ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با خروج از بازار موبایل، برنامه مایکروسافت برای آینده ویندوز چیست؟

جو بلفیوره، مدیر ارشد مایکروسافت دیروز از طریق توییتر پایان کار ویندوز موبایل را اعلام کرد و به باور قلبی طرفداران این کمپانی صحه گذاشت. این خبر چندان غیر منتظره هم نبود، چون مایکروسافت از سال ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

جو بلفیوره، مدیر ارشد مایکروسافت دیروز از طریق توییتر پایان کار ویندوز موبایل را اعلام کرد و به باور قلبی طرفداران این کمپانی صحه گذاشت. این خبر چندان غیر منتظره هم نبود، چون مایکروسافت از سال 2015 و بعد از لومیا 950 موبایلی را وارد بازار نکرد و اچ پی هم چند روز قبل پروژه توسعه Elite x3 را متوقف ساخت.

حال با توجه به اینکه مایکروسافت از بازی بیرون آمده و «سرفس فون» هنوز در دریای شایعات شناور است، «نقشه ب» ردموندی ها چیست؟

شاید توجه اصلی مایکروسافت در میان مدت به واقعیت افزوده (AR) معطوف شده باشد، فناوری جذابی که می تواند تصاویر دیجیتالی را به واسطه موبایل یا عینک های ویژه به جهان واقعی پیرامون ما اضافه نماید.

آیا عینک های واقعیت افزوده جایگزین موبایل می شوند؟

مایکروسافت در سال 2015 جنجال زیادی را پیرامون هولولنز به پا کرد و گفت که چنین محصولی در نهایت جایگزین موبایل ها خواهد شد. وقتی که عینک یا لنز روی چشم بتواند نیازهای ارتباطی متنی و دیداری ما را براورده ساخته و محتوای چند رسانه ای را به نمایش بگذارد، چه کسی به موبایل نیاز خواهد داشت؟

البته فقدان پلتفرم ویندوز 10 موبایل، راه صعب العبوری را پیش روی مایکروسافت قرار می دهد. گوگل و اپل به تازگی پلتفرم های AR خودشان را بر پایه اندروید و iOS عرضه کرده و به انتخاب نخست توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن ها و بازی های مبتنی بر واقعیت افزوده بدل شده اند.

شاید مایکروسافت به خاطر اینکه سیستم عامل موبایلی پایداری را در اختیار ندارد، از گستره توجه توسعه دهندگان بیرون بماند، اما انتخاب شرکای قدرتمند به حضور فعال آنها در بازار AR کمک می کند.

این کمپانی به تازگی با شرکت های بزرگی همچون سامسونگ، Dell، ایسوس و دیگران وارد همکاری شده تا هدست های واقعیت مجازی ارزان قیمتی را بر پایه پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز عرضه کنند.

در واقع مایکروسافت دو دنیای AR و VR را در کنار هم پیش می برد و موفقیت هرکدام از آنها می تواند دیگری را نیز به اوج برساند. هدف اصلی این شرکت، شاداب نگه داشتن ویندوز 10 است و در همین راستا، روی نقاط قوت آن کار می کند.

مثلاً گیمرها عاشق ویندوز هستند، بنابراین تقویت هرچه بیشتر بخش گیم در دستور کار مایکروسافت قرار گرفته و حتی چند روز قبل، فیل اسپنسر (مدیر بخش اکس باکس) به تیم رهبری کمپانی ملحق شد.

در عین حال، آفیس نیز یکی دیگر از منابع درآمد سرشار مایکروسافت محسوب می شود و موارد مرتبط با آن در ویندوز از جمله Windows Ink و قابلیت های قلم استایلوس در محیط ویندوز هم در اختیار کاربران قرار گرفته اند.

با همه این تفاسیر، موبایل برای بسیاری از کاربران حکم تنها دستگاه هوشمند را دارد و خروج مایکروسافت از این بازار، دست انداز های زیادی را سر راه آنها قرار خواهد داد.

شاید به موارد زیر هم علاقه مند باشید:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • shahabkazemi
    shahabkazemi | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    این کمپانی به تازگی با شرکت های بزرگی همچون سامسونگ، Dell، ایسوس و دیگران وارد همکاری شده تا هدست های واقعیت مجازی ارزان قیمتی را بر پایه پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز عرضه کنند.
    مهمترین برنامه مایکروسافت الان همین موضوعه
    چیزی که اونو فرسخ ها از گوگل و رقبا قراره جلو بندازه
    و من همه جوره پایه خرید لایسنس اورجینال برای خودم و اقوامم از سایت itresearche.ir هستم که بتونیم از آپدیتا و این قابلیتایی که مایکروسافت داره به صورت رایگان در اختیار کاربراش به منظور رقابت قرار میده بهره مند بشیم

  • shs77
    shs77 | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    " به انتخاب نخست توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن ها و بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی بدل شده اند."

    واقعیت افزوده درسته نه واقعیت مجازی

    ماکروسافت هم اگر دیگه سمت بازار موبایل نیاد بهتره چون که دیگه بازار اشباع شده و دیگه نواوری خاصی باقی نمونده

  • M o h s e n
    M o h s e n | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    "آیا عینک های واقعیت افزوده جایگزین موبایل می شوند؟"
    شک نکنید اگه این اتفاق بیوفته باز هم منجر به یک فاجعه استراتژیک در مایکروسافت میشه؛ یعنی همون خطای"انجام یک کار درست در زمان نادرست!" با این تفاوت که در مورد وینفون این زمانِ نادرست، "دیر" بود و در مورد AR، "زود".
    کاری با این مقاله ندارم ولی من نمیدونم چرا اخیرا مایکروسافت(شرکتی که دوسش دارم)احساس میکنم که یک کم دچار سردرگمی شده که ناشی از یک توهمه که غالب شده انگار به سازمان شون که اونها هر طور شده باید یه استاندارد جدید تعریف کنن توی تکنولوژی و به هر قیمتی شده (خیلی)متفاوت باشن؛ شایدم غرور حاصل از یکه تازی شون در دهه های اخیر، اونها رو وادار میکنه که حتما آوانگارد بمونن؛ به عبارتی دیگه الان مایکروسافت تو فصلی نیست که بخواد بلندپروازی کنه.

    پ.ن: البته در مورد بخش اول، بعیده که نادلا اینقدر ساده لوح باشه و قطعا نسبت به بالمر حساب شده تر عمل خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی