ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان موفق به کشف حلقه ای در اطراف سیاره کوتوله «هومیا» شدند

اخترشناسان به تازگی حلقه ای را به دور صخره فضایی کوچک و دوردست در لبه منظومه شمسی شناسایی کرده اند. این حلقه به دور جرم عجیب و غریب «هومیا» (Haumia، نام یکی از الهه های ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

اخترشناسان به تازگی حلقه ای را به دور صخره فضایی کوچک و دوردست در لبه منظومه شمسی شناسایی کرده اند. این حلقه به دور جرم عجیب و غریب «هومیا» (Haumia، نام یکی از الهه های اساطیری هاوایی) می گردد که یک سیاره کوتوله تخم مرغی شکل است. هومیا یکی از پنج سیاره کوتوله رسمی در منظومه شمسی به شمار می رود اما تنها نمونه ای است که حلقه دارد.

البته دانشمندان در سال 2014 هم حلقه هایی را حول سیاره کوچکی به نام Chariklo کشف کرده بودند که در فضای بین سیاره مشتری و نپتون حضور دارد. این کشف باعث حیرت اخترشناسان شد، چون آنها تصور می کردند فقط غول های گازی بزرگ مانند زحل، مشتری، نپتون و اورانوس می توانند حلقه داشته باشند.

حال که حلقه دیگری دور هومیا کشف شده، دانشمندان علاقه بیشتری به منشأ شکل گیری آنها پیدا کرده اند. بیشتر تفاسیر موجود در مورد اجرام بزرگ صدق می کند و نمی تواند وضعیت سیارک ها را توضیح دهد.

دانشمندان با استفاده از پدیده اختفاء حلقه هومیا را شناسایی کردند

کشف جدید دانشمندان از طریق پدیده ای به نام اختفاء انجام شده، به گونه ای که هومیا از مقابل یک سیاره عبور کرده و نور آن را برای مدت کوتاهی پوشانده است. در این بازه زمانی کوتاه، اخترشناسان با استفاده از 12 تلسکوپ مختلف در سرتاسر قاره اروپا توانستند اطلاعات ارزشمندی را در مورد ابعاد، شکل و چگالی هومیا به دست آورند و حلقه آن را نیز کشف کنند.

این اطلاعات نشان داد عرض حلقه هومیا تقریباً 70 کیلومتر است و شعاع آن نیز به حدود 2400 کیلومتر می رسد و با سرعت نسبتاً کمی حول هومیا می گردد.

محتمل ترین توضیح برای حلقه هومیا، برخورد سهمگین این سیاره با جرم دیگر در گذشته است. پروفایل آب/یخ هومیا با چند جرم سرگردان دیگر در منظومه شمسی شباهت های زیادی دارد و دانشمندان احتمال می دهند این مجموعه، قبلاً به یک جرم واحد تعلق داشته اند که پس از برخورد و تشکیل چند جرم مختلف، حلقه ای هم به دور یکی از آنها یعنی هومیا تشکیل شده است.

البته حتی اگر اخترشناسان بتوانند دلیل تشکیل حلقه را توضیح دهند، هیچ ایده ای در مورد دلیل بقای آن ندارند، چون این حلقه ها با از دست دادن انرژی یا به واسطه برخورد با ذرات پر انرژی خورشید، به راحتی پراکنده می شوند. تحقیقات بیشتر روی هومیا و حلقه اش می تواند به سؤالاتی از این دست پاسخ دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان
    سامان | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

    مرسی ، خوب بود ویژگی های هومیا نیز در متن میبود

مطالب پیشنهادی