین سبک های مبارزات بازی باعث شدند تا مورتال کمبت 4 با وجود ویژگی های خوب خود، از یک بازی خوب فراتر نرود.

با وجود کمبود محتوای بازی، اضافه شدن قابلیت دویدن کاراکترها و گرافیک بالای آن که در نسخه جانبی آن با نام مورتال کمبت گلد هم بهبود پیدا کرد، همگی باعث شدند تا مورتال کمبت 4 نزد بسیاری، به عنوان یکی بازی هایی شناخته شود که دنیای بازی های ویدیویی را به سمت سینمایی تر شدن پیش بردند.

بعد از آن که در اواخر دهه نود، مورتال کمبت به یکی از معروف ترین نماد های بازی های ویدیویی تبدیل شده بود و یک فیلم سینمایی پرفروش نیز در کارنامه خود داشت، صاحبان امتیاز آن تصمیم گرفتند تا شانس مورتال کمبت را در سایر سبک ها نیز امتحان کنند.

طبق همین تصمیم، دو بازی Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero و Mortal Kombat: Special Forces در فاصله سه از یک دیگر عرضه شدند که هرکدام به نوبت، لقب بدترین بازی عرضه شده تحت نام مورتال کمبت را به خود اختصاص دادند.

در Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero با ساب- زیرو ماجراهای مختلفی را تجربه می کردید، ماجراهایی نه چندان لذت بخش!

این دو بازی در سبک ماجرایی دسته بندی شده و با دوربین از کنار  دنبال می شدند. المان هایی مانند ضربات معروف سری مورتال کمبت یا شخصیت های محبوب مثل ساب-زیرو همگی چفت یک بازی ماجرایی نبودند تا زیاده خواهی سازندگان مورتال کمبت در آن سال بی نتیجه بماند.

شکست در نسل پنجم بازی های ویدیویی باعث شد تا توسعه دهندگان آن قید ساخت بازی روی پلتفرم های قدیمی را زده و به کنسول های جدید کوچ کنند. سخت افزار قوی تر پلتفرم هایی مانند ایکس باکس اورجینال و پلی استیشن 2، دست سازندگان بازی برای خلق یک محیط سه بعدی را بیشتر از گذشته باز گذاشته بود.

برای اولین بار در Mortal Kombat: Deadly Alliance، هر کدام از مبارزین قابلیت استفاده از سه نوع سبک مبارزه جدا را داشتند که با توجه به علاقه کاربر بین استفاده از اسلحه یا دستان خالی، به طور کامل تغییر می کرد. انیمیشن های واقعی تر و حرکات نرم تر مبارزین هم باعث می شدند تا مورتال کمبت این بار با وضوح بیشتری نسبت به گذشته، خشن و خونین باشد.

حالت Test Your Sight هم در این قسمت به بازی اضافه شده بود که در آن، باید محل درست درست پنهان شدن سکه را حدس می زدید. با چند بار حدس درست، کار شما سخت تر می شد و با یک اشتباه، همانطور که انتظارش را داشتید، به بدترین نحو ممکن کشته می شدید.

در سال 2004 میلادی، همزمان نسخه هایی از سری مورتال کمبت و تیکن به بازارها عرضه شدند. Mortal Kombat Deception با بخش آنلاین و محتوای افزوده ای با نام Konquest که همانند بازی های ماجرایی قبلی سری مورتال کمبت و این بار نه به صورت بازی جدا بر که به صورت بخشی در دل بازی اصلی مورتال کمبت قرار گرفته بود، Deception را به بازی قابل احترامی تبدیل کرد.

شطرنج و مورتال کمبت! چه کسی فکرش را می کرد.

اما مشکل اصلی، عملکرد فوق العاده تیکن 5 در همان سال محسوب می شد. رقیب ژاپنی، به نهایت بلوغ یک بازی مبارزه ای سه بعدی در آن سال ها رسیده بود. خشونت کمتر تیکن در کنار محتوای زیاد آن که شامل بخشی آرکید به نام Devil Mode و سه نسخه ابتدایی تیکن می شد، از رمز های موفقیت این بازی در آن سال ها محسوب می شدند.

اوج گرفتن تیکن در آن سال ها، زمینه افت مورتال کمبت را فراهم کرده بود. سال بعد از آن Mortal Kombat Shaolin Monks دوباره با تلفیق سبک ماجرایی و مبارزه ای عرضه شد و نشان داد که انگار سازندگان بازی، قصد زدن قید سبک ماجرایی را ندارند. البته Shaolin Monks بهتر از دو نسخه قبلی مورتال کمبت با همین سبک بود و بازی توانست تا رضایت نسبی منتقدان و کاربران را جلب کند.

عنوان Mortal Kombat Armageddon مهم ترین اشتباه میدوی گیمز محسوب می شد که زمینه ورشکستگی این استودیو و سقوط سری مورتال کمبت را فراهم کرد. بازی Armageddon  شلوغ ترین عنوان مورتال کمبت تا به امروز محسوب می شود. تعداد بالای کاراکتر و بالا رفتن هزینه بازی باعث شد تا از توجه سازندگان برای بهبود سایر بخش ها کاسته شود.

بازی Mortal Kombat : Armageddon شلوغ ترین مورتال کمبت در تاریخ سری محسوب می شود.

سبک مبارزات هر مبارز به عدد دو کاهش یافته بود و استفاده از موتور قدیمی که حتی عملکرد خوبی روی کنسول های همان نسل هم نداشت، آن هم در زمان شروع نسل جدید، از اشتباهات عجیب سازندگان در آن سال ها محسوب می شد.

واکنش منتقدان نسبت به بازی نسبتاً مثبت بود و این عنوان فروش متوسطی را تجربه کرد. مشکل آن جا بود که مورتال کمبت از  پرفروش ترین بازی تاریخ، تنها به یک بازی نسبتاً خوب و با هواداران محدودی تبدیل شده و به حاشیه رانده شده بود.

جدا از ترکیب دنیای مورتال کمبت با قهرمانان دی سی که آن هم یک بازی متوسط بود و میدوی را به طور کامل ورشکست کرد، مورتال کمبت تا 5 سال حضوری در دنیای بازی های ویدیویی نداشت

بعد از ورشکستگی کامل میدوی و خرید امتیاز مورتال کمبت توسط برادران وارنر، وظیفه ساخت نسخه جدید مورتال کمبت به استودیو ندررلم رسید. آن ها در سال 2011 کار خارق العاده ای انجام دادند و  با ریسکی مثال زدنی، ریبوتی برای سری مورتال کمبت خلق کردند؛ ریبوتی که به عقیده بسیاری، بهترین نمونه در تاریخ بازی های ویدیویی محسوب می شد.

مورتال کمبت 2011، از همه نظر یک بازی فوق العاده محسوب می شد. بخش داستانی پرکشش آن که دنباله ای بر Armageddon محسوب می شد نیز باعث شد تا سایت های معتبری مانند ای جی ان و گیم اسپات، از بخش داستانی بازی به عنوان بهترین نمونه در بازی های مبارزه ای یاد کنند.

سریع و خشن!

گیم پلی سینمایی بازی که شامل بخش هایی جدیدی می شد هم حسابی خوب از آب در آمده بود. حالت X-ray که با پر شدن نوار خاصی در طول مبارزه در اختیار شما قرار می گرفت، از جمله نکات مثبت بازی محسوب می شد. این بازی، اکثر جوایز بهترین بازی مبارزه ای در آن سال را تصاحب کرد و برای مدت طولانی و تا زمان عرضه نسخه بعدی مورتال کمبت، انتخاب شماره یک طرفداران بازی های مبارزه ای باقی ماند.

مورتال کمبت ایکس نیز که در سال 2015 برای کنسول های نسل هشتمی عرضه شده بود نیز راه نسخه ریبوت را پیش گرفت و با ارائه چند مکانیک جدید و محیطی پویاتر و مبارزاتی سینمایی، این سری را در اوج نگه داشت.

مورتال کمبت در طول این 25 سال پستی ها و بلندی های زیادی را تجربه کرده است. داستان این سری، از تبدیل شدن به یکی از بازی های پرفروش تاریخ گرفته تا یک بازی متوسط و در نهایت نجات یافتن آن با تغییر استودیو سازنده آن و ریبوت آن، درس خوبی برای بازی سازان یا هر فرد دیگری که به دنبال موفقیت در زندگی است، محسوب می شود. داستانی که نتایج خوب تاثیر نترسیدن در مقابل «تغییر» را به ما نشان می دهد.

نظر شما در رابطه با سری مورتال کمبت چیست؟ خاطرات خود در طول عمر 25 ساله این سری بازی را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Moslem ghasemi
    Moslem ghasemi | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    نن تنها نسخه ای که بازی نکردم deadly alliance بود انقدر با این کمبت خاطره دارم این بازی فوق العاده بوده و هست و امیدوارم بهترم بشه این بازی عشقه هرکی قبول داره لایک کنه

  • عادل حقیقی
    عادل حقیقی | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    mortal kombat armageddon limited edition for ps2

    یه قسمت منو بازی نوستالژیک
    umk3
    هست

  • عادل حقیقی
    عادل حقیقی | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    فقط ultimate mortal kombat 3 ورژنی که melina و subzero و ermac قفل هستند
    بهترین بازیکن ها هم
    human smoke
    kabal
    ermac

  • حسین زارع
    حسین زارع | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    کی ظاهر شدن هشتا نینجا تو صحنه رو یادشه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی