ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع روشی موثرتر برای استخراج سلول های بنیادی از دندان عقل

دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی رشد می کند. این دندان اغلب با مشکلاتی از قبیل رشد در جهات نادرست، تشکیل کیست و تضعیف استخوان فک همراه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی رشد می کند. این دندان اغلب با مشکلاتی از قبیل رشد در جهات نادرست، تشکیل کیست و تضعیف استخوان فک همراه بوده و اکثر افراد ترجیح می دهند آنها را بکشند.

علی رغم تمام مشکلات بالا دانشمندان پی برده اند که دندان عقل منبعی غنی از سلول های بنیادی است که می تواند باعث نجات زندگی افراد شود.

از سلول های بنیادی می توان در درمان بیماری هایی از قبیل دیابت، آلزامیر و پارکینسون استفاده کرد

با این حال دسترسی به این سلول های بنیادی که در پالپ ریشه قرار گرفته اند ساده نیست، برای مثال سوراخ کردن دندان از طریق افزایش دما و ریزش مینا، به این سلول ها آسیب می رساند.گروهی از محققین دانشگاه «نوادا لاس وگاس» برای غلبه بر این مشکلات دستگاهی را اختراع کرده اند که «Tooth Cracker 5000» نام داشته و می تواند تا 80 درصد سلول های بنیادی را از پالپ ریشه استخراج کند که 4 برابر بیشتر از میزان معمول است.

این دستگاه با استفاده از یک گیره دندان را در جای خود محکم نگاه داشته و با یک تیغه آن را می شکافد. محققان با آزمایش Tooth Cracker 5000 بر روی 25 نمونه به موفقیت 100 صددرصدی دست پیدا کرده اند.

گفتنی است از سلول های بنیادی می توان در بازسازی بافت های آسیب دیده و درمان بیماری هایی از قبیل دیابت، آلزایمر و پارکینسون استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • titso strife
    titso strife | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    بالاخره به یه دردی خورد این دندون

مطالب پیشنهادی