ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قفل اتصال ایران به شبکه پرداخت جهانی با کمک روسیه می‌شکند

نیاز اتصال به شبکه پرداخت جهانی‏، مساله‌ایست که بخاطر تحریم‌های اقتصادی مدت‌ها از آن دور بودیم ولی خبرهای جدید حاکی از تحقق این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور را می‌دهد. خریدآنلاین کالا از سایت‌های ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

نیاز اتصال به شبکه پرداخت جهانی‏، مساله‌ایست که بخاطر تحریم‌های اقتصادی مدت‌ها از آن دور بودیم ولی خبرهای جدید حاکی از تحقق این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور را می‌دهد. خریدآنلاین کالا از سایت‌های معتبر خارجی، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای گیم‌ها و اپلیکیشن‌ها، عدم حمل پول نقد حین مسافرت‌های برون مرزی، خرید‌ راحت‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی کشورهای مختلف، نقل و انتقالات وجوه بانکی به خارج‌مرز نشینان و... از جمله مسائلی‌ است که ایرانیان را به خدمات گسترده در سطح جهانی، با کمک وصل شدن به شبکه پرداخت بین‌المللی می‌رساند.

در تازه‌ترین صحبت‌های «ابوطالب نجفی»، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ایران، خبرهای مطلوبی دراین باره داده شده:

«شرکت خدمات انفورماتیک با شرکت PBC روسیه در روز 19 مهرماه قراردادی را امضا کردند که بر اساس این قرارداد 11 میلیون یورویی، شرکت روسی موظف است تا 9 ماه دیگر، زیرساخت‌های اتصال به شبکه شتاب جهانی را در ایران ایجاد کند. 5 سال پشتیبانی نیز در نظر گرفته‌‌شده و امید داریم به تدریج خودمان دانش این کار را کسب کنیم.»

مستولی تحقق این امر شرکت خدمات انفورماتیک ایران است

به نظر می‌رسد انتخاب شرکت خدمات انفورماتیک برای راه‌اندازی این سیستم، تصمیم جدیدی باشد چرا که قبلا زمزمه‌هایی مبنی بر اتصال شبکه بانکی شتاب توسط بانک مرکزی شنیده می‌شد. البته سهامداران این شرکت خود از بانک مرکزی، شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی و شرکت سرمایه‌گذاری بانک صادرات هستند.

«جواد نبویان»، کارشناس اقتصادی تجارت الکترونیک، در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به تلاش‌های نافرجام بانک مرکزی در سال 84 برای وصل شدن به شبکه بانکی کشورهای حوزه خلیج فارس (GCC Net) و همچنین عدم تحقق یافتن قرارداد شرکت «پک‌کو» و شرکت ترکیه‌ای «ایزیکو» در سال 94‏، موفقیت این طرح را در هاله‌ای از ابهام‌ می‌داند:

«همان‌گونه که مسئولین هم ‌احتمالا به این نتیجه رسیده‌اند، ارتباط با شرکت‌های شبکه‌های پرداخت بین‌الملل مشهوری چون ویزاکارت و مسترکارت در حال حاضر با توجه به سخنرانی سخت‌گیرانه ترامپ درباره مساله برجام، کمی بعید به نظر می‌رسد. گرچه باید گفت پیش از مطرح شدن صحبت‌های اخیر علاقه زیادی به وارد شدن به بازار ایران را داشتند. حال صحبت با شبکه‌های پرداخت دیگری چون «PBC» روسیه که پیش‌تر هم در ایران فعالیت‌هایی در زمینه پیاده سازی سامانه سوییچ کارت خود با چند بانک داخلی داشته، ممکن است در این راستا به موفقیت‌هایی رسید. البته گزینه‌های دیگری مثل «Worldline» فرانسه که توسط سازمان خدمات انفورماتیک رد شدند، انتخاب‌های مناسب‌تر، قدرتمندتر و البته شناخته‌شده تری در این حوزه بودند.»

وی معتقد است که مسائلی چون قابلیت اعتماد برای مردم، حفظ امنیت، نکات سخت افزاری، عدم داشتن میزان خطا با استفاده از تکنولوژی، سرورهای موازی و از همه مهم‌تر در دسترس نبودن علنی اطلاعات مبادله شده، از الزامات واقعی برای توسعه تجارت الکترونیک با جامعه بین‌المللی است؛ ‎مواردی که تاکنون صحبت واضح و قاطعی درباره آنان توسط مسئولین مطرح نشده است.

نبویان باور دارد رشد اقتصادی بدون نفت، روز به روز بالاتر رفته و نیاز به وصل شدن به بازارهای جهانی بیش از پیش احساس می‌شود:

«تحریم‌ها موجب شد که فاصله‌ای بین حوزه تکنولوژی پیاده‌شده در ایران با شبکه‌های بین‌المللی ایجاد شود که متاسفانه باعث شد در بسیاری از مسایل زیرساخت‌های لازم وجود نداشته باشد. اینکه قراردادی به این رقم با یک شرکت خارجی بسته و سپس فقط به نظاره اجرای طرح بنشینیم کمی سطحی‌نگرانه است و لازم است که به توسعه و آموزش سازمان‌های داخلی در سال‌های پیش‌رو نیز پرداخته شود.»

شرکت خدمات فناوری به همراه بانک مرکزی علاوه بر کارگزار روسی با دو سازمان پرداخت بین‌الملی دیگری چون «UPA» چین و «GCB» ژاپن به مذاکره نشسته تا آن‌ها را به همکاری داخل ایران ترغیب کند. امری که مستلزم پیش نیاز فنی است که قرار است طبق وعده‌ها، تا یک سال آینده ایران به آن دست پیدا کند.

گفتنی است جدا از تسهیل مبادلات بین‌المللی چه برای کاربران خانگی و چه برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی در ابعاد بزرگتر، توسعه کارت‌های بانکی بین المللی یکی از الزامات پایه برای توسعه صنعت گردشگری در ایران نیز به شمار می‌رود. نگاه به مسئله وصل شدن به شبکه پرداختی جهانی از هر زاویه‌ای، نتیجه خوش‌یمنی برای کشورمان خواهد داشت و تحقق آن بعد از وقفه‌ای چند ساله بطور حتم به اقتصاد داخلی در همه ابعاد کمک شایانی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Aslan Azimi Afshar
    Aslan Azimi Afshar | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    GCB درست نیست. JCB صحیح است. لطفا اصلاح کنید.

  • Reza
    Reza | ۲۲ مهر ۱۳۹۶

    انقد از این حرفا زدن عملی نشده بهش مث باد شکم نگا میکنیم

  • بهداد
    بهداد | ۲۲ مهر ۱۳۹۶

    خود روسیه تا اون موقع آویزون چین میشه برای تبادلای آنلاینش ... سوتش زدس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی