ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

PlayerUnknown’s Battlegrounds پس از 24 ساعت؛ استرس و هیجان بی نهایت

بتل رویال نام کتاب تخیلی ژاپنی نوشته «کوشان تاکامی» است. در این کتاب، ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به دست یک دیکتاتوری قدرتمند افتاده و حکومت جمهوری بزرگ شرق آسیا را راه انداخته است. ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

بتل رویال نام کتاب تخیلی ژاپنی نوشته «کوشان تاکامی» است. در این کتاب، ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به دست یک دیکتاتوری قدرتمند افتاده و حکومت جمهوری بزرگ شرق آسیا را راه انداخته است. در بخشی از این کتاب آمده که هر از گاهی، ۱۵ دانش آموز دبیرستانی دزدیده می شوند، به نقطه ای دوردست برده شده و مجبور می شوند که یکدیگر را بکشند. این اتفاق تا زمانی که فقط یک دانش آموز زنده بماند ادامه پیدا می کند.

داستان بازی هایی که با سبک بتل رویال شناخته می شوند نیز همین است. بازی با امکانات برابر آغاز می شود و هر کس که از خود بیشتر مهارت را نشان دهد زنده می ماند. اما فقط یک نفر و باقی باید کشته شوند. حالا و با ظهور پدیده جدیدی با نام PlayerUnknown's Battlegrounds یا به اختصار PUBG، این سبک بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده.

قاعده بازی ساده است. یک جزیره بسیار بزرگ داریم که وسعتی تقریبا هم اندازه با نقشه بازی GTA V دارد. هواپیمایی بر فراز این جزیره حرکت می کند و 100 بازیکن حاضر، یک به یک در امتداد خط حرکت هواپیما به بیرون می پرند و با چتری که دارند در نقطه دلخواهشان فرود می آیند. مثل تمامی بازی های سبک بتل رویال، هدف این است که از بین تمامی این بازیکنان فقط شما زنده بمانید.

بر فراز جزیره، هنگام فرود آمدن.

کاملا غیر مسلح و بدون هیچ ابزاری برای حمله به سوی دشمن، در اولین اقدام باید سلاح گرم یا سردی پیدا کنید که شما را در برخوردهای ابتدای بازی یاری کند. ممکن است همان ابتدا، ۵ نفر در یک محله کوچک فرود بیایید. اولین نفری که یک اسلحه پیدا کند بیشترین شانس را برای کشتن باقی افراد دارد.

ممکن است شما اولین نفری باشید که کشته می شوید، که این یعنی بازی شروع نشده برای شما تمام شده است و باید شانستان را از نو امتحان کنید. هیچ فرصتی برای دوباره زنده شدن نیست، اگر کشته شوید بازی تمام است. در حالت تک نفره نه ریسپاون (Respawn) داریم و نه ریوایو (Revive). همان ابتدای بازی با P92 یک شلیک مستقیم به سرتان شود مرده اید.

بنابراین مهم ترین کار در ابتدا این است که زنده بمانید، اسلحه، مهمات و تجهیزات دفاعی نظیر جلیقه ضد گلوگه، کلاه خود و حتی کوله پشتی پیدا کرده و مرتبا همه جا را بگردید. یک کلت کمری، یک سلاح سرد مثل داس، شمشیر یا حتی ماهی تابه و دو سلاح بزرگ می توانید با خود داشته باشید. این دو سلاح بزرگ می توانند شات گان، اسنایپر و یا حتی M4 و M16 باشند.

کلاه خود و جلیقه ضد گلوله مناسب و یک تفنگ دوربین دار به همراه کلاشینکف برای شرایط درگیری نزدیک، سرباز را آماده هر موقعیت سختی کرده است.

کوله پشتی، کفش مناسب، کمربند مخصوص و... همه باعث می شوند که بتوانید آیتم های بیشتری با خودتان حمل کنید. یک کوله پشتی لول ۳ بیشترین حجم آیتم ها را در خود جای می دهد و یک جلیقه ضد گلوله نظامی لول ۳ بهتر از یک ژاکت معمولی است. بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بهترین آیتم ها را جمع آوری کنید و شانس زنده ماندن خودتان را بالا ببرید.

اگر بهترین سلاح را هم داشته باشید اما کوله پشتی کوچکتان اجازه حمل مهمات آن را به شما ندهد، شما یک مرده متحرک و طعمه ای خوشمزه برای بازیکن های حرفه ای تر هستید که منتظرند در تیررسشان قرار گیرید.

تا به اینجای کار، همه بازیکن ها از هواپیما بیرون پریده و فرود آمده اند. بازی از لحظه ای که اولین بازیکن پا روی زمین بگذارد آغاز می شود و تا لحظه ای که همه جز یک نفر کشته نشوند ادامه پیدا می کند. روندی که حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد. ممکن است بازی برای شما ۱ دقیقه طول بکشد، ممکن است تا آخر هم زنده بمانید و ۳۰ دقیقه بازی کنید. این به مهارت شما بستگی دارد.

نمای کلی نقشه. دایره سفید رنگ در هر بار کاملا به صورت تصادفی مشخص می شود و بازیکنان باید سریعا خودشان را به آن منطقه برسانند. بازی در دیگر نقاط نقشه ارزش چندانی ندارد.

اما در جزیره ای به این بزرگی، چطور بازیکن ها می توانند در کمتر از ۳۰ دقیقه یکدیگر را پیدا کرده و از بین ببرند؟ با وجود بازیکن هایی که عاشق کمپ کردن در یک کنج هستند، بازی اگر در یک مپ خیلی معمولی هم جریان داشته باشد بیشتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد، چه رسد به یک مپ با این عظمت و جزئیات.

لحظه ای که تمام بازیکنان فرود می آیند، روی نقشه بازی یک دایره سفید رنگ مشخص می شود که باید بازیکن خودش را با سرعت هر چه تمام تر به آن ناحیه برساند. در واقع این دایره سفید رنگ، حاشیه امن همه بازیکنان است و اگر کسی بیرون این دایره بماند، ذره ذره از سلامتی اش کاسته شده و در نهایت می میرد.

این دایره هر چند دقیقه یک بار کوچک و کوچک تر می شود، به حدی که در انتهای بازی فقط یک منطقه با شعاع چند متری باقی می ماند و هر کس که بیرون آن باشد در عرض چند ثانیه می میرد. بنابراین اولین تلاش جمع کردن مهمات و تجهیزات است و پس از آن باید با سرعت بالا به دایره سفید مشخص شده در نقشه رسید.

زمین بازی مرتبا کوچکتر می شود. دایره سفید یعنی حاشیه امن، دایره آبی رنگ نیز دیواری است که هر لحظه کوچکتر می شود تا خود را به حلقه سفید برساند و هر کس از حلقه آبی جا بماند کم کم از سلامتی اش کاسته می شود. دایره قرمز رنگ نیز ناحیه بمباران را نشان می دهد. اگر در این منطقه حاضر باشید احتمال بسیاری وجود دارد که بمب ها شما را هدف قرار داده و کارتان را یکسره کنند.

قرار گرفتن در ناحیه ای کوچک از مپ سبب می شود تا بازیکنان شانس رویارویی بیشتری داشته باشند. فرصت برای کمپ کردن بسیار محدود بوده و اقدام به این کار چندان عاقلانه نیست، مگر آنکه دقیقا در مرکز دایره قرار بگیرید و تا ثانیه آخر در حاشیه امن باشید که البته هیچ کس نمی تواند به طور قطع از این پیش آمد مطمئن باشد.

هر چه نقشه کوچکتر می شود، شدت استرس و هیجان نیز به اوج خود می رسد و بازیکنان هر لحظه باید منتظر شلیک اسلحه باشند. شلیکی که آن ها را هدف قرار داده و یا بازیکنی در همان نزدیکی را از پای در می آورد.

قاعده و قانون در PlayerUnknown's Battlegrounds به این صورت است. با اندکی تفاوت در جزئیات، این تمام اتفاقی است که در همه بازی های سبک بتل رویال رخ می دهد.

اسکوپ ها در بازی بیش از آنچه که فکر کنید اهمیت دارند. خلاصه کلام این است: اگر اسکوپ یا زوم مناسب برای تفنگتان پیدا کنید راهتان برای پیروزی کاملا هموار شده و باقی ماجرا به مهارت شما در تیراندازی، پناه گیری و حرکات هوشمندانه بر می گردد. اسکوپ 2X برای درگیری های نزدیک بسیار موثر است و اسکوپ 8X می تواند دشمنان را در دوردست ترین نقاط هم هدف قرار دهد. در گشت و گذارها و غارت هایتان در هر خانه و خرابه ای بیش از هر چیز به دنبال اسکوپ مناسب باشید.

چند هفته پیش، از سر کنجکاوی که باید بدانم این بازی چیست و چرا در این حد محبوبیت پیدا کرده حساب کاربری ام را باز کردم و یک راست بدون آنکه اصلا بررسی کاربران از بازی را بخوانم آن را خریدم. بازی دانلود شد و بدون اینکه حتی کمترین اطلاعاتی از نحوه بازی کردن داشته باشم وارد یکی از سرورها شدم.

رابط کاربری در نگاه اول افتضاح تمام بود. دیر لود شدن و یا حتی لود شدن ناگهانی، تاثیر منفی خاصی در همان ابتدای کار داشت. وارد بازی شدم، از هواپیما بیرون پریدم و پایم به زمین رسید. هیچ ایده ای نداشتم که باید چه کار کنم، بنابراین بی هدف به دنبال یک خانه گشتم، اولین اسلحه را پیدا کردم و خوشبختانه حالا مسلح بودم. نمی دانستم که اصلا حلقه سفید چه معنایی دارد و چرا باید در یک منطقه خاص قرار داشته باشیم، بنابراین بار اول به خاطر بیرون بودن از حلقه، ذره ذره جان دادم و از پا افتادم.

بار دوم وقتی با قاعده کلی و نحوه کنترل کاراکتر و تیراندازی آشنا شدم با مشکل لود نشدن ساختمان ها مواجه شدم. وقتی فرود آمدم همه ساختمان های اطراف مثل سازه های عظیم خمیری بودند که نه در و پنجره ای داشت نه هویتی. نزدیک به یک دقیقه همان حوالی با تعجب می چرخیدم تا بلکه معجزه ای رخ دهد و بالاخره پس از این مدت ساختمان ها تازه لود شدند و در ورودی مشخص شد.

ساختمان هایی که لود نمی شوند...

بعدا متوجه شدم که این مشکل کاملا عمومی است و همه کاربران، بارها و بارها با آن مواجه می شوند. البته اگر سیستم قدرتمندتری در اختیار داشته باشید، احتمال چنین اتفاقی کمتر خواهد بود. ۴-۵ بار تنها بازی کردم و باید اعتراف کنم که جزو اولین هایی بودم که از میان ۹۰ الی ۱۰۰ نفر کشته می شد. تصمیم گرفتم با یکی از دوستانم در سرورهای دو نفره بازی کنم تا نکاتی را هم از او یاد بگیرم.

بازی به شکل قابل توجهی جذاب تر، رقابتی تر و البته پر استرس تر شد. در این سرور همه بازیکن ها به صورت تیم های دو نفره بودند. در سرورهای معمولی وقتی یک بازیکن را می کشید، خیالتان راحت است که احتمالا بازیکن دیگری آن اطراف نیست و پلیری که کشتید هم دیگر قابلیت برگشتن به بازی را ندارد.

اما در حالت تیمی، نه تنها کشتن یک بازیکن کافی نیست، بلکه باید بدانید بازیکنی که او را از پای در آورده اید می تواند توسط پلیر دیگر احیا شود و به بازی برگردد. حالا این حجم استرس را در تیم های ۴ نفره تصور کنید. هر برخورد با تیم رقیب تبدیل به یک جنگ تمام عیار ۸ نفره می شود. اگر PUBG بازی کنید متوجه می شوید که حتی درگیری دو بازیکن هم بسیار هولناک است، چه رسد به ۸ بازیکن. گاهی اوقات نیز ۳ تیم به طور اتفاق در یک منطقه درگیر می شوند و ۱۲ بازیکن یک میدان نبرد بزرگ را شکل می دهند.

اولین تجربه 3 نفره من و دوستانم منجر به پیروزی شد و از بین 28 تیم حاضر، ما موفق شدیم که با پناه گرفتن در ساختمانی در مرکز حلقه سفید، برگ برنده را در اختیار داشته باشیم و بهتر از دیگران که خانه را محاصره کرده بودند خط دفاعی بچینیم و آن ها را از پای در آوریم.

در اولین تجربه بازی تیمی، متوجه می شوید که هیجان در حالت تک نفره ابدا در حد حالت تیمی نیست. چه تیم ۲ نفره، چه ۳ نفره و چه ۴ نفره. طبیعتا هر چه بیشتر باشید،‌ لذت بازی برایتان بسیار بیشتر خواهد بود. خالی کردن خانه ها به صورت تیمی، حمله ها به صورت تیمی، دفاع به صورت تیمی می تواند فوق العاده تاکتیکی و حساب شده باشد.

تصور کنید وارد یک شهر بزرگ شده اید و این احتمال وجود دارد که چند تیم ۴ نفره دیگر نیز در آن ناحیه مشغول زیر و رو کردن ساختمان ها برای پیدا کردن سلاح بهتر باشند. طبیعتا تیمی سالم خارج می شود که بتواند فکر شده ترین تکنیک ها را به کار بگیرد، ساختمان ها را پیش از ورود ارزیابی کند و حین ورود، کاملا به شرایط مسلط باشد.

حالت تیمی PUBG اصلا شوخی ندارد و در یک آن می تواند بازی برای هر کسی که لغزش داشته باشد تمام شود. نبردهای سنگر به سنگر دو جناح در مناطق شهری یا مبارزات جنگلی و کوهستانی هر کدام به نحوی جذابیت دارند و تداوم وقوع اتفاقات نو سبب می شود که بازی هیچگاه برایتان تکراری نشود.

یکی از باگ های جالب PUBG، استفاده از ماهی تابه به عنوان وسیله دفاعی است. در حالت عادی از ماهی تابه فقط می توان به عنوان یک سلاح سرد استفاده کرد اما باگی جالب سبب می شود تا ماهی تابه در برابر صورت بازیکن قرار گرفته و از شلیک مستقیم به صورت آسیبی نبیند. در این حالت بازیکن می تواند مثل حالت عادی از اسلحه گرم خود استفاده کند و خود متوجه ماهی تابه ای در برابر صورتش نمی شود.

در حال حاضر می توان گفت که PUBG سردمدار سبک بتل رویال محسوب می شود، گرچه اولین عنوانی نیست که این سبک را پایه گذاری کرده. پیش از آن نیز H1Z1: King of the Kill را داشتیم و حالا چند هفته ای می شود که با عنوان جدیدی از سوی استودیو اپیک گیمز طرف هستیم. بازی Fortnite از سوی اپیک گیمز حالا مُد کاملا مشابهی دارد که تقریبا مو به مو از روی PUBG کپی برداری شده.

تنها تفاوت عمده مُد بتل رویال Fortnite با PUBG، گرافیک فانتزی آن و پایین تر بودن سطح اضطراب و تنش است. در PUBG همه چیز جدی است، لحظات آخر ضربان قلب به بالاترین حد ممکن می رسد و شنیدن صدای تیر از دوردست ها نیز اتفاقی ترسناک محسوب می شود اما فورتنایت یک بازی کاملا لذت بخش برای هر شخصی در هر موقعیتی است (البته این را هم باید گفت که PUBG روی پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان هنوز عرضه نشده ولی فورتنایت را می توان علاوه بر پی سی روی این دو کنسول هم همین الان بازی کرد).

جالب است بدانید که PUBG از موتور گرافیکی آنریل استفاده می کند و آنریل توسط اپیک گیمز ساخته شده. با این حال، استودیو Bluehole Games از اپیک گیمز بابت کپی برداری کامل از بازیشان و ساختن مُد بتل رویال برای فورتنایت شکایت کرده و معتقد است که این مسئله باعث آسیب رسیدن به اعتبار شرکت و البته درآمدزایی آن ها از PUBG می شود.

تصویر مستقیما از وبسایت اپیک گیمز برداشته شده و گرافیک کلی بازی را نمایش می دهد. هر آنچه در مورد PUBG خواندید، برای این بازی هم تقریبا صادق است اما با این گرافیک جذاب و متفاوت.

در نگاه اول، PlayerUnknown's Battlegrounds یک بازی ناقص و اعصاب خورد کن است. حتی اگر قوی ترین سخت افزارهای امروزی را هم در اختیار داشته باشید، PUBG با مشکل اجرا می شود. بنابراین اگر سیستم قدرتمندی ندارید بهتر است از خرید بازی پرهیز کنید چون احتمالا با افت فریم های شدید، دیر لود شدن آبجکت ها و کرش کردن های متوالی مواجه شوید.

طبق اعلام رسمی سازندگان، این بازی حداقل نیازمند سیستم پیشنهادی زیر است:

  • سیستم عامل: ویندوز ۷، ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ ورژن ۶۴ بیت
  • پردازنده: Intel Core i3-4340 یا AMD FX-6300
  • حافظه: ۶ گیگابایت رم
  • گرافیک: nVidia GeForce GTX 660 2GB یا AMD Radeon HD 7850 2GB
  • دایرکت ایکس: ورژن ۱۱
  • شبکه: اتصال به اینترنت
  • فضای مورد نیاز برای نصب: ۳۰ گیگابایت فضای خالی

بنابراین اگر چنین مشخصاتی با کامپیوتر شما همخوانی ندارد بهتر است فعلا از بازی صرف نظر کنید تا توسعه دهندگان کمی مشکلات فنی را برطرف کرده و بازی را برای سخت افزارهای ضعیف تر نیز بهینه کنند.

چندی پس از اولین تجربه برد تیمی، به صورت تک نفره نیز برای اولین بار نفر اول شدم. بازی را از جنوبی ترین نقطه نقشه آغاز کردم و در یکی از نقاط شمالی با درگیری فوق العاده ای با پنج سرباز درجه یک، موفق به از بین بردن همه آن ها شدم. در حالی که دیگران تاکتیک حمله بی پروا را در پیش گرفته بودند، با تفنگ اسنایپری که از همان ابتدای بازی به دست آورده بودم، تک تک آن ها را از دورترین نقطه از پای در آوردم. جذابیت این بازی بی نهایت بود و تجربه اش فراموش نشدنی.

به عنوان جایگزینی برای PUBG روی کنسول و کامپیوترهای ضعیف تر، می توانید فورتنایت را به رایگان دانلود کنید. مُد بتل رویال فورتنایت رایگان است اما خود بازی بهایی داشته و البته سبک متفاوتی هم دارد.

اما اگر جدا از داشتن یک کامپیوتر قدرتمند، حوصله همه این مشکلات عجیب و غریب را دارید و می دانید که بازی های Early Access تا چه حد ممکن است نا آماده باشند، توصیه می شود که حتما PlayerUnknown's Battlegrounds را تهیه کنید. اگر همراه با دوستانتان بازی کنید که چه بهتر اما تجربه تک نفره PUBG هم می تواند فوق العاده هیجان انگیز باشد.

در حال حاضر، PlayerUnknown's Battlegrounds با قیمت ۳۰ دلار در شبکه استیم به فروش می رسد. تا ماه گذشته، این بازی بیش از ۱۰ میلیون واحد فروش داشت و انتظار می رود که رقم مذکور حالا افزایش قابل توجهی پیدا کرده باشد. همین چند هفته پیش نیز تعداد بازیکنان آنلاین آن از مرز ۲ میلیون نفر گذشت. یعنی ۲ میلیون نفر به صورت همزمان در حال انجام بازی بوده اند که اتفاقی فوق العاده نادر به حساب می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • amirsh
    amirsh | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    دوسان من gtx 1050 لپ تاپ دارم ولی این بازی خیلی فریم ثابت و خوبی نمیگیرم و همین لذت بازیو برام خیلی کم کرده مشکل از سیستمه منه یا از بازی?

    • محمدرضا
      محمدرضا | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

      ببخشید شما بازی رو از کجا خریدید؟

  • vahid kheradmand
    vahid kheradmand | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    خیلی هیجان زده شدم برای بازی اش
    ولی حیف که امکانش نیست

  • ایمان
    ایمان | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    جدا اینهمه ایراد داره؟ تعجب کردم!! پس اینهمه هوادار چی؟

  • thelastofus
    thelastofus | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    تعریفش زیاد شنیدم
    بازی خوبیه...

مطالب پیشنهادی