ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

راه حل انقلابی کانتیننتال برای حمل و نقل عمومی در شهر های آینده

کانتیننتال، که با نام «کنتی» نیز شناخته می‌شود، بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات خودروهای سبک و سنگین در کشور آلمان است. این شرکت به تازگی با الهام از طبیعت و توجه به فعالیت و عملکرد زنبور ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۵۵

کانتیننتال، که با نام «کنتی» نیز شناخته می‌شود، بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات خودروهای سبک و سنگین در کشور آلمان است.

این شرکت به تازگی با الهام از طبیعت و توجه به فعالیت و عملکرد زنبور های عسل ایده ای را برای وسایل نقلیه مستقل و خودران مخصوص آینده مطرح کرده است.

سبک زندگی مقرون به صرفه و صحیح زنبور های عسل در کنار  تحرک و جابجایی هماهنگ و هم راستای آن ها با محیط زیست توانسته است نظر این سازنده آلمانی جلب کند و این شرکت را به فکر ارائه مفهومی بیاندازد که بیانگر شبکه ای از وسایل نقلیه بدون راننده هماهنگ است.

این شبکه بهم پیوسته توانایی جابجایی هر چیزی را از مسافر تا بار داشته و به وسایل نقلیه الکتریکی خودران به چشم زنبورهای عسل کارگر یک کندو نگاه می کند.

دکتر المر دگنهارت، مدیر اجرایی کانتیننتال آ گ در مورد این کانسپت می گوید که وسایل نقلیه بدون راننده ستون فقرات حمل و نقل شهرها و کلان شهرهای رو به رشد در آینده بوده و مردم و کالا ها را در مناطق مختلف این شهرها جابجا می کند.

این وسایل نقلیه که شبیه ربات اند، مانند زنبور عسل مقرون به صرفه بوده و امکان تحرک و جابجایی را برای همه افراد فراهم می کنند.

البته ظاهر این خودرو های خودران به هیچ عنوان شبیه زنبور عسل نبوده و در واقع منظور کانتیننتال از تشبیه این خودرو ها به زنبور عسل توجه به سیستم جابجایی آن ها و منطق پشت این سیستم است.

طبعتا خودروهای خودران نیز درست شبیه دیگر خودروها از بدنه ای تشکیل شده اند که بر روی ۴ چرخ قرار داشته و از طریق قوای محرکه خود جابجا می شود.

این کابین محرک از پانل های شفاف در اطراف و سقف خود برخوردار بوده و پنجره های دوجداره آن می تواند به عنوان صفحه نمایش دیجیتال برای سرگرمی مسافران در داخل خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

مردم می توانند به خودروهای خودران این شبکه از طریق یک برنامه خاص بر روی گوشی های هوشمند خود دسترسی داشته باشند.

موتور الکتریکی این وسیله نقلیه اجازه دارند نهایتا با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و با هر بار شارژ کامل می توانند مسافتی ۳۵۰ کیلومتری را طی کند.

این رنج مسافت برای جایجایی بین شهرک های اطراف شهرها و گردش های خارج از شهر نیز بسیار مناسب است.

چرخ های جلو این خودرو ها حتی می توانند به صورت جداگانه برای دسترسی به مناطق خاص باز و بسته شده و بچرخند.

رویای کانتیننتال این است که از این خودرو های خودران هزاران نمونه در شهرها داشته باشد و آنها مانند دسته های بزرگ زنبور عسل متصل و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

هر خودروی این ایده مختص انجام یک کار بوده و بسته به حمل، نگه داری و جابجایی افراد و کالا ها خودروهای متفاوتی با اندازه و سایزهای مختلف در اختیار مردم قرار می گیرد.

در حال حاضر این شبکه به همراه خودروهای خودران خود واقعیت نداشته و ایده مربوط به آن ها تنها به صورت مجازی پیاده سازی شده است.

کانتیننتال می گوید که پیاده سازی این کانسپت و دسترسی به خودرو های الکتریکی آن ممکن سال ها طول بکشد.

هرچند که بخش بزرگی از تکنولوژی‌های مربوط به این ایده در حال حاضر وجود دارد، اما این تکنولوژی ها هنوز به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده و از پیچیدگی های لازم برخوردار نیستند تا بتوانند خودروهای خودران این شبکه را وارد جادها کنند.

بسیاری از زیرساخت های مربوط به این کانسپت فراهم نبوده و قوانین درست، کامل و صریحی نیز در این زمینه موجود نیست.

باید پیش از ورود این وسایل نقلیه خودمختار به جادها تمامی جوانب سنجیده و اقدامات لازم انجام شود وگرنه آسیبی جبران ناپذیر به سیستم حمل و نقل شهری وارد می شود.

با این حال می توان تصور کرد که در نهایت این شبکه از خودروها عملکردی فراتر از روش های فعلی حمل و نقل را در اختیار بشر قرار دهند و برای مثال بتوانند، انواع سیستم حمل و نقل اشتراکی (نظیر تاکسی های فعال در ایران)، اختصاصی (آژانس ها و تاکسی های آنلاین در ایران) و خودروهای شخصی را با یکدیگر تلفیق کرده و مزایای تمامی این سیستم ها نظیر عدم نیاز به جای پارک و خرید خودرو و هزینه های اندک جا به جایی را برای انسان ها به ارمغان آورند.

می توان تصور کرد که در صورت فراگیر شدن چنین سیستم پیچیده ای، خودرو شما می تواند در جهت کاهش هزینه حمل و نقل بین مسیر های مد نظر، مسافران دیگری را سوار کرده و یا حتی بارهایی را نیز به شکل کاملا خودکار تحویل بگیرد و در مقصد به مالک تحویل دهد، از این رو استفاده از خودروهای تک سرنشین به شدت کاهش می یابد و از تردد اضافی در مسیر های یکسان جلوگیری می شود.

البته مشابه چنین روشی هم اکنون نیز به شکل محدود انجام می شود، برای مثل اتوبوس های بین شهری در ایران علاوه بر اشتراک بار و مسافر، از فضای خالی خود در جهت حمل و نقل اسباب و وسایل بین شهرهای مختلف استفاده می کنند ولی تاکنون چنین مفهوم پیچیده ای در فضای شهر ها پیاده سازی نشده است و مسلما توسعه هوش مصنوعی، خودروهای هوشمند و پاک می تواند در این راستا تاثیر گذار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی