ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی Project CARS 2؛ اوج شتاب با دنده دوم

دو سال پیش بود که پس از ماه ها عرضه تریلرها و تصاویر خیره کننده و تاخیر های فراوان، عنوان شبیه ساز Project Cars منتشر شد. بازی با استقبال خوبی از سوی منتقدین مواجه شد ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۰ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

دو سال پیش بود که پس از ماه ها عرضه تریلرها و تصاویر خیره کننده و تاخیر های فراوان، عنوان شبیه ساز Project Cars منتشر شد. بازی با استقبال خوبی از سوی منتقدین مواجه شد اما چندان نتوانست طرفداران دنیای ماشین سواری و بازی های ریسینگ از جمله نگارنده را راضی نگه دارد.

تغییرات داینامیک آب و هوا و جلوه های بصری بازی بدون هیچ اغراقی فوق العاده بودند اما تعداد کم اتومبیل ها و کنترل دشوار آن ها با کنترلرهای کنسول، فیزیک نه چندان دقیق و هوش مصنوعی پر ایراد بازی مانع از آن می شد که بخواهیم نام Project CARS را در کنار عناوین بزرگی چون سری Forza Motorsport و Gran Turismo قرار دهیم.

  • سازنده: Slightly Mad Studios
  • ناشر: Bandai Namco
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، اکس باکس وان، پی سی
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4

راستش را بخواهید بودجه کم ساخت بازی تا حدود زیادی ضعف های ساخته Slightly Mad Studios را توجیه می کرد، آن هم استودیوی با استعدادی که آن را با ساخت عناوین ریسینگ دیگری چون هر دو نسخه سری Need for Speed: Shift می شناختیم. اما برای ماندن در گردونه رقابت سبکی که دو سری پر سابقه با سرمایه های کلان به آن فرمانروایی می کنند، به چیزی بیشتر از استعداد و مهارت احتیاج است.

به همین دلیل بود که از خبر ساخت و عرضه دنباله ای برای Project CARS غافلگیر شدم و حتی امتیازات خوب رسانه های خارجی هم من را برای تجربه بازی چندان علاقه مند نکرد. اما با گذشت چند ساعت از شروع بازی، این احساس بی میلی تا حد زیادی به پایان رسید.

برای بردن مسابقات در کلاس های مختلف، استراتژی های متفاوتی را باید در پیش بگیرید

Project CARS 2 در مقایسه با نسخه قبلی اش، یک پیشرفت تمام به حساب می آید. کافی است چند ساعتی را وقف تجربه بازی کنید تا رد پای بهبود و پیشرفت را در جای جای بازی مشاهده کنید. برای شروع، مکانیزم هندلینگ ماشین ها بسیار واقع گرایانه تر شده و دیگر آن احساس سبکی بیش از حد نسخه قبل را به شما القا نمی کنند. تمام این ها در حالی است که استفاده از کنترلرهای کنسول دیگر چون گذشته آزار دهنده نیست و برای لذت بردن از بازی احتیاجی به ست های فرمان گران قیمت ندارید. هر چند با این وجود همچنان نباید انتظار نرمی و راحتی سری Forza Motorsport را هنگام تجربه بازی با کنترلر داشته باشید.

افکت های چشم نواز باران در نسخه قبل را به یاد می آورید؟ همه چیز را به توانی بالاتر برسانید تا معادله چرخه آب و هوا و شب و روز داینامیک بازی به دست آید، سیستمی که حتی F1 2017 نیز حرفی برای گفتن در برابر آن ندارد. باران، برف، کولاک، مه و طوفان در شب و روز نه تنها از لحاظ بصری خیره کننده ظاهر می شوند، بلکه نحوه تعامل شما با بازی و کنترل ماشین ها را نیز دستخوش تغییر قرار می دهند. هیچ چیز هیجان انگیز تر از پشت سر گذاشتن پیچ های تند مسیر روی آسفالت خیس و لغزنده نیست آن هم وقتی که قطرات تند و ریز باران روی شیشه ماشین می نشینند و دید شما را مختل می کنند.

البته برای تجربه سناریو بالا بهتر است در اولین فرصت، بازی خود را آپدیت کنید چرا که بسیاری از مشکلات ریز و درشت آن مانند ناهماهنگی صداها و خیس نشدن شیشه جلو در نمای کاکپیت برطرف می شوند، البته به طرز عجیبی این آپدیت در عوض ایراد جدیدی به بازی اضافه می کند و آن عدم درست شدن ظاهر ماشین ها بعد از ری استارت کردن دوباره است. این مشکل بیشتر از همه زمانی آزار دهنده می شود که مجبور باشید چندین بار پس از تصادف های شدید، ری استارت کنید و مسابقه را این بار با همان ماشین آسیب دیده قبلی آغاز کنید. امیدواریم این ایرادات جدید نیز در بروزرسانی های آتی مرتفع شوند.

با گذاشتن سیستم دمیج بازی روی حالت Full، باید نگران صدمات فنی ناشی از تصادفات باشید

اما اگر به دنبال چالشی واقعی هستید، تنظیمات آسیب اتومبیل ها را روی حالت Full قرار دهید و دیگر ظاهر اتومبیل تان کمترین چیزی است که نگران آن خواهید بود. در بخش های تکنیکی و فاکتور های شبیه ساز، Project CARS 2 دست شما را کاملا باز می گذارد.

اگر مهارت زیادی در اتومبیلرانی ندارید و لذت را سادگی و راحتی می بینید، کافی است تمامی اسیست های ماشین را فعال کنید، سیستم آسیب پذیری ماشین ها را روی حالت تنها ظاهری قرار دهید و هوش مصنوعی حریفان را هم متناسب با مهارت خود تنظیم کنید. اما اگر از عاشقان بازی های شبیه ساز هستید، بهتر است حواستان به مصرف بنزین، دما و ساییدگی لاستیک ها، دمای موتور و آسیب های وارد شده به بدنه باشد که همگی تاثیری شگرف روی کنترل ماشین می گذارند.

به بیان بهتر، Project CARS 2 می تواند به خوبی از عهده انتظارات هر دو قشر حرفه ای و تازه وارد ها برآید و این ویژگی در دیگر بخش های بازی چون برگزاری مسابقات نیز صادق است. حوصله مسابقات طولانی چند ساعته و واقع گرایانه بازی را ندارید؟ نگران نباشید چرا که بازی به شما امکان کم کردن تعداد دورهای مسابقه و غیر فعال کردن مسابقات مقدماتی را می دهد.

بخش تک نفره و مسابقات بازی نیز به مراتب بهتر از نسخه قبل است. بیشتر مسابقات از همان ابتدا آزاد هستند و برای پیشروی در بازی و رسیدن به کلاس های بالاتر احتیاجی نیست که تمامی سری ها را به پایان برسانید. اما برای آزاد کردن مسابقات جذاب تر و در عین حال سخت تر بازی چون رالی باید بخش های زیادی را تمام کنید و همین عامل هیجان و انگیزه شما برای پیشروی در بازی را بیشتر می کند.

شرایط آب و هوایی به شدت روی کنترل و هدایت ماشین ها تاثیر می گذارد

اگر به دنبال مسابقه هایی ساده تر و با ویژگی های دلخواه خودتان می گردید، بخش Custom Race مخصوص شما طراحی شده است. در این قسمت می توانید تمامی ویژگی های مسابقه از مسیر و تعداد شرکت کننده ها گرفته تا شرایط آب و هوایی و ساعت و روز مسابقه را انتخاب کنید. تعداد اتومبیل ها و پیست های مسابقه در نسخه جدید نیز بسیار بیشتر شده و 182 ماشین از کلاس های مختلف و شرکت های معروفی چون بی ام و، فراری، لامبورگینی، مرسدس بنز و ... در Project Cars 2 حضور دارند. هر چند جای خالی اتومبیل های زیادی چون ماسل های آمریکایی و ماشین های دهه 90 به شدت احساس می شود و تنوع خودروها به هیچ وجه با عناوین شبیه ساز دیگر قابل مقایسه نیست.

Private Testing بخش پرکاربرد دیگری از قسمت تک نفره بازی است. در این بخش، پیست مسابقه به طور کامل در اختیار شما قرار می گیرد بدون آن که استرس مسابقه و رقابت با حریف های دیگر را داشته باشید. پس اگر احساس می کنید هنوز به کنترل ماشین ها عادت نکرده اید و یا می خواهید تنظیمات مختلف را در شرایط متفاوت به بوته آزمایش بگذارید، حتما به بخش Practice سر بزنید.

صحبت از تغییر تنظیمات ماشین ها شد، باید بگوییم که Project CARS 2 حقیقتا یکی از بی نقص ترین عناوین شبیه ساز در این زمینه است. یکی از بهترین لحظات در تمام طول زمان تجربه بازی زمانی اتفاق افتاد که نیم ساعتی مشغول تغییر دادن Traction Control (سیستمی که از لغزیدن خودرو جلوگیری می کند)، نوع لاستیک ها و میزان قدرت ترمزهای میتسوبیشی لنسر بودم تا به بهترین تنظیمات ممکن برای دریفت کردن برسم.

مهندس های تیم با پرسیدن چند سوال ساده کار شما را در تنظیم اتومبیل راحت تر می کنند

خوشبختانه بازی در این بخش نیز تازه واردان و افرادی را که چندان با ساز و کار اتومبیل ها آشنا نیستند، از یاد نمی برد. مهندس اختصاصی شما همان کمکی است که شما را از تمامی سردرگمی های فنی و تخصصی مربوط به ماشین ها نجات می دهد. هر مشکلی که با ماشین خود داشتید، کافی است در خارج از پیست مسابقه به بخش Race Engineer بروید تا مهندس های تیم شما را برای حل مشکل راهنمایی کنند.

فرض کنید اتومبیل شما در زمان پیچیدن، بیشتر از نیاز شما لیز می خورد و یا آن طور که انتظار دارید شتاب نمی گیرد، کافی است این مشکلات را به گوش مهندس ها برسانید و آن ها با پرسیدن سوال های مختلف، بهترین راهنمایی را می کنند، بدون آن که نیاز باشد اطلاعات زیادی از ماشین ها داشته باشید.

این تغییرات و شخصی سازی ها به خصوص زمانی اهمیت پیدا می کند که متوجه طراحی بی نظیر اتومبیل های بازی و تفاوت های بارز میان آن ها می شوید. در واقع برای پیروز بیرون آمدن از مسابقات، تنها داشتن مهارت رانندگی کافی نیست و باید خصوصیات هر کلاسی را نیز در نظر بگیرید و حتی در صورت نیاز برای کنترل بهتر آن وقت گذاشته و تمرین کنید.

فرض می کنیم شما هم بخش Career بازی را از همان ابتدا یعنی مسابقات کارتینگ آغاز کرده باشید، در این صورت احتمالا مدتی طول می کشد تا به ویژگی های ماشین های کارت عادت کنید. این ماشین های کوچک در هنگام ترمز های نسبتا شدید به راحتی از مسیر منحرف شده و در جهت مخالف می چرخند. برای همین بهتر است برای پشت سر گذاشتن پیچ ها، به جای ترمز تنها پدال گاز را رها کنید. همچنین چندین برخورد حتی در سرعت های پایین کافی است تا یکی از چرخ هایتان را از دست بدهید و یا در بهترین حالت چرخ دچار انحراف شود.

حالا با تمام شدن سری مسابقات کارتینگ و وارد شدن به مسابقات کلاس های دیگر، همه چیز عوض می شود. این که خودروی شما در پیچ ها محکم و Grid باشد و یا سر بخورد، کاملا به تنظیمات دلخواه شما و ماشینی که انتخاب می کنید، بستگی دارد. حالا دقت بالای سازندگان در طراحی این اتومبیل ها را با صداگذاری لذت بخش، فیزیک بی نظیر آن ها در هنگام تصادف و انیمیشن های با جزییات و روان بازی ترکیب کنید تا متوجه شوید Project CARS 2 به چه اندازه می تواند واقع گرایانه و هیجان انگیز باشد، هیجانی که بیشتر از جنس استرس و سختی است.

البته هوش مصنوعی نامتعادل و کم دقت بازی ممکن است گاهی این سختی را بیشتر از حد لازم کند. هوش مصنوعی حریفان نسبت به نسخه قبل بهبود های زیادی را به خود دیده اما همچنان حرکات عجیب و احمقانه زیادی از شرکت کننده های دیگر سر می زند. بیشتر آن ها در همان پیچ اول پیست با هم برخورد کرده و مسیر را برای شما و خودشان تنگ می کنند. سیستم داوری و جریمه های بازی نیز چندان دقیق نیست و گاهی اوقات به دلایلی نامعلوم بخش کنترل و نظارت مسابقات از شما می خواهد که ترمز گرفته و یا در جایگاهی عقب تر قرار بگیرید.

راستش را بخواهید، Slightly Mad Studios و ناشر بازی یعنی Bandai Namco زمان خوبی را برای عرضه بازی خود انتخاب نکرده اند. همین حالا که نقد Project CARS 2 را می نویسیم، آخرین نسخه سری ستایش شده مایکروسافت یعنی Forza Motorsport منتشر شده و دارندگان کنسول پلی استیشن 4 نیز باید خودشان را برای عرضه Gran Turismo Sport آماده کنند.

در چنین شرایطی و به خصوص با توجه به قیمت بالای بازی های ویدیویی، شاید شما هم ترجیح بدید که به دو گزینه دیگر فکر کنید و یا حتی اگر حوصله بازی های شبیه ساز را ندارید، منتظر عرضه Need For Speed Playback بمانید. اما اگر از علاقه مندان دنیای ماشین و بازی های شبیه ساز باشید، Project CARS 2 به قدری خوب و بی نقص است که شما را از خرید پشیمان نکند.

اگر Porject CARS 1 شروع کار موتور این سری و آغاز به حرکت بود، Slightly Mad Studios حالا در اوج شتاب دنده دوم قرار دارد و همه چیز برای رفتن به دنده سه آماده است.

  • فیزیک بی نظیر ماشین ها
  • تنوع بالای شرایط آب و هوایی و چرخه پویا آن ها
  • بهتر شدن هدایت ماشین ها با کنترلر
  • قدرت شخصی سازی بالا در بخش تنظیمات ماشین و اسیست ها
  • صداگذاری بی نقص
  • جلوه های بصری خوب به نسبت قدرت کنسول های نسل هشتم
  • هوش مصنوعی نامتعادل
  • تعداد و تنوع کمتر اتومبیل ها در مقایسه با عناوین دیگر
  • بروز برخی از ایرادات تازه بعد از برورزسانی بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

    چقد زور زدم فورزا رو دانلود کردم....بعد از اجرا به معنای واقعی نا امید کننده بود...
    گرافیک مصنوعی.حرکات ماشین مصنوعی.صدا مصنوعی....nfs rivals از این بهتر بود

    • امیرحسین بهادری
      امیرحسین بهادری | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

      باشه تو خوبی سونی فن

  • Sin Head
    Sin Head | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

    به عنوان کسی که بازی های شبیه ساز و نه آرکید رو به صورت حرفه ای با فرمون دنبال می کنه باید بگم سری پراجکت کارز به مراتب طبیعی تر و قوی تر در شبیه ساز هست. بازی های فورتزا جذابن ولی بیشتر آرکید هستن تا شبیه ساز. در واقع باید پراجکت کارز رو با بازی های تمام شبیه سازی مثل استا کورسا مقایسه کرد. اون موقع متوجه ضعف های این بازی میشین ولی گرافیک این بازی به مراتب بالاتر از استا کورسا هست. به هر حال طرفدارای فورتزا می تونین تعصب وار منفی بدین :)

  • mohsen .fashion
    mohsen .fashion | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    هر چی باشه از سری فورزا بهتره

    • Ali kjh
      Ali kjh | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

      کفر نگو عزیز دل برادر!!!
      فورزا در حال حاضر بهترینه تو این سبک.
      گرن توریسمو هم عالیه فقط باید مشکل تعداد کم ماشین هاش رو حل کنه.
      پراجکت هم به نوبه خودش قدرتمنده.
      ولی خب الان تو این وضعیت برگ برنده دست فورزاست

    • امیرحسین بهادری
      امیرحسین بهادری | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

      بچه ها نگا کنید یه موجود ناشناخته پیدا کردم داره از سری فورزا انتقاد می کنه.?????

  • Farzad FJ
    Farzad FJ | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    خوبه پروجکت کارز 8 نیست وگرنه میگفتید نهایت سرعت با دنده 8 ?????

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

      ? ? تیتر نقد به آخرین جمله مطلب بر می گرده. منظورم این بود که Project Cars با نسخه دومش چنان شتابی می گیره که خودشو به رقیب هاش خیلی نزدیک تر میکنه.

    • mohammad
      mohammad | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

      خخخخخ

مطالب پیشنهادی